Gå til innhold
Arkivverket

Bevilgning fra justis dep. til å kunne ta slektsnavn?


Henrik Sand
 Del

Recommended Posts

Hei. Kristian Larsen Sand (1872-1941) og Janette Karoline Olsen (1866-1957) får i 1894 et uægte barn i Kristiania. Presten har som normalt skrevet ned barnets fornavn, men også etternavnet, som i tillegg er understreket. Ottilie Terese Sand. Videre står det noe slikt som:

 

"Justis dep. bevilling av 11/7-70 til å ta Sand til slektsnavn"

 

Før dette står det også noe jeg ikke klarer å tyde. "....leiemaal anmeldt av moderen?. Noen som klarer å tyde det fra start til slutt? Er det uægte barnet grunnen til at de måtte søke slik bevilgning?

 

Jeg stusser også over "Justis dep. bevilling av 11/4-70". I 1870 var selv ikke barnefar Kristian Larsen Sand født?

 

Barnefar Kristian Larsen står som man ser oppført uten Sand navnet i disse kirkebøkene fra 1894, men bare tre år tidligere under folketellingen for 1891, så er han skrevet ned som "Kristian Sand". Det er etternavnet hans far hadde, og hans far før der igjen.

 

Nr 252 under kvindekjøn:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Paulus, Ministerialbok nr. 14 (1894-1899), Fødte og døpte 1894, side 29.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-32

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60830050552.jpg

 

 

Her fra klokkerboka. Det står ingenting her om bevilgning av slektsnavn, men leiemaal er nevnt. Nr 252 under kvindekjøn:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Paulus, Klokkerbok nr. 3 (1887-1895), Fødte og døpte 1894, side 361.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-380

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61002030577.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra DIS-Gravminner:

Id Fnavn Enavn Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår Kj F R Gnr Mtekst B Gravsted Kommune Korr

599022 Othilie Therese Sand 0705 1894 0404 1980 2805 1980 20 8 20-1 Nordre gravlund Oslo

 

Jeg ser hun levde til 1980, så det kan jo hende hun søkte om navneendringen i 1970?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra DIS-Gravminner:

Id Fnavn Enavn Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår Kj F R Gnr Mtekst B Gravsted Kommune Korr

599022 Othilie Therese Sand 0705 1894 0404 1980 2805 1980 20 8 20-1 Nordre gravlund Oslo

 

Jeg ser hun levde til 1980, så det kan jo hende hun søkte om navneendringen i 1970?

 

 

Hei. Så dette kan ha blitt tilføyet i kirkeboken på 1970-tallet etter at hun søkte om navneendring altså? Jeg tenkte egentlig aldri den tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Så dette kan ha blitt tilføyet i kirkeboken på 1970-tallet etter at hun søkte om navneendring altså? Jeg tenkte egentlig aldri den tanken.

 

Ja, både navnet Sand (med understreking) og teksten i anmerkningsfeltet med tykk strek, må være tilføyet i 1970. Otilie Terese synes altså å ha tatt initiativ til å ta Sand som slektsnavn på sine eldre dager.

 

Den opprinnelige teksten i anmerkningsfeltet er 2det lejermaal med den samme, anmeldt af moderen. Dine oldeforeldre hadde altså et felles barn fra før.

 

Legg merke til at det er forskjell på bevilling og bevilgning. Her er det altså snakk om en bevilling til å ta et navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg sett flere ganger.

 

Du kan jo se i adressebøkene etter dem og se hvilket navn de brukte: http://www.arkivverk.../view/full/9191

 

Jeg skjønner. Da var det ikke noe mer hokus-pokus enn som så :rolleyes:

 

Disse adressebøkene var jeg ikke klar over eksisterte. De aktuelle personene flyttet fra Kristiania før århundreskiftet, men det er selvfølgelig andre personer det er interessant å søke etter. Så takk for det.

 

 

Ja, både navnet Sand (med understreking) og teksten i anmerkningsfeltet med tykk strek, må være tilføyet i 1970. Otilie Terese synes altså å ha tatt initiativ til å ta Sand som slektsnavn på sine eldre dager.

 

Den opprinnelige teksten i anmerkningsfeltet er 2det lejermaal med den samme, anmeldt af moderen. Dine oldeforeldre hadde altså et felles barn fra før.

 

Legg merke til at det er forskjell på bevilling og bevilgning. Her er det altså snakk om en bevilling til å ta et navn.

 

Takk for svar.

 

Aha, så de hadde også et annet barn sammen før 1894. Jeg mistenker at det barnet ikke ble gammelt, for både under folketellingen 1900 og 1910 er Otilie Terese f.1894 det yngste barnet som bor sammen med dem.

 

Jeg var ikke helt klar over forskjellen på bevilling og bevilgning. Man lærer så lenge man lever. Til mitt forsvar er jeg enda ung B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke helt klar over forskjellen på bevilling og bevilgning. Man lærer så lenge man lever. Til mitt forsvar er jeg enda ung

 

Et tips for å kunne huske forskjellen: Bevilgning gjelder penger, og bevilling betyr tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for å kunne huske forskjellen: Bevilgning gjelder penger, og bevilling betyr tillatelse.

 

 

Denne skilnaden er eit "nymotens" påfunn. Opphavet er det same og dei to formene har tydelegvis gått litt omkvarandre (Norsk Riksmålsordbok fører opp begge tydingane for begge stavemåtane).

 

Det kan heite "løyve" for begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henrik,

 

Jeg har også registrert det samme som deg om personer i mitt slektstre. Ved et par anledninger har disse vært nær slekt og jeg var interesserti i å finne begrunnelsen

for ønske om slektsnavnendring. Svarene fant jeg i arkivene etter Justisdepartementet som befinner seg på Riksarkivet i Oslo.

 

Hvis du skulle ønske å finne ut hvorfor Otilie Terese i godt voksen alder ønsket å skifte slektsnavn til Sand, tror jeg du kan finne svaret i arkivene etter Justisdepartementet,

Den administrative avdeling http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01000000006418

 

Dersom du befinner deg i rimelig reiseavstand fra Riksarkivet på Sogn i Oslo kan du jo ta deg en tur dit og lete i det aktuelle arkivet til du finner det du søker. Alternativet

er å sende en mail til dem og spørre om de vil gjøre et oppslag for deg fra denne arkivref

 

Kopibok navnesaker 1 juni - 31 sep 1970 http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01000001194166

 

Mvh Kjel H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å finne de aktuelle personene som jeg vet innflyttet til Paulus Sogn (Grünerløkka) mellom 1891 og 1894. Eksisterer det et inn og utflyttingsregister for disse årene i dette sognet? Jeg finner det ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.