Gå til innhold
Arkivverket

«Skjervøykongen» Christen Michelsen Hegelund og Maren Jørgensdatter Castens' datter Anne, f. ca 1685. Var hun Christine Marie Hegelunds mor?


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Prøver å finne opplysninger om «Skjervøykongen» Christen Michelsen Hegelund og Maren Jørgensdatter Castens' datter Anne, f. ca 1685. I følge noen nettsider skal hun ha blitt gift med Niels Eriksen, f. ca 1680 i Eidet, Maursund på Skjervøy, men dette har jeg ikke fått verifisert.

 

 

Skiftet etter Christen Michelsen Hegelund ble åpnet 11. feb. 1695. Han etterlot seg barna Christen, Michel, Anders, Else, Jørgen, Anne og Christian. De fire eldste var i fra ekteskapet med Karen Andersdatter og de tre yngste fra ekteskapet med Maren Jørgensdatter Castens.

Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø sorenskriveri -1755, Skifteprotokoll 3 , 1690-1713, oppb: Statsarkivet i Tromsø.

 

Maren Jørgensdatter Castens giftet seg på nytt allerede 28. juli 1695 i Bergen med Jørgen Christophersen Griis, residerende kapellan i Skjervøy 1695-1724.

Ministerialbok for Korskirken prestegjeld 1688-1697

 

Skiftet etter Jørgen Christophersen Griis ble påstartet 5. juli 1725 og her kommer det fram at Maren fortsatt lever og at de er barnløse – ”Enke Dÿderige Maren Jørgensdatter”. Hennes verge var Hr. Michel Hegelund til Karlsøy (som var søskenbarn til hennes barn). I skiftet nevnes Sr Niels Erichsen, som muligens er hennes svigersønn, gift med datteren Anne.

Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø prosti, Skifteprotokoll 15 , 1697-1761, oppb: Statsarkivet i Tromsø.

 

Jeg har lett etter et mulig skifte etter Maren Jørgensdatter Castens, men har ikke funnet noe i Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er data fra en av nettsidene som hevder at Anne Christensdatter Hegelund var gift med Niels Eriksen - dessverre uten kildebelegg:

 

"Kristen Mikkelsen Hegelund, født 1625 i Ebeltoft i Danmark, død 1694 i Skjervøy i Nord-Troms. Han giftet seg (1) med Karen Andersdatter, født 1625ca. Han giftet seg (2) med Maren Jørgensdatter Castens, født 1635ca.

 

Barn med Karen Andersdatter:

i. Kristen Kristensen Hegelund, født 1650ca i Skjervøy i Nord-Troms, død 1695, yrke Sognepræst.

ii. Mikkel Kristensen Hegelund, født 1655ca i Skjervøy i Nord-Troms, yrke Handelsforvalter.

iii. Else Kristensdatter Hegelund, født 1660ca i Skjervøy i Nord-Troms. Hun giftet seg med Thomas Christensen Arild, født 1655ca i Valan i Kvænangen.

iv. Anders Kristensen Hegelund, født 1665 i Skjervøy i Nord-Troms, død 1710, yrke Sognepræst

 

Barn med Maren Jørgensdatter Castens:

v. Jørgen Kristensen Hegelund, født 1682 i Skjervøy i Nord-Troms, yrke Handelsmand på Skervøy.

vi. Anne Kristensdatter Hegelund, født 1685ca i Skjervøy i Nord-Troms. Hun giftet seg med Nils Eriksen, født 1680ca i Eidet i Maursund på Skjervøy.

vii. Kristian Kristensen Hegelund, født 1687 i Skjervøy i Nord-Troms."

 

Kilde: kortlunte.dk

 

 

Hvilke kilder kan ligge bak disse opplysningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3 E-postadressen var dessverre inaktiv.

 

På siden til Tore Nygaard fant jeg flere interessante opplysninger, ikke om tilknytningen til Anne Hegelund, men bl.a. noen spekulasjoner rundt hvem han kunne være sønn av:

 

"[...] Likeså er det mulig at Niels Erichsens fulle navn var Niels Erichsen Lorch. Man kan i så fall anta at han var sønn til Erich Lorch som i 1690-årene ledet et hvalkompani for stordrift av hvalfangst. Kompaniet hadde et stort kokeri på Nipøen ved Finnkroken og vinterstasjon på Jegervann. Det hele ble fiasko og ga store pengetap for kompaniet. Erich Lorch ble senere amtmann i Finnmark."

 

Opplysninger på siden viser at han døde før 1729:

 

"[...] udi Scherføe tingsted Nu Sal: Niels Erichs: boende paa Eide"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn opplysningene fra nermo.org:

 

Niels Eriksen

 

BEF 1673 - AFT ER 1724

  • RESIDENCE: 1702, Bosatt på Store Follesøy, Skjervøy, TR (FT 1702) (Postbonde)
  • OCCUPATION: Handelsm. på Eidet og på Store Follesøy, Skjervøy 1666-1724
  • BIRTH: BEF 1673, (ikke sønn at amtmann i Finnmark, Erich Madssen Lorck)
  • DEATH: AFT ER 1724
  • EVENT: 1708, Fornyet sin bygsel på Follesøy (siste gang)

Her kommer det fram at Niels Eriksen ikke var sønn av amtmannen. Etter å ha lest flere debatter synes dette å være riktig. At han var handelsmann allerede fra 1666 har jeg minder tro på. Opplysningene ser ut til å stamme fra en gammel bok om Skjervøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ekstraskatten 1711 finner jeg Niels Eriksen med hustru og to fosterbarn på Store Follisøe. Hvis dette er den Niels som var gift med Anne Hegelund daler min interesse, siden min arbeidshypotese var at dette kunne være foreldrene til Christine Marie Hegelund (d. 1784), som var gift med Jens Truelsen Krog.

 

Christine Marie ble født rundt 1704 og opptrer som fadder i Bergen 1724-25, bl.a til Christence Cathrine Hegelunds sønn. Christence Cathrine Andersdatter Hegelund var Skjervøykongens barnebarn og hun og Christine Marie bør dermed være i slekt.

 

 

Barna til Jens Truelsen Krog og Christine Marie Hegelund/Heggelund:

 

1. Nicolaus Annæus Krog, f. ca 1728-29, konfirmert 1743 i Rollag, BU. Student i København 1744 og er da oppgitt å være i sitt 17. år. Han ble gravlagt 8. feb. 1768 i Stokke, 38 år, 3 mnd. og 3 uker gammel (= født okt. 1729), men her er alderen oppgitt for lavt.

 

2. Cathrina Magdalena Krog, f. ca 1730-31, konfirmert 1745 i Rollag.

 

3. Christen Krog, f. ca 1733-34, konfirmert 1749 i Rollag.

 

4. Augustinus Flor Krog, døpt 18. mars 1736 i Rollag, konfirmert 1752 i Rollag.

 

5. Anne Heggelund Krog, døpt 4. mai 1738 i Rollag, konfirmert 1752 i Rollag.

 

6. Thøger Krog, døpt 15. juni 1740 i Rollag.

 

7. Cathrina Friderica Holberg Krog, døpt 4. nov. 1742 i Rollag.

 

8. Eyler Hagerup Krog, døpt 27. feb. 1746 i Rollag.

 

9. Thøger Christian Krog, døpt 26. nov. 1749 i Rollag.

 

 

Jens Truelsen Krog var først gift med Cathrine Magdalene Thomasdatter Scheen.

 

 

For ordens skyld har jeg lagt til Christine Marie Hegelunds navn i overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg 9:

 

Etter noen års selvpålagt taushet i Forumet vil jeg gjerne fortsette å bidra der jeg kan:

 

Jeg har tidligere notert foreldrene til Christine Marie Hegelund (1708-begr. 28.1.1784) g.m. Jens Truelsen Krog som:

 

Sogneprest (res. pastor) Karlsøy, Troms 1694- ca. 1729 Michael (Mikkel, Mikal) Jensen Seest Hegelund (1662-2.8.1729), muligvis g. 17.5.1689 m. Rebekka Elisabeth Didriksdatter Mühlenphort eller hennes datter av samme navn.

 

Dette bl.a. ut fra endel av hennes fadderskap, der jeg mener å ha identifisert de fleste av hennes medfaddere som følger:

 

Fadder 6. feb. 1724 i Bergen DK for Anna (datter av arbeidzm. Reinert Marcusen og Inger Torgersdtr) sammen med (sin tremenning) Christentze Cathrine Hegelund, Ide von Rechen (svigerinne av Christentzes svigermors 2. ektemann), Henrich von Rechen (forannenvntes sønn) og Otto Ruus.

 

Fadder 19. nov. 1724 i Bergen DK for Henrich Stolt (sønn av fiskevrager Jan Borchorst og Siri Pedersdtr) sammen med (sin tremenning) Christentze Catrine Seehuusens, Maleene Seehuusen (Christentze Catrine Seehuusens svigerinne), Matthias Petsch, Henrich Stolt og Hans Danchersen.

 

Fadder 3. april 1725 i Bergen NK for Johan (Jan) Christian Richardussen (Seehuusen), sammen med Hr. Fredrik Christian Holberg (mannen til hennes event. svigerinne Christine Marie Hegelund), Byefoget Niels Bagge, Niels Christenssøn, Margreta sal. Johan Seehuusens (barnets farmor), og Margarete Seehusen (ant. barnets faster).

 

I de to første var altså også Christenze Cathrine fadder sammen med henne, og jeg mener å ha påvist at de som tremenninger hadde felles oldeforeldre:

 

Mickel Christenson Hegelund (ca. 1600 Ebeltoft - ca. 1660 Trondheim) g.m. Karen Andersdatter.

 

Skifte 1729 på Helgøy etter hennes mulige far Mickel nevner 4 døtre og 2 sønner, men av enkelte hevdes han å kunne ha hatt opptil 12 barn.

 

mvh

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#11&12 - takk!

 

#13

I arbeidet med å fullføre NSFs bok om de 112 eidsvollmennene til grunnlovsjubileet neste år gjenstår noen uløste nøtter. Christine Marie Hegelunds foreldre er en av dem. Er derfor glad for at din selvpålagte taushet nå er over, Christian – veldig fint å få innspill slik at vi forhåpentligvis sammen kan verifisere hennes opphav.

 

Ser i skiftet etter Michael Jensen Seest Hegelund at fire døtre og to sønner blir navngitt – og at arven deles mellom disse. Siden ingen datter Christine Marie er nevnt, som trolig på dette tidspunktet var gift med Jens Krog, har jeg vanskeligheter med å akseptere at Hr Michael skulle være hennes far.

 

Troms fylke, Tromsø prosti, Skifteprotokoll 15, 1697-1761

 

Hvis dette paret var Christine Maries foreldre skulle man også forvente å finne navnene Michael og Rebekka Elisabeth blant hennes barn, men de glimrer med sitt fravær.

 

Jens Krog og Marie Christines eldste datter Cathrina Magdalena var oppkalt etter Hr Jens’ første kone. Datter nr. 2 døpes Anne Heggelund og bør dermed være oppkalt etter sin mormor, derfor er Christen Michelsen Hegelund og Maren Jørgensdatter Castens' datter Anne interessant i denne sammenheng.

 

Jeg er helt enig i at det må være et slektskap mellom Marie Christine og Christenze Cathrine Hegelund, men om de var søskenbarn eller tremenninger, eller på en annen måte i slekt, synes fortsatt å stå ubesvart.

 

 

Legger også inn skiftet etter Christenze Cathrine Hegelunds far, Anders/Andreas Christensen Hegelund - ført med barna Edward Christian og Christence Cathrine:

 

Rogaland fylke, Karmsund prosti, Skifteprotokoll IV1 , 1692-1798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#15

Takk for interessant innspill, jo flere forslag jo større sjanse for å finne svaret. Ser av noen nettsider at Anne Jensdatter Hegelund skal være født ca 1660, samme år som broren Henrich, kilden(e) for dette får jeg lete etter. Michael J. Hegelund skal være født 1662. Henrich er ført etter Michael i skiftet etter morbroren Jens Christensen og bør dermed være yngre, kanskje gjelder dette for Anne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Grete,

 

Jeg har for ordens skyld oppdatert litt ang. faddere i mitt innlegg nr. 13.

 

Ellers har jeg tidl. notert et geistlig skifte i Bergen 1783, Nordhordland 1, 321 b, kan dette også være relevant for Jens Truelsen Krog og Christine Marie Hegelund? Stusser jo litt over at skiftet etter ham i 1752 tilsynelatende ikke var noe geistlig skifte, mens hennes tydeligvis var det i 1784.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#19

Joda, skiftet etter Jens Truelsen Krog i 1752 er geistlig - ført i protokollen for for geistlige skifter i Kongsberg prosti.

 

Det skiftet du henviser til i Bergen i 1783 - etter prost Jens Krog - er etter Jens Truelsen Krogs sønnesønn Jens Andreas Thomassen Krog, f. 1740. Han var sønn av Thomas Georg, som var eldste sønn i Jens' ekteskap med Cathrine Magdalene Thomasdatter Scheen.

 

Kan lett bli forvirrende, siden Jens Truelsen Krogh hadde to kull med barn - den eldste født i 1714 og den yngste i 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Hans Knutsen på Follesøy i 1698 kommer det fram at hans kone, Anne Svendsdatter hadde sønnene Niels og Svend Erikssønner fra sitt ekteskap med Erik Nielsen.

Troms fylke, Tromsø sorenskriveri -1755, Skifteprotokoll 3 , 1690-1713

 

Jeg finner skiftet etter Svend Eriksen på Eidet i 1714, men noe skifte etter broren Niels (som nok er identisk med han i #1) er ikke å finne, ei heller finner jeg skifte etter Anne Christensdatter Hegelund.

Troms fylke, Tromsø sorenskriveri -1755, Skifteprotokoll 4 , 1713-1751

 

 

Vi vet fortsatt ikke om Anne var gift med Niels Eriksen eller ei, men det bør sjekkes om hun kunne vært gift med en Niels/Nicolai/Nicolaus. I de fleste debatter har man antatt at det var Christine Maries far som var en Hegelund og mange kandidater har blitt vurdert og forkastet. Det er derfor på tide at kandidater fra spinnesiden også blir vurdert, men jeg lanserer likevel noen nye mannlige kandidater:

 

I Kjøbenhavns Universitets Matrikel fant jeg følgende:

 

Schola Roëskildensi 1676: Nicolaus Andreæ Hegelundius. På samme sted finnes også Iacobus Andreæ Hegelund, som muligens er Nicolaus' bror. Andreæ kommer vel av Andreassen (Anderssen).

 

En som passer bedre i alder er Nicolaus Iohannis Hegelund, som var filosofistudent i København 1697-1699, "Schola Sorana".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden fikk jeg Kåre Hasselberg til å undersøke eventuelt opphav til Christine Marie Hegelund. Dette er hva han fant: Som nevnt har jeg arbeidet tidligere med etterslekta til fogd Morten Heggelund i Tromsø. Jeg har kikket på notatene mine, uten å finne ett eneste ord om Christine Marie som var gift med Jens Trulsen Krog. Jeg har de eldste skiftene i denne familien, så det er ingen tvil om at hun ikke hører hjemme her. Dette gjelder også Karlsøy-presten Michael J. Heggelund, som jeg også har skiftet etter. Christine Marie nevnes ikke blant arvingene.

Jeg har også kikket på det Hornemann og Digre har om Heg(g)elund, men fortsatt uten å finne henne nevnt.

Og så gikk jeg over til J. K. Bergwitz'es bok om "Trulseslægten Krog" (Kria.1897-1902), hvor man på s.37 finner Jens Krog (1685-1752) og hans koner. Hans 2.kone Christine M. Hegelund oppgis her å være datter av sogneprest til Vang i Valdres, Peder Jeppesen Hegelund o.h. Anne Turesdtr.

I Valdres bygdebok, Gardar og slekter i Vang bd.A (skrevet av Anders Frøholm), finner man på s.544 prestegården og sogneprest Peder Jeppesen Hegelund (f.1677, død 1729) som oppgis å være fra Jylland. Han skal ha vært skipsprest før han i 1715 ble sogneprest i Vang. Han ble i 1711 gift (ukjent hvor, da dette var før han kom til Vang) med Anne Cathrine Turesdtr Felsen (f.ca.1670, død 1746 i Tysnes). Men her oppgis bare to barn, Else Ulrikke (1713-40) gift med Edvard D. Christie (sogneprest i Tysnes), og Japhet (Jeppe) (1714-94) sogneprest i Etne i Sunnhordland.

Tilbake til Hornemann, som jeg nå ser har noe om Peder Heggelund o.h. Anna Turesdtr. Han nevner også bare to barn: Japhet, og Hans Fredrik H.(f.1.5.1709, død 1765) som var prest på Nøtterø. Jeg mistenker Hornemann for å ha blandet sammen Peder Hegelund med en navne-bror som var prest i Nestved i Danmark 1699-1734, siden Hans sies født i 1709, mens Peder H.i Vang ble gift i 1711 (om nå det er rett da). For Hornemann sier at Peder en tid var prest i Nestved før han ble prest i Vang. Nestved-prestens fulle navn var Peder Andersen Hegelund og var gift 3 ganger, sist i 1712? med Cathrine Bodilla Moy (dette iflg Digre).

Til slutt har jeg kikket på Morten Hansens "Norske Slektsbøker" og finner her bare ei bok som har noe om slekter Hegelund, nemlig Gudrun Høybye Johnsons "Minister Finn Korens anebok". Jeg har sjekket denne, men finner at det her dreier seg om en helt annen Hegelund-slekt. I "Norske Slektsbøker 1964-83" finner jeg enda to titler som har litt om Hegelund. Den ene er en artikkel i Norsk Slektshistorisk tidsskrift, bd.25 s.208-41. Også i dette tilfellet er det en helt annen Hegelund-slekt det dreier seg om.

Det ser dessverre ikke ut til at jeg klarer å finne noe mer om Peder Jeppesen Hegelund og hans slekt her i Trondheim. Det kan hende at det ved Riksarkivet eller Statsarkivet i Oslo eller i Hamar kan finnes flere opplysninger om ham, f.eks. skifte etter ham eller kona. Men dit kommer ikke jeg meg i løpet av de nærmeste månedene.

Når det gjelder Christine Marie Heggelund, skal jeg sende en detaljert rapport om ikke så lenge. Jeg har ikke mulighet til å sjekke arkivmateriale for Hordaland som er i Statsarkivet i Bergen. Men jeg har der en kontakt som skylder meg å gjøre noen arkivundersøkelser, og har skrevet til ham om saken. Det er mulig det kan ta sin tid før jeg får svar (om jeg får svar, for han er nå en gammel mann godt opp i 70-årene).

Men jeg kan nevne at jeg har mistanke til etterslekta etter Skjervøy-kongen Christen Michelsen Hegelund. Han er nemlig far til den Michel Hegelund som ble gift i Bergen og ble borger der. I tillegg var Michel forvalter av et handelsetablissement i Hammerfest i årene 1709-12. Det vil jo dermed passe svært bra om en datter ble gift med presten i Kjelvik i Finnmark, ikke så svært langt fra Hammerfest. Ellers er det lite som er kjent om han. På den annen side passer det ikke at Christine Marie ikke har noen sønn Michel, heller ingen datter Mette.

Jeg viser til de vedlegg du har sendt om henne.

Jeg må si jeg skjønner i det hele tatt ikke henvisningene til Christine Marie Hagelund født ca.1720 i Laxoten i Vesterålen. Jeg kan ikke se noe sted som heter Laxoten eller lignende, verken i Vesterålen eller Lofoten. Tror heller det er noen (i Amerika?) som har lest et navn feil, men hva dette er, har jeg ingen formening om på det nåværende tidspunkt. Referanser til filmene er dessverre ikke til mye hjelp (det er vel helst mormonenes filmreferanser?). Inntil videre må dette nedprioriteres.

Uansett, så kan de opplysningene som gis om Christine Marie Hegelund i disse referansene umulig stemme. Iflg J.K.Bergwitz' bok om "Trulseslægten Krog" må Christine og Jens Krog ha blitt gift senest 1731, da deres eldste sønn ble født. Krog var da prest i Kjelvik i Finnmark og flyttet til Rollag først 4-5 år senere. Dessverre er det ikke bevart noen kirkebøker for Kjelvik før flere tiår senere. Bergwitz oppgir følgende barn av dette paret (nr.7-14):

Nicolaus Annæus (1731-68), Christen (1733-82), Augustinus Flor (1735-1801/10), Anne Heggelund (ca.1738-73), Cathrine Magdalene (1742-1808), Cathrine Fredrikke (ca.1744-), Eilert Hagerup (1746-1812) og Thøger Christian (1749-69). Det har kanskje vært enda et barn ca.1739/40 ?

I oppkallingsøyemed er navnene i denne barneflokken noe forvirrende. Jeg ser at eldste datter kalles Anne. Siden hun ikke er oppkalt etter Krogs første kone, er hun sannsynligvis oppkalt etter Christine Maries egen mor. Dette passer bra med at Christine Marie skulle være datter av Peder Jeppesen Hegelund o.h. Anne Turesdtr. På den annen side er det ingen Peder i søsken-flokken. Og så har vi døtrene Cathrine Magdalene og Cathrine Fredrikke. Den første ganske sikkert oppkalt etter farens første kone Cathrine Magdalene Scheen. Men den andre?

Sønnenes navn er heller ikke enkle. For hvem i all verden skal den eldste av dette ekteskapet være oppkalt etter? I Lampes "Bergens Stifts Biskoper og Prester" formodes det at han kan være av 1.ekteskap, siden han "deponerte" så tidlig som i 1744. Jeg går ut fra at den alder som oppgis ved hans død antyder fødselsår 1731. Men dette må sjekkes nærmere i Oslo, siden han var res.kap. i Stokke i Vestfold.

Sønn nr.2, Christen, kan antyde herkomst fra Skjervøy-kongen, som hadde sønnene Christen og Christian. Men den første av disse døde alt i 1695 som prest på Avaldsnes, og den andre var født så sent som ca.1688 (den ene for tidlig, den andre for sent til å være kandidat som far til Christine Marie). Broren Michel skulle passe bra, siden han var tilknyttet Finnmark. Men Christine har jo ingen sønn Michel og heller ingen datter Mette! Jeg ser nå i avglemte notater fra 25 år tilbake at Mette døde så sent som 1717, og at det ikke var barn i dette ekteskapet. Så

Michel kan glemmes som farskandidat. Han oppgis forresten ikke å være kjøpmann på Tromsø når han tar borgerskap som kjøpmann i Bergen, men at han er født på Tromsø.

I denne søskenflokken var det to brødre til:

1) Anders (død ca.1710 som prest på Avaldsnes) som i ekteskap med Margrethe Edvardsdtr (dtr av konrektor Edvardsen som skrev den berømte Bergens Beskrivelse) hadde to barn, hvis navn ikke er oppgitt i bygdeboka for Avaldsnes. Barna het Edvard Andersøn og Christine Catherine Andersdatter. Herr Anders var gift 2) med Elisabet Michaelsdtr Leigh, datter av lektor Leigh. Avaldsnes bygdebok oppgir ingen barn av dette ekteskapet.

2) Jørgen (f.ca.1683) som var handelsmann på Skjervøy fra 1702 og et par tiår utover. Men jeg har ikke funnet noe om hvem han var gift med og om han etterlot seg barn. Og som nevnt hadde Christine Marie heller ikke noen sønn Jørgen eller Georg el.l.

Tilbake til Christines sønner. Jeg synes navnene deres, som Augustinus Flor, Eilert Hagerup og Thøger Christian, tyder på at de kan være oppkalt etter venner og kjenninger (kanskje også besvogrede?). Trolig kommer også Nicolaus Annæus i denne kategori. Den eneste som da egner seg som kandidat til å oppkalles etter sin morfar, er Christen. Men som nevnt, døde Chr. Christensen Hegelund på Avaldsnes alt i 1695. Hans datter Christine Ditlovia kunne kanskje vært aktuell for mulig identifisering med Christine Marie, hadde det ikke vært for at Christine Maries yngste barn er født i 1749. Da var Chr.Ditlovia minst 55 år gl, noe som gjør en slik identifisering fullstendig usannsynlig.

Nå helt på slutten har jeg forresten kommet over en Nils Claussen Hegelund som kanskje kan knyttes til navnet Nicolaus Annæus. Han ble pers.kap.i Steigen i 1728, sogneprest samme sted i 1744, men døde 1752, angivelig 52 år gl. Den oppgitte alder viser at han ikke kan være far til Christine Marie. Iflg Sollied-kartoteket i Statsarkivet i Bergen var Niels sønn av proviant-forvalter Claus Eilertsen Ehlers (død 1734) o.h. Pernille Hegelund (død før 1734). I skiftet etter faren 1734 nevnes søstrene Kirstine Margrethe (født i eller omkr.1701) og Helvig Christiane. Den førstnevnte ser interessant ut, både p.g.a. navnet (Margrethe kan forveksles med Marie) og fødselsåret (alderen i skiftet kan være unøyaktig).. Her er det kanskje noe som bør undersøkes nærmere. Det er mulig jeg har unøyaktige notater. Men det som taler imot hennes kandidatur, er at Christine Marie ikke noen datter Pernille (el.l.).

 

Som konklusjon er det bare å si at sporene så langt spriker i alle retninger. Det kan se ut til at det er flere slekter Hegelund, som kanskje ikke er innbyrdes i slekt. Alle slektene har tydelig-vis sitt opphav i samme gård, Hegelundgård i Torum sogn og Harre herred i Nord-Jylland i vestre Limfjorden. Dette er eneste gård med navnet Heg(g)elund i hele Danmark, iflg atlaset og registeret til "Danmarks Administrative Inddeling".

Jeg sitter nå med en kopi av skiftet etter Karlsøy-presten Michael Jensen Hegelund foran meg (1729). Det er absolutt intet i det som antyder at Christine Marie tilhørte denne familien. I innledningen nevnes enka "Rebecca Elisabeth Mülenfort med sine døtre Mad:me Ane Cathr: Søren Mortensøn Hegelunds, Mad:me Maren Michelsdtr Hr.Simon Kildals, Mam: Sophia Hegelund 19 år, og Mams: Ermegaard Hegelund (umyndig). Alle disse var tilstede ved skiftet. Om de to sønnene Jens og Fredrik oppgis det at de var fraværende og hadde tidligere mottatt så mye at de ikke får noe mer av boet i arv. Boets midler ble forbeholdt enka og hennes døtre til deling. Av kreditorer var det bare en, Bergens-kjøpmannen Krøpelin med en meget stor regning. Også i utlodningen nevnes bare de fire døtrene som nevnes i innledningen.

Siden Christine Marie synes å ha vært ugift på denne tiden, burde hun absolutt ha vært nevnt i dette skiftet, om hun hadde tilhørt Karlsøy-prestens familie. Dersom hun hadde vært gift og fraværende, burde hun også vært nevnt, siden to av sønnene i boet var fraværende og to av døtrene var gift. Så det ser ut til at vi bare må glemme muligheten for at Christine Marie var en datter av Michael Hegelund.

Når det gjelder Kirstina Margrethe Hegelund fra Bergen, skal jeg kontakte min kontakt der og spørre om det fins noe mer om henne i de slektshistoriske samlingene ved statsarkivet i Bergen.

Nå har jeg endelig fått svar fra min kontakt i Bergen. Han har sjekket skiftet etter proviantforvalter Claus Eilsertsen og forlængst afdøde Hustrue Pernille Hegelund, holdt 16.4.1734. Om datteren Kristine Margrete oppgis det at hun var 33 år, og at det var ukjent hvor hun oppholdt seg, og om hun var i live eller ikke. Så familien har altså mistet all kontakt med henne.

Jeg har også kikket litt på døpte og viede i Bergen (på Digitalarkivet) etter denne familien, men har ikke funnet dem nevnt en eneste gang. De har altså vært bosatt i et sogn som har mistet de aktuelle kirkebøkene for den aktuelle perioden.

Det ser m.a.o ut til at det kan være meget vanskelig å finne sikre holdepunkter om henne og om hun er identisk med Krogs hustru. Vi trenger nok mye flaks for å finne mer.

Det er forresten ikke så utenkelig at Kristine (og eventuelt Pernille) Hegelund var født i Danmark. Jeg har kikket litt på verket Danmarks Administrative Inddeling (med atlas) for å se hvor mange steder ved navn Heg(g)elund det fins i Danmark. Faktisk bare en, nemlig Hegelund gård i Torum sogn og Harre Herred et stykke inne i vestre del av Limfjorden på Jylland. Det ser dermed ut til at det er denne gården som har gitt navn til alle Heg(g)elund-slektene.

 

Dette var dessverre alt som kom ut av denne undersøkelsen. Jeg aner ikke om det er mulig å komme videre. Som sagt må vi nå ha mye flaks. Jeg har jo ikke helt utelukket Claus og Pernille som kandidater. Deres datter sies jo i skiftet 1734 å være forsvunnet for dem; de hadde altså ingen kontakt lenger.

Kåre Hasselberg.

 

Kommentar til navneoppkallinga av barna: Hvis teorien om at Christine Marie Hegelund kan være datter av Claus Eilertsen Ehler og Pernille Hegelund, kan Nicolaus være oppkalt etter sin onkel Nils, og Eilert etter sin oldefar Eilert. Thøger er nok oppkalt etter sin oldefar Thøger Hoffmann.

Jeg ser for øvrig på mormonernes hjemmeside at Else Ulrikka født 9/1-1713 og Japhet Heggelund født 20/8-1714 er født i København av foreldre Peder Jepsen Heggelund og Anna Cathrine Thorsdatter Felsen. Så Jens Krogs og Christine Marie Hegelunds datter Cathrine Fredrikke har kanskje navnet Cathrine fra sin mormor?

file:///C:/Users/Guttorm/AppData/Local/Temp/msohtml1/01/clip_image001.jpg

Mvh Guttorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#21 Takk.

Her var det mange kandidater og hypoteser, flere av dem har blitt forkastet før. Jeg har ikke særlig tro på noen av dem.

 

Hvis vi skal framheve Jens Truelsen Krog og Christine Marie Hegelunds navnevalg på barna bør Nicolaus Annæus Krog og Anne Heggelund Krog trekkes fram av minst tre grunner:

  • Det er nettopp disse to i søskenflokken som naturlig ville blitt oppkalt etter sin morfar og mormor (farfar ble oppkalt i Hr Jens første kull)
  • Anne er døpt Anne Heggelund
  • Ingen i Hr. Jens familie eller omgangskrets ser ut til å være opphavet til disse to navnene

 

Her er barna i riktig rekkefølge:

  1. Nicolaus Annæus Krog, f. ca 1728-29. Bør være oppkalt etter sin morfar.
     
  2. Cathrina Magdalena Krog, f. ca 1730-31. Oppkalt etter Jens Truelsen Krogs første kone Cathrine Magdalene Thomasdatter Scheen.
     
  3. Christen Krog, f. ca 1733-34. Kanskje oppkalt etter sin farfars far Christen Christensen eller etter Christen Michelsen Hegelund.
     
  4. Augustinus Flor Krog, døpt 18. mars 1736 i Rollag. Oppkalt etter sogneprest til Rollag Augustinius Ambrosiussøn Flor, død 1735.
     
  5. Anne Heggelund Krog, døpt 4. mai 1738 i Rollag. Bør være oppkalt etter sin mormor Anne Hegelund.
     
  6. Thøger Krog, døpt 15. juni 1740 i Rollag. Oppkalt etter sin farmors far Thøger Sørensen Hoffmann, d. 1666.
     
  7. Cathrina Friderica Holberg Krog, døpt 4. nov. 1742 i Rollag. Oppkalt etter sitt søskenbarn Cathrine Frederikke Holberg (1715-1738), datter av Karen Truelsdatter Krog og Fredrik Christian Holberg.
     
  8. Eyler Hagerup Krog, døpt 27. feb. 1746 i Rollag. Trolig oppkalt etter biskop Eiler Hanssen Hagerup (1685-1743)
     
  9. Thøger Christian Krog, døpt 26. nov. 1749. Oppkalt etter sin farmors far Thøger Sørensen Hoffmann, d. 1666.

 

Minner også igjen om at Christine Marie Hegelunds opptreden som fadder i Bergen sammen med Christence Cathrine Andersdatter Hegelund, og for hennes barn, bør bety slektsskap mellom dem. Derfor tror jeg ikke vi skal gå over bekken etter vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste Grete SINGSTAD,

 

Fra annet hold har jeg blitt gjort oppmerksom pa denne HEGGELUND-traden.

 

Har savidt lest gjennom den og mener a ha vaert borte i samme problemstilling for et par ar siden.

 

Ogsa jeg har hatt en selvpalagt taushet pa dette Forumet de siste arene - som Christian ARENTZ sa flott uttrykker det i °13..

 

Jeg formoder at du kjenner til den "stormfulle" HEG(G)ELUND traden her fra 2006 som i sin tid ble stoppet av redaktoren, - nemelig # 43.462 "Presten Michel Christerssön HEGELUND ca. 1600-1660 - Ebeltoft senere Trondhjem"

 

Kanskje kan det vaere noe av interesse her.

 

Dessuten hadde Arnfrid MAELAND en trad i 2009 ifm skiftet til Skjervoy-kongen fra 1694 - #67.229.

 

Lykke til videre.

 

Med vennlig hilsen,

 

 

Thomas Friis Konst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessen. Hyggelig å se ditt navn på forumet igjen, håper det ikke blir en engangsforeteelse.

 

Før jeg startet denne debatten har det blitt lett i gamle debatter og i kilder for å finne Christine Marie Hegelunds opphav. Så langt jeg kan se er det kun antakelser og hypoteser som har blitt presentert, og da mest fra sverdsiden. Hennes barn har også konsekvent blitt ramset opp i feil rekkefølge.

Ingen av forslagene har ført til løsning og hennes opphav er fortsatt ukjent. I denne debatten lanseres derfor en ny hypotese om at hennes mor het Anne Hegelund.

 

Som jeg har prøvd å underbygge, sist i innlegg 22, mener jeg befatningen med Christence Cathrine Andersdatter Hegelund og oppkallingen av barna gir oss en pekepinn. Flere av barna i begge Hr Jens’ kull er gitt slektsnavn som mellomnavn, og både farfar og farmor er oppkalt. Hr Jens eneste kjente datter i første kull, Maren Hoffmann Krog, ble oppkalt etter sin farmor Maren Thøgersdatter Hoffmann. I lys av dette mønsteret bør mormor hete Anne Hegelund, og Skjervøykongens datter Anne er da en meget god kandidat. Derfor er jeg på jakt etter opplysninger om Anne Christensdatter Hegelund.

 

Hadde vært interessant å høre hvordan andre vurderer en slik hypotese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.