Gå til innhold
Arkivverket

Kva tyder "kongens grunn"?


Knut Rage
 Del

Recommended Posts

I skriftet " Huseiere og skatteytere i Stavanger 1701-1807" av Arne Kvitrud finn eg at det i 1716 er ei viss Siri Rasmusdatter Rage som bur i Steinkargaten 12 i tidsrommet 1711-1725, på "kongens grunn". Me får vidare opplyst at huset brann i 1716, og at Siri Rasmusdatter Rage er enke og spinner, og at mannen er død " i kongens teneste".

 

Det eg lurer på er kort og godt: kva kan det liggja i uttrykka "kongens grunn" og "i kongens teneste"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

etter min ringe mening, jeg er ingen ekspert, så betyr "kongens grunn" at de bodde på kongens eiendom, enten han var grunneier eller eide selve huset (eller begge deler), og det å være i "kongens teneste" må vel bety at mannen hennes hadde vært soldat, f.eks., eller "ansatt i det offentlige", som på den tiden VAR Kongen (med stor K),

 

Astridl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter min ringe mening, jeg er ingen ekspert, så betyr "kongens grunn" at de bodde på kongens eiendom, enten han var grunneier eller eide selve huset (eller begge deler), og det å være i "kongens teneste" må vel bety at mannen hennes hadde vært soldat, f.eks., eller "ansatt i det offentlige", som på den tiden VAR Kongen (med stor K),

 

Her var nok kongen - eller kronen - grunneier, ja. Siden vi er i Stavanger, tipper at mannen som var i kongens tjeneste, var matros på flåten, men det er også mulig at han var soldat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge for svar. Det verkar som den mest nærliggjande forklaringa, ja. I dette tilfellet held enkja altså fram med å bu på kongens grunn sjølv om mannen hennar - "i kongens tjeneste" - er død. Skal sjå kva eg finn på denne adressa i Steinkargaten.i annan litteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet held enkja altså fram med å bu på kongens grunn sjølv om mannen hennar - "i kongens tjeneste" - er død.

 

Ja, men det var ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom at de bodde på kongens grunn og at han var i kongens tjeneste. Mange byer har vokst fram på krongods/kongens grunn, slik at store deler av bybefolkninga har hatt sine hus på kongens grunn. Hvor langt opp i tid kronen fortsatte å være grunneier, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I skriftet " Huseiere og skatteytere i Stavanger 1701-1807" av Arne Kvitrud finn eg at det i 1716 er ei viss Siri Rasmusdatter Rage som bur i Steinkargaten 12 i tidsrommet 1711-1725, på "kongens grunn". Me får vidare opplyst at huset brann i 1716, og at Siri Rasmusdatter Rage er enke og spinner, og at mannen er død " i kongens teneste".

 

Det eg lurer på er kort og godt: kva kan det liggja i uttrykka "kongens grunn" og "i kongens teneste"?

 

Kongens grunn i denne sammenhengen er at kongen var grunneier i Steinkargata. Som grunneier hadde kongen rett på grunnleie, som var en slags festeavgift av den som festet tomta. Flere detaljer har jeg gitt i artikkelen Stavangers middelaldergeografi – Betraktninger om kongens gård og odelskirke i Stavanger, Ætt og heim, 2013.

 

I "kongens tjeneste" betyr under militærtjeneste.

 

mvh arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.