Gå til innhold
Arkivverket

DNA-testing - Sjelden haplogruppe (M1a1) - morsrekke fra Naustdal i Sogn og Fjordane


Monica Brandsøy Lystad
 Del

Recommended Posts

Jeg har nylig fått svar på min mtDNA fullsekvenstest hos Family Tree DNA der haplogruppe er M1a1.

 

Etter å ha søkt litt rundt omkring finner jeg at denne haplogruppen er veldig uvanlig i Europa, men at den er representert i Portugal/Spania samt hos romani/sigøynere. Den er ellers veldig vanlig i Asia.

 

Jeg jobber nå med å spore morsrekken min bakover og har følgende:

 

1. Kari Sjursdatter Åsane (Førde/Naustdal), gift med Ole Furebøen.

2. Anna Furebøen (datter av Kari og Ole) f. ca. 1737 i Naustdal. Gift med Nils Espeland.

3. Marta Espeland (datter av Anna og Nils) f. ca. 1771 i Naustdal, d. 22.11 1847. Gift med Abraham Madsen Åse.

4. Karoline Abrahamsdatter Åse (+mange søsken) f. 24.10 1812 i Naustdal, d. 26.3 1885. Gift med Salomon Rasmussen Grimset.

5. Rise Salomonsdatter Hukset (+ mange søsken) f. 29.08 1843 i Naustdal. Gift med Kristoffer Anders Hove.

6. Maria Sofia Kristoffersdatter Hove f. 26.01 1885 i Naustdal, gift med Sigurd Birkeland. Disse er mine oldeforeldre.

 

Det er heller lite her som skulle tilsi en såpass sjelden haplotype, så jeg ble ganske overrasket over resultatet. Er det noen som har gode teorier her, eller mer informasjon om denne morsrekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare en match og den var på HVR2 med en som hadde haplogruppe M1. Most distant ancestor er en Sybil Nesbitt f. 1925 i England.

 

Veldig spennende ja, hadde vært artig å visst hvor stammor M1a1 kom fra! Ellers prøver vi nå å kartlegge slektstreet fra Kari Sjursdatter Åsane for å se om vi finner kandidater i andre grener som vi også kan teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lite greie på dna, men det er vel mange nordmenn som har taterblod i årane. Ein annan tanke som fell meg inn er segnene om forliste båtar frå den spanske armadaen i 1588. Dette er svært spennande, men det vert vel vanskeleg å dokumentere noko så langt tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange mulige forklaringer på dette ja. Var det kvinner med i den spanske armada?

 

Jeg har testet Population Finder, men den er bare på beta-versjon foreløpig. Resultatet ble Western Europe 84 % og Europe 16 % med feilmargin på ca 5 %. Population treff på Orcadian, Finnish og Russian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innflytelsen fra Den spanske armada er nok noe oppskrytt. Jeg vil anbefale en titt på denne debatten fra 2008 på det gamle forumet http://forum.arkivverket.no/topic/116916-31332-den-spanske-armadaen/page__p__954312__hl__+spanske%20+armada#entry954312 Kanskje kan man få bedre forklaring på enkelte ting som man der, og for så vidt fortsatt, spekulerer på mht. forkaringen på mørke vestlendinger m.v., når flere får DNA-testet seg.

 

Når det gjelder Population Finder bør man ta de resultatene som fremkommer der med en viss klype salt, for de kan være bare måtelig pålitelige, og av og til temmelig på jordet. Blandingen Orcadian, Russian, Finnish synes nærmest å være en "signaturblanding" for en stor del av befolkningen i Norge, meg selv inklusive. Jeg har etter hvert kommet til at "Russsian, Finnish" ikke nødevndigvis behøver å bety akkurat det, men at det kan dreie seg om en mer østskandinavisk innflytelse på genene. På kartet som følger med PF ser vi jo at også hele Sverige har kommet inn under "Russian, Finnish"-paraplyen. Så vidt jeg forstår arbeider FTDNA med å komme med en forbedret utgave av PF, som forhåpentlig vil gjøre den i mindre grad til en "selskapslek", som den tidvis kan ha karakter av nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gleder meg til FTDNA kommer med en forbedret utgave av Population Finder!

 

Det skal vel noe til for at dette er et resultat av den spanske armada tenker jeg. Da må i såfall en spansk kvinne ha blitt igjen og fått barn med en norsk mann. Dette var ikke så lenge før de begynte å registrere i kirkebøkene, så da burde det kanskje ha stått noe der. Det er vanskelig å si, noe som ligner et svar får vi vel ikke før noen tester seg og får full match på mtDNA kanskje.

 

Det er vel ikke utenkelig at det kan være noe romani her, en kvinne som har slått seg ned med en norsk mann, eller noen som har tatt til seg et barn eventuelt. Dette blir bare spekulasjoner, men det hadde vært grådig interessant å finne ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må heller ikke glemme at i vikingtida var en relativt stor andel av befolkninga treller "innført" fra områder utenfor Skandinavia. Derfor er det jo nærliggende å tro at mange nordmenn går rundt med dna nedarvet fra en fjern formoder/forfader som levde på 800- eller 900-tallet, og som ble røvet fra andre deler av Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å oppfordre flest mulig om å teste seg ;) Vikingene var vel rundt Middelhavet også, så en trell derfra kan nok også være en forklaring på den spesielle haplotypen. Jeg hadde et lite håp om at det kunne være litt nærmere i tid så jeg kanskje hadde en mulighet til å finne ut av det, men spennende lell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.