Gå til innhold
Arkivverket

Kontribusjonsskatten 1647


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Hei Leif, denne skriften har jeg lite erfaring med - og forstår derfor svært lite.

Det ordet jeg tror du tenker kan være navnet Godzen får jeg ikke grep på, annet enn at jeg tror forbokstaven er en H.

Her er et forsøk på noe av hva jeg tror det stå, men trenger innspill, hjelp og korreksjon for er på veldig usikker grunn her:

 

Øffre Bie - 3 Huder

er sat [Johanne] [He..ßen]

Kong: Mayts [....] dels part

till Wnderpant

 

Kongl. Mayst Biugte till

Osmund dels Arne Bie All

gaardenn dels Eiger - 2 Huder

Osmund Bie dels Hanß

med eigere Eiger 1 Hud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://arkivverket.n...ad/rk/10984/20/

 

3dje eiendom ovenfra på venstre side, Øvre Biie ? Står det Godtzen, i så fall er jeg veldig interessert i alle opplysninger i denne posten.

 

Det var en fogd Godtzen på den tiden.

 

 

Leif (og Espen)

 

1600-talls hender er alltid en utfordring. Ikke før mestrer man en skriver, før man må begynne nesten fra bunnen av med neste skriver. I vårt tilfelle er det heldigvis noe tilnærmet en fasit tilgjengelig. I kilden Leif har lenket til, finner man følgende opplysning i merknadsfeltet: "(Trykt i Skattematrikkelen 1647, bd. VIII)". Og da er det bare å lete opp den angjeldende boken, som da også er lagt ut på bokhylla til DA:

 

http://da2.uib.no/cg...did=3&storleik=

 

Som man kan se er navnet gjengitt «Johann Heksen» i Skattematrikkelen 1647, noe som ikke er helt nøyaktig, da kilden vitterlig har «Johann Hekßen».

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif, denne skriften har jeg lite erfaring med - og forstår derfor svært lite.

Det ordet jeg tror du tenker kan være navnet Godzen får jeg ikke grep på, annet enn at jeg tror forbokstaven er en H.

Her er et forsøk på noe av hva jeg tror det stå, men trenger innspill, hjelp og korreksjon for er på veldig usikker grunn her:

 

Øffre Bie - 3 Huder

er sat [Johanne] [He..ßen]

Kong: Mayts [....] dels part

till Wnderpant

 

Kongl. Mayst Biugte till

Osmund dels Arne Bie All

gaardenn dels Eiger - 2 Huder

Osmund Bie dels Hanß

med eigere Eiger 1 Hud

 

Det ordet du leser dels, er och. Jeg leser:

 

Øffre Bie - iij Huder

er sat Johan... H...sten

Kong: Mayts Lod och part

till Wnderpant

 

Kongl. Mayt biugte till

Oßmund och Arne Bie, All

gaardenn och Eiger - ij Huder

Oßmund Bie och hanß

med eigere Eiger - j Hud

 

Dette skal nok bety at kronens part er pantsatt til denne Johan... H...sten. Det er en liknende innførsel nederst til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.