Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Gjertrud Olsdtr. f. ca 1731 - død 21.07.1794 Tveitevaag, Askøy, Hordaland.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Hun skal være født rundt 1731 utfra alder i 1801 og ved dødsfallet i 1807.

 

Hun ble gift første gang 13.11.1757 med John Andersen Krokaasvåg, Askøy ca 1721 - 06.01.1761. Sammen hadde de to barn etter hva jeg har funnet, Ole f.1758 og Malene f.1760.

 

Så giftet hun seg andre gang som enke 24.05.1772 med Mons Rasmussen Tveitevaag 1748 - før 1786. De fikk tre barn sammen, Ole født 1772, Rasmus f. 1773-1839 gift 03.09.1797 med Inger Andersdtr. Hanøy 1765-1740 og Johanne født 1775 - 1868 gift 15.12.1799 med Anders Nilsen Kollevåg 1775-1856.

 

Så giftet Gjertrud seg for tredje gang 10.09.1786 med Arne Andersen Raunholmen/Tveitevaag 1761-1817.

 

 

Men jeg har altså ikke klart å finne ut hvor Gjertrud kom fra, om hun var født på Askøy eller kom fra områdene omkring.

 

Jeg vet heller ikke hvem som var foreldrene til første ektemannen John Andersen Krokaasvaag, eller når andre ektemannen, Mons Rasmussen Tveitevåg døde. Det må ha vært etter 1775 men før 1786 da hun giftet seg for tredje gang.

 

Er det noen som har vært borte i disse tre familiene eller som på annet vis vet noe om Gjertrud eller ektemann nr. 1 og 2, så hører jeg gjerne fra dere.

 

 

Jeg tror at ektemann nr.1 John Andersen egentlig var fra Nedre Kleppe på Asky. En mann med samme navn giftet seg 25.08.1748 med Brithe Jensdtr. Follesø/Krokaas 1724-1752. Det er grunn til å tro at det da er samme mann som giftet seg på nytt 5 år senere med Gjertrud Olsdtr..

 

Så da er delspørsmålet hvem var Johan Andersen Nedre Kleppe?

 

Redigert 22.10.13 kl. 15.07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om Jon Andersen Nedre Kleppe kan ha vært sønn av Anders Olsen samme sted som døde 1735/36. I skiftedesignasjonene for Nordhordland finner jeg at Daniel Andersen var verge for tre av sine søsken da Anders Olsen døde. Det var Knut, Joen og Agaathe. Anders Olsen var gift med Birthe Danielsdtr., som ved siden av å bli mor rundt 1720 tallet, også var fadder ved flere anledninger frem til 1734.

 

Ringer det noen bjeller hos , eller er jeg på ville veier.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter denne opp igjen før den forsvinner over på side 2, i håp om der er noen som sitter med kunnskap om temaet og som verker etter å dele den kunnskapen med meg. :rolleyes: :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.