Gå til innhold
Arkivverket

Henrich Pettersen Crantz nevnt 1723 Trondheim


Erlend E. Mæhlum
 Del

Recommended Posts

I følge sikt og sagefallsregnskapet for Trondheim, Leiermål, Vår Frue kirkesogn 1723: Maren Hansdatter besoven af Henrich Pettersen Crantz. Begge betalte bøtene sine.

Men hvem var han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mistanke om at dette må være en sønn av sogneprest til Buksnes, Peder Albertsen Crantz som var gift med Mette Cathrine Richter. Peder fikk også en sønn Peder som igjen fikk en sønn Henrich så navnet kan passe.

 

Sognepresten er som kjent sønn av Albert Crantz og Cathrine Carstensdatter Dreyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme mistanke har jeg. Enten er han det, eller så er det en slektning. Han er ikke i 1701-manntallet, så da er han vel kanskje født rett etter.

Men hvor ble han av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mye som tyder på at Mette Cathrine var datter av Christian Richter. Det var en annen Richter i Trondheim på beg. av 1700-tallet, han var innflytter. Kan jo være at han har hatt med seg en søster eller slektning. Det har vel ikke enda vært mulig å oppspore noe farsnavn på henne eller hvor det ble av hun etter 1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henry Berg - Trondheim før Cicignon. Side 284:

 

"231. Jørgen Richter. Rekkefølgen i manntallet for ledingen 1660-62 fører opp Jørgen Regtor på denne plass. 3. november 1671 pantsetter Jørgen Richter stadscapitain sin iboende gård (referanse 1). I det sivile liv var han skredder, ble 1653 opptatt i lauget og var dets oldermann 1663-1666 og atter 1673. Han ble begravd 22. jan. 1677. 23. mars 1682 pantsetter Pitter Borkersen Steenkull kandgytter en øde tomt han har kjøpt etter ildebrannen av Karen Christensdatter sl: Jørgen Richters. Beliggende mellom mr: Daniel badscher (nr. 232) og Christian Gartners grunner (nr. 230b) (referanse 2). Gården lå på Bredgatas østside og svarer nå til Søndre gate nr. 18."

 

Referanse 1: 1. Panteb. nr 1, s 35

Referanse 2: Panteb. nr. 2, s. 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sognepresten til Buksnes, Peder Albertsen Crantz hadde mange barn. Jeg har notert disse, men dessverre noen med til dels usikre kilder:

 

Dina f. ca 1696 (usikker)

Albert f. 1698 død 1764 gift med Elisabeth Johansdatter Greve

Peder f. c 1702 i Vestvågøy, død 1745 s.sted, gift med Aleth Margrethe Jensdatter Grøn (et barn begr. 19.aug.1729 i Trondheim) Flere barn.

Anne døpt 6.sep.1705 i Buksnes, begr. 4.nov. s.å.

Cathrine døpt 11.des.1706 i Buksnes, begr. 1707

Johan døpt 29.jan.1708 i Buksnes, begr. 25.jan.1740 s.sted.

Michael døpt 7.jul.1709 begr. 8.mar.1710 i Buksnes

Anna Cathrina f. ? gift med Robert Christensen Ringkjøb c1696-1758

Mette døpt 9.des.1711 i Buksnes død 1732

Charlotte Amalie døpt 3.apr.1712 i Buksnes død i 1786

Lovisa døpt 27.jul.1713 begr. 3.des.1713 i Buksnes

Ingeborg (usikker)

Intro av Peder Crantz hustru tidlig i 1704 hvor kb starter indikerer et barn født sent i 1703.

 

Ingen Henrich ? Han må evt. være født før 1704.

 

Moren Mette Cathrine Richter sees som fadder 19.okt.1721 i Buksnes og dør altså senere. Sognepresten begr. 19.jun.1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han het vel Petter eller Peter, aldri sett han nedskrevet som Albertsen noen sted heller.....

Dina har jeg ikke funnet noen andre steder enn div. hjemmesider på nettet. Heller ingen Ingeborg.

 

Albert døde ikke i 1764, men ca 1769. Han er nevnt i ekstraskattemanntallet på Sande i Borge hos datteren og svigersønnen.

I 1764 flyttet han til Trondheim, men flyttet tilbake til Borge igjen i 1766. Kan han ha hatt noe slekt i byen da?

Anna Cathrina er døpt 9/12-1710.

 

Mette Cathrine Richter døde ant. litt etter mannen, kanskje 1728? Hun er nevnt i skiftet etter Christian Albert Friis, midt på høyre side her: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24996/121/

"Til sal. mad Crantzes arfvinger".

 

Finner ikke noen introduksjon på Crantz hustru tidlig i 1704, finnes det noen sidehenvisning her?

 

Om Mette Cathrine skulle være datter av Jørgen Richter, så er det rart at ingen av de potensielle foreldrene er oppkalt. Ganske mange slektstavler på nettet har hun som føt 1675 på Røros og datter av Christian B. Richter. Uten at det er noe som er kildebelagt der heller...

http://hemneslekt.net/getperson.php?personID=I86332&tree=Hemne

http://overgrepfranav.blogspot.com/2011/06/horntvedt-og-krane-var-slekt.html

http://www.nermo.org/slekt/d0010/g0000056.html#I11168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 8 Jeg har ingen ide om hvem hun var datter av. Ville bare nevne at det fantes en Richter i Trondheim. Om han var beslektet med Mette har jeg ingen ide om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 9 Takk for infoen. Det kan jo være slekt selv om det ikke er far og datter.

Det bodde også en David Richter i Trondheim, skifte 1723 http://arkivverket.no/URN:sk_read/25085/337/

Han var innflytter fra Flensburd/Frederica. Ser ikke noen sammenheng her heller.

Etter å ha prøvd å finne hvem hun er datter av noen år nå, så har jeg heller tror på at hun kan være fra Danmark eller Tyskland.

Vil også anta at hun er av prest, militær eller høyere borger-slekt.

Har sett i Ovenstads militærbiografier, men ser ikke ut til at det er noen match der. Om det var noen prester med dette etternavn på slutten av 1600-tallet vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med link til den andre debatten. Hvis man skal legge til grunn navnoppkalling, og at Henrich var sønn av dette paret så kan man være fristet til at faren til Mette Cathrine var en Henrich...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående:

"Albert f. 1698 død 1764 gift med Elisabeth Johansdatter Greve"

 

Jeg tror ikke man sikkert kan kalle konen hans Johansdatter.

Hun nevnes ikke noengang ved farsnavn etter det jeg har sett.

 

Jeg har fundert på om hun kan være en søster av Didric Jochumsen Greve som var på Hundholmen i Bodø på denne tiden, men har ikke funnet noe som beviser min spekulasjon.

 

Det fins en Elisabeth Johansdatter Greve som ble født ca 1710 i Buksnes, men hun er for altfor ung. Datter av Johan Didriksen Greve og Kirsten Larsdatter i Våje i Buksnes.

 

Albert Crantz hustru ble 77 år og var bosatt på Sande når hun døde, jordpåkastet i Borge på Dom 17.p Trin 1759. nederst på høyre side.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Borge, Ministerialbok nr. 880A01 (1750-1774), Kronologisk liste 1759, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16691&idx_id=16691&uid=ny&idx_side=-53

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071105630361.jpg

 

 

Ang "Anna Cathrina f. ? gift med Robert Christensen Ringkjøb c1696-1758"

 

Se dåpen hennes nederst på vestre side i 1710.

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Residerende kapellans bok nr. 881B01 (1704-1748), Kronologisk liste 1711, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16699&idx_id=16699&uid=ny&idx_side=-54

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071106610265.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tove.

 

Jeg tror du har helt rett mht. Elisabeth Greve. Jeg ser at mange har plassert henne som datter av Johan Greve og Kirsten Larsdatter (Storm ?) som bodde på Buksnes, men da alle de andre barna er senere enn 1710 tror jeg ikke at hun kan være født i 1698 som også er brukt.

 

Anita har kanskje riktig familie her: http://www.look.no/anita/slekt/webcards/ps93/ps93_365.htm Denne Johan Greve er fra Bergen gift Margrethe Lydersdatter Fasting og har vel aldri vært i Buksnes. Denne Elisabeth er født senest i 1694 da faren dør det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 15 Se hva som står om denne Elisabeth her, død før 8/11 1737 der hennes arv går til stefaren: http://da2.uib.no/cg...d=881&storleik=

Takk for Sollied, da kan vi ekskludere denne Elisabeth Johansdatter Greve som hos Sollied dør før 8.nov.1737 mens Elisabeth Greve gift med Albert Crantz, begraves i Borge 7.okt.1759 http://www.arkivverk...ny&idx_side=-53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt på hvem Elisabeth Greve var.

Har notert meg 3 barn av Albert og Elisabeth. Finnes det fler?

-Rachel f. ca 1728-1773

-Mette Margrethe f.ca 1730 d. etter 1801.

-Peter f. 1733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående:

"Albert f. 1698 død 1764 gift med Elisabeth Johansdatter Greve"

 

Jeg tror ikke man sikkert kan kalle konen hans Johansdatter.

Hun nevnes ikke noengang ved farsnavn etter det jeg har sett.

 

Jeg har fundert på om hun kan være en søster av Didric Jochumsen Greve som var på Hundholmen i Bodø på denne tiden, men har ikke funnet noe som beviser min spekulasjon.

 

I Korskirken i Bergen ble ei Lisbet døpt 21. aug. 1692 med foreldre Jochim Olsen og Berte Grefue. Tror det er samme par som døper ei datter med samme navn 30. sept. 1688, men her er mor kalt Margrethe Grefue, denne Lisbeth ble gravlagt 1690. Dette paret døper flere barn i Korskirken, bl.a. Dirich i 1684. Margrethe er søster til Johan Greve, se skifte etter deres mor Lisbeth Greve i 1692.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt på hvem Elisabeth Greve var.

Har notert meg 3 barn av Albert og Elisabeth. Finnes det fler?

-Rachel f. ca 1728-1773

-Mette Margrethe f.ca 1730 d. etter 1801.

-Peter f. 1733

 

Jeg hadde bare funnet to barn av Albert og Elisabet:

 

Rachel som døde i 1773, 45 år gammel.

 

Rachel var gift med Christen Nielsen Ribe, han d. 66 år gammel i 1786, de var bosatt på Sande i Borge. Fant 1 barn av disse: Elisabeth Catarina f. 1755. I Borge og Valberg bygdebok bind VI fra 2000, på side 170 står det at de ikke fikk barn. Enkemannen giftet seg på nytt i 1776 (trolovet i 1775)

Barn i 2 ekt: Elsa Catharina f. 1777 Sanne i Borge.

 

Og Peter Crantz f 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Korskirken i Bergen ble ei Lisbet døpt 21. aug. 1692 med foreldre Jochim Olsen og Berte Grefue. Tror det er samme par som døper ei datter med samme navn 30. sept. 1688, men her er mor kalt Margrethe Grefue, denne Lisbeth ble gravlagt 1690. Dette paret døper flere barn i Korskirken, bl.a. Dirich i 1684. Margrethe er søster til Johan Greve, se skifte etter deres mor Lisbeth Greve i 1692.

 

Jeg finner Margrethe Greve som fadder siste gang i jan. 1693. Dette året, 21. aug., blir ei med samme navn gravlagt i Korskirken, oppgitt å være født i Amsterdam. Om dette er Margrethe Didriksdatter Greve er uvisst.

 

En "norfar" Jochum Olsen ble gravlagt i Korskirken 19. aug. 1701, oppgitt å være født i Nordfjord 8. aug. 1656.

 

Hvis dette er samme paret som døper flere barn i Korskirken betyr det at barneflokken ble foreldreløse 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DÖD. begr. 22/5 1718 i Buksnes sogn.

"1718. Dom Rogate forrettede Jeg Jeg Kirchetienesten paa Búxnæs;

graffæstede Johan Greves Pigeb ved Scharsóen N. Lisbeth Margrete

ætat 8 úger".

 

d Buksnes PF451 1704-18 p.-

 

Virker jo ikke særlig sannsynlig at han hadde 2 jenter med navn Lisbeth, og der den første skal være født før denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner Margrethe Greve som fadder siste gang i jan. 1693. Dette året, 21. aug., blir ei med samme navn gravlagt i Korskirken, oppgitt å være født i Amsterdam. Om dette er Margrethe Didriksdatter Greve er uvisst.

 

Denne Margrethe kan ikke være mor til Didrich, f. 1684. I ministerialboka er hun oppgitt født i Amsterdam 23. jan. 1670.

 

Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 10 (1688-1703), Døde og begravede 1693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.