Gå til innhold
Arkivverket

Magtens besegling - Enevoldsarveregeringsakterne af 1661 og 1662 - norske segl?


Tore Thorsson
 Del

Recommended Posts

Hei, er det noen som har oversikt over hvilke norske segl som er i boken? Hvilke områder er dekket? Jeg trenger helst navn på personene fra Ringebu, Gausdal og Fron. 400 segl fra norske bønder som beseglet dokumentet skal visstnok være med.

http://www.universit...ling-3220p.html

 

 

Artig bok jeg ikke var klar over

 

Jeg ser at den ikke er lett å fjernlåne, men jeg har forsøkt meg med en bestillig, så får vi se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, du får si ifra når du får den da

 

Det er sikkert mye spennende her: MAGTENS BESEGLING redegør for begivenhederne, der førte frem til statsomvæltningen, og for de statsretlige aspekter bag dokumentet. Hovedvægten lægges imidlertid på de ca. 2.200 adelsmænd, præster, borgere og bønder, der har underskrevet og for de flestes vedkommende også beseglet "kontrakten". Der er biografiske oplysninger om hver enkelt i det omfang, de har kunnet findes, og deres segl er beskrevet og kommenteret med deres indhold af heraldiske våbener, allegoriske og kristelige motiver, monogrammer og bomærker. Seglene er et enormt materiale, som ikke tidligere har været offentliggjort, og som fortæller meget om tiden og dens symbolsprog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet om de norske bondeseglene i boka. Min generelle artikkel om bondeseglene skal trykkes i Slekt og data. Mange personer og mange fine segl og håndtegnede bumerker. F. eks. segl fra Gausdal: Hans Christensen Fossem, Ole Engebretsen og Erland Amundsen Olstad. Hvilke navn søker du? Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg søker i utgangspunktet disse under. Felles er at dette er odelssønner og at deres far eller farfar var Lagrettemenn og var med på hyllingene i 1591 og 1610.

 

Iver Erlandsen Bjørke, var med på hyllingene av Kong Fredrik III i Christiania i den 13. august 1648

Engebret Iversen Svedstad (Ringebu)

Østen Østensen Forbrigd (Fron)

Torgeir Torgersen Bø (Fron)

Paul Iversen Harildstad (Fron)

Simen Trondsen Heggen (Follebu, Gausdal)

Erik Jonsen Ungstad (Fron)

 

Du nevner også Olstad. På denne tiden har jeg kun kvinneledd. Er seglet eller bumerket et kors med én prikk på hver kant av korset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ved et raskt søk i en navneliste fra arbeidet med seglene, fant jeg ingen av disse navnene. Seglet til nr. 54 Erland Amundsen Olstad viser initialene EA øverst og et sammenføyd monogram EA i et skjold av typen med buer og innhakk omgitt av små halvkuler. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende! Hvordan var den geografiske inndelingen? Var det 12 lagrettemedlemmer som beseglet dette fort hvert sogn på samme måte som vi kjenner fra andre hyllinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har ikke hatt tid til å se ordentlig på dette ennå, men det ser ut som det er 9 lagmenn som kommer først, og så representanter fra de største byene (borgermestere, rådmann osv). Etter det kommer bøndene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er boken "Magtens Besegling" skannet og ocr-behandlet, og bortsett fra mange fargelagte portretter så inneholder boken:

 

Norsk adel: 18 underskrifter og 17 segl

Norsk geistliget: 87 underskrifter og 86 segl

Norsk borgerstand og bondestand: 453 underskrifter og 402 segl

 

Dansk adel: 183 underskrifter og 156 segl

Dansk geistlighet: 987 underskrifter og 986 segl

Dansk borgerstand: 419 underskrifter og 408 segl

 

Island: 109 underskrifter og 13 segl

Færøyene: 41 underskrifter og 30 segl

 

Alle seglene er i farger (rød lakk). En flott bok hvor jeg også fant en av mine aner

 

Tore Fevolden: Ingen av "dine" er med, men det er flere andre fra Gudbrandsdalen med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.