Gå til innhold
Arkivverket

Fyresdal - Åmli - ihelslegen i byvegen mell 1846 og 1865


Kjetil Sigvart Eidskard
 Del

Recommended Posts

Vrål Olavson Espestøyl f 27jan 1797. Dette er min tipp tipp oldefar.

Ei avdød dugande slektsgranskar Anne K Askland frå Gjøvdal- same der Vrål var fødd, skreiv slekstavle til meg der ho noterer - ihelslegen i byvegen av Gunstein Drepar på Sandå.

Vrål bur fleire stader - er lett å fylgje. 1846 flytter han til Rui i Kilegrend Fyresdal.

Han er ikkje å finne i folketelling 1865 - kona og slektningar av han er å finne

gravlagd normalt (kyrkjebøker).

Tenk - husbonden reiser til byen (Tvedestrand eller Arendal)- kjem ikkje heimatt - kunne tru dette medførte offentleg undersøkning.

Slike dokument er eg veldig lite kjend med .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg tro at morderen har måtte ha svart for sin synd, normalt sett, bør dette ligge på Statsarkivet i Kristiansand, eller i værste fall på RA.

Om du gjer meg noen flere data, så kan gått kikke på statsarkivet om der finnes noe slikt. Hører saken til Agder, så tror jeg det finnes napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skulle denne saken ha blitt ført i Agder, så kan det også være mulig at han Gunnstein måtte sone på tukthuset i Kristiansand, kopi av de protokollene har jeg, og jeg ser i registeret at der finnes et par med dette navnet.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Helge - eg har kanskje utrykkt meg utydeleg . Vrål er ikkje å finne død og begraven i distriktets kirkebøker.

Som sagt slekningar og kone er dokumentert i kirkebok.

Denne Gunstein - vi har kun Anne K Askland sitt notat på mitt slekstre eg fikk av henne.

Andre eg har snakka med har hørt om at han drepte dei og sokk dei ned i ei tjønn på Sandå.

Trur nok kanskje at på folkwmunne er feil - Men på ein måte virkar det litt snedig når Vrål ikkje

er å finne gravlagt og innført i kirkebøker.

DETTE ER KANSKJE PÅ KANTEN AV FORUMET - HYPOTESER ER NOK IKKJE POPULÆRT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.