Gå til innhold
Arkivverket

Søk i Sverige


Bjørn Olav Tveter
 Del

Recommended Posts

Hei igjen

Håper noen kan hjelpe å søke litt i sverige etter denne personen:

 

Han tok etternavnet Skogen etter plassen de bodde på i Norge. Men etternavnet

i Sverige må vel ha vært Andersson?

 

4551 1 Johan Anders. m b hf g Stenhugger 1852 Sverige n s

 

link folketelling 1900 i skjeberg:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f00115&gardpostnr=687&personpostnr=4551&merk=4551#ovre

 

Hilsen

Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også tro at han var en Andersson i Sverige, men han kan ha endret det til Andersen i Norge. Kona hans ser ut til å være en Nilsdatter (eller Nilsdotter). Min svenske morfar (født 1870) het pussig nok også Johan Andersen (i Norge), men han var opprinnelig en Andreasson. Så han både fornorsket og forenklet etternavnet sitt i Norge. Søk i kirkebøkene i Sverige er betalingstjenester, og jeg har ikke noe abonnement, men det kan jo hende at noen andre (abonnenter) her på dette forum kan hjelpe deg med noen søk. Barna til Johan og Julie har, som du ser, etternavnene Johansen og Johansdatter etter sin far Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å se om du finner ham i basen her på Digitalarkivet over innvandrede svensker til Østfold. Der finner man i en del tilfeller opplysninger om hvor i Sverige innflyttere er døpt, konfirmert eller innflyttet fra.

 

Folketellingen 1891 er vel ikke på plass i Digitalarkivet ennå. Der har jeg i ett par tilfeller funnet opplysninger om innvandrede svenskers fødesogn. Men denne FT er jo et herk å finne fram i.

 

Hilsen fra Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er familien i 1910: http://digitalarkive...f01036341006174 Her har barna tatt farens etternavn Andersen som familienavn istedenfor patronymene Johansen / Johansdatter. Her heter faren Karl. Kanskje han egentlig het Karl Johan (eller Carl Johan i Sverige)? Sønnen Omar (født 1897) ser ut til å være død, og de har fått en ny Omar født i 1907 (hvis det ikke er skrivefeil for 1897). De har fått enda to gutter til etter 1900, og datteren Olga er ute av redet, antakelig gift. Men dette er kanskje opplysninger du hadde fra før. Det er jo opprinnelsen i Sverige du spør etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Johan man har som nr. 5 i 1890 innflyttere til Ullerøy

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Ullerøy i Skjeberg, Ministerialbok nr. II 1 (1886-1894), Innflyttede 1885-1894, side 60.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-55

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60908010611.jpg

 

Ser at han kommer fra Dals.... Men jeg klarer ikke helt å lese om det står Dalsland, eller om det er mer spesifikt (f.eks. Dals-Ed, Dalstorp eller Dalsskog).

 

Hilsen Tor

 

Ser av databasen er dette var bosetningssted i Skjeberg - Delebekk. Se http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=If01001812&gardpostnr=21431&personpostnr=21431&merk=21431#ovre

 

Synd, da kom vi ikke næemere opphavssted her.

 

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen står Julia f. 11/1 1863,far Nils Olsson.

I Naverstad finner jeg er Julia f. samme dag og år med far Nils Olsson.

 

I husforhør Naverstad 1881-1891 s. 175 står Julia utflyttet til Skjeberg,Norge 24/4 1890

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte svar fra alle sammen :-)

 

Da vet vi at Julia er fra Naverstad.

 

Karl Johan kommer vel fra et sted i nærheten skulle man tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Karl Martins dåp sto det at foreldrene bodde på Borråsgård,Näsinge.

Der fant jeg Karl Johan Andersson med 1.hustru og Karl Martin.

De giftet seg 30/3 1881,hun er norsk.

 

Her er vielsen i 1. ekteskap,nr. 4 1881:

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Idd, Ministerialbok nr. III 6B (1878-1903), Ekteviede 1881, side 296.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5467&idx_id=5467&uid=ny&idx_side=-8

 

Legger ved utklipp av husforhør Näsinge 1885-1898 s. 18.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 9/10 1853 i Tøftedal Carl Johan

foreldre: Anders Bryngelsson og Johanna Andersdtr., Berg.

 

I husforhøret Tøftedal 1851-1855 s. 5 står anm. på Anders Bryngelsson og Carl Johan "innflyttet fra Norge -53 uten attest"

 

Legger ved utklipp av husforhøret 1856-1860 Berg s. 4 med familien.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at faren Anders Bryngelsson har vært på jobb i Norge og kommet tilbake til Tøftedal?

Bryngelsson er jo et svensk navn.

 

Ikke lett å dra noen konklusjon? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på anbytarforum: ser ut til at stedet stemmer...

Anders Magnus Andersson f.16/4 1855 i Töftedal, föräldrar Torpare Anders Bryngelsson och hustru Johanna Andersdotter. (Töftedal C:5)

Familjen bodde på Berg, Björnlidmon

Torpare Anders Bryngelsson f.1820

H.Johanna Andersdotter f.15/2 1828

s.Carl Johan f.9/10 1853

s.Anders Magnus f.16/4 1855

s.Johannes Edvin f.8/4 1857

d.Laura Christina f.29/7 1859

s.Bryngel f.1861

Alla födda i Töftedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har trolig vært i Norge alle tre.

På Johanna Andersdtr. sto notert "no 11"

 

I innflyttingslister 1853 er hun nr. 11, innflyttet fra Norge.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.