Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker for Ø. Toten ligger under Akershus


Torun Sørli
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg er klar over at enkelte deler av Toten har tilhørt Akershus i en periode, men jeg ser at det transkriberte kirkebokmaterialet fra Østre Toten er lagt under Akershus. Blir ikke dette feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker å forholde oss til kildens geografiske plassering på kildetidspunktet, men for at de som ikke kjenner den historiske geografien også skal finne fram til riktige kilder, så har vi også knyttet kildene til kommuneinndelingen fra 1947 for det var da vi hadde flest kommuner i landet. Dermed vil noen kilder dukke opp i flere fylker for anno 1947 spredde prestegjeldet seg over dette geografiske området.

 

Det kan virke noe forvirrende og vi kan sikkert forbedre visningen, men pr idag er det dette vi har mulighet å få til.

 

Legg merke til at kirkebøkene dukker opp både i Østre Toten og under Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Feiring.

 

Vel, det er vel ikke helt korrekt.

 

Etter Svartedauden har Feiring i verdslige sammenhenger aldri vært en del av Toten - de har hørt til Eidsvoll tinglag, Øvre Romerike sorenskriveri, Øvre Romerike fogderi og Akershus amt/fylke. Frem til 1870 var Feiring en del av Hurdal kommune, de var en egen Akershus-kommune fra 1870 til 1964, og siden 1964 har Feiring vært en del av Eidsvoll kommune.

 

I kirkelige sammenhenger hørte imidlertid de nordligste delene av Feiring (Nord-Feiring eller Totens-Feiring) til Totens prestegjeld frem til 1825.

 

Det blir derfor ikke riktig å si at enkelte deler av Toten har tilhørt Akershus i en periode - da er det riktigere å si at deler av Akershus i kirkelige sammenhenger i en periode har tilhørt Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall innført en del handlinger i Feiring i kirkebøkene for Toten. Ut fra et "søkeperspektiv", som dette handler om, synes jeg det er greit at Toten vises som en del av 1947 Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall innført en del handlinger i Feiring i kirkebøkene for Toten. Ut fra et "søkeperspektiv", som dette handler om, synes jeg det er greit at Toten vises som en del av 1947 Akershus.

 

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i det, men så er det da heller ikke det jeg argumenterer mot. Jeg ønsket bare å få en presisering av påstanden om at deler av Toten skulle ha tilhørt Akershus og en klargjøring av Feirings kirkelige og verdslige tilhørighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.