Gå til innhold
Arkivverket

Bergamtskriver Poppe gift 1725 i Sandsvær med Isabella Groth


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-1 giftermålet 13.des.1725.

 

I boken til Mikael Sundt, Stamtavle over Familien Barth som finnes på wangensteen.net så nevnes at dette var 2. ekteskap til Isabella, da hun ble 1) gift med fogd i Numedal og Sandsvær, hytteskriver Johannes Barth 1671-1722. Isabella ble født i feb.1672 og døde i 1751, men fikk ingen barn.

 

I boken nevnes også at Poppes første hustru ble begravet på Kongsberg 15.jan.1724. http://www.arkivverk...y&idx_side=-114

 

Trolig er hans sønn bergråd og assessor Kristofer Ludvig Poppe som begraves på Kongsberg 9.feb.1764, 56 1/2 år gammel. Det nevnes også at Isabella overlever Poppe.

 

Hverken far eller sønn Poppe synes å være nevnt skifteregisteret for Kongsberg 1705-1801 http://digitalarkive...namn=sk06041705

 

Jeg leter etter flere opplysninger om (over)bergamtskriver Poppe og håper på hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif

 

Hartvig Poppe er også omtalt i Alfred Huhnhäuser: Die deutsche Einwanderung in Kongsberg, Oslo 1944, s. 77 og i Brünnich: Norges bergetat (manuskript ved Norsk Bergverksmuseum).

 

Jeg har notert at han var født i Holstein 1680. Det har jeg nok fra en av disse to forfatterne.

 

Videre har jeg notert at han fra 1700 var fullmektig hos fogden i Sandsvær, sjiktmester ved sølvverket fra 1705, overbergamtskriver 1721-1736, revisor fra 1721, assessor i Overbergamtet fra 1732. Forvist fra Kongsberg 1736. Fogd i Tune etc. fogderi fra 1741 og sorenskriver samme sted også fra 1741.

 

Sønnen Chr. L. Poppe er også omtalt av de to samme, samt i M F Bugge: Skjerven i Lardal slektshistroiske opplysninger, Oslo 1942, s. 50 og i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bd. 24 (1974), s. 230 (om ekteskpa med 1737 med Marta Cathrine Skjerven). Og her har jeg også notert at farens patronym var Hermansen. Også sønnen han hadde en lang karriere i bergvesenet. Sjiktmester ved sølvverket fra 1730, bergrevisor fra 1738, bergsekretær, inspektør og kontrollør ved sølvverkets kassavesen fra 1739, assessor i Overbergamtet 1757-1764, medlem av Generalforstamtet 1760-1864, Tittel av bergråd 1760.

 

Men vær OBS, jeg er ikke sikker på kvaliteten til Huhnhäuser og Brünnich og hva de har som kildeunderlag

 

Hilsen Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningene som Tor nevner over her (innlegg nr. 3), er de samme som jeg har i mine notater. (Mulig kildene er de samme? Mine notater er for det meste "arvegods", og jeg har ikke sjekket alle opplysningene mot kirkebøker osv.)

Hartwig Poppe var gift 1. gang med Christiane Falkenberg (begr. 15.01.1724, Kongsberg) og hadde med henne flere barn, hvorav også en Christopher Ludvig Poppe, født 1707 og død i juni 1764. Jeg har også et notat om at HP døde i april 1743, men dette dødsfallet har jeg ikke kunnet finne i Tune.

I NST hefte 22 s. 165 er nevnt en Mette Hartvigsdatter, som en mulig datter av Hartwig Poppe. Hun var gift med en Frederik Andersen Finne.

Hartwig Poppe er en av mine 5x-tipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fyldige svar.

 

Jeg har "jobbet" mye med Kongsberg både fordi Schlanbusch er en av mine anelinjer, men også fordi jeg også har andre der fra gammel tid. Jeg har stadig sett "Poppis" i kb og sist når jeg holdt på med Barth så dukker bergamtskriveren opp.

 

Jeg så da også senere idag en tråd fra DIS Norge som jeg dessverre ikke hadde søkt på før. http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=111608 Der er også hans barn nevnt. Og Else B., du var en stor bidragsyter også der.

 

Tusen takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.