Gå til innhold
Arkivverket
Torhild Shirley

Måleenheter i "Amerikabrev fra Per Jonson Maurset 1837"

Recommended Posts

Torhild Shirley

Hei. Jeg er i ferd med å oversette et brev Per Jonson Maurset skrev i 1837. I dette brevet oppgir han prisen på forskjellige varer i USA og jeg er usikker på hva måleenheten U (Se under) står for.

"Hveden betales med en 1/2$ pr. Bushel, Bushel inneholder 2178 qubik tommer, og er saaledes lidt over Indiansk korn og Havren $ 1/2 eller 50 ct., thi en Dollars indeholder 100 Cent. Potates betales med 25 ct. eller $ 1/4, Smør 25 ct., hvert U. Flæsk 10 ct., Kjød 5 a 6 ct. og Hvedemeel $ 7 for 200 U."

Han snakker også om Norske potter med melk:

"Kjørne er af samme størrelse somde største i Norge, og giver fra 18 til 25 Norske Potter Melk om DagenÆ

På forhånd takk for all tilbakemelding.

Torhild

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Hvis det er en U med strek gjennom (omtrent slik: U ) eller like over, så vil jeg anta det står for pund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frank H. Johansen

Unser, kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torhild Shirley

Pund høres mer rett ut enn unser dersom man skal dømme etter prisen. Takk for hjelpen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.