Gå til innhold
Arkivverket

Søke opp salg av gård.


Bjørn Olav Tveter
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg prøver å finne eier-rekkefølgen på en gård i Skjeberg i Østfold.

Skiftene fant sted mellom 1930 og 1940.

Er dette mulig å finne ut av? Eller er det for nytt til at det er søkbart?

 

Mvh Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gården heter mellem Tveter. (midterste Tveter gården)

Jeg vet at Henrik Skogen kjøpte gården av Anders Kapstad i 1939, men

skulle gjerne visst hvem som eide gården før Kapstad, og når han kjøpte den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantebøkene for Østfold er ikke skannet enda.

 

Joda, fram til 1950.

 

Gården heter mellem Tveter. (midterste Tveter gården)

Jeg vet at Henrik Skogen kjøpte gården av Anders Kapstad i 1939, men

skulle gjerne visst hvem som eide gården før Kapstad, og når han kjøpte den...

 

Ut fra matrikkelutkastet 1950 antar jeg det dreier seg om gnr/bnr 77/1 Tveter mellom, da eid av Maren Johanne Skogen.

 

Og her er panteregisterbladet for eiendommen. Skjøte 1936 fra Hans Olsen Tvete til Anders Kapstad, og skjøte 1939 fra Anders Kapstad til Maren Johanne Skogen. Det eldste omtalte skjøtet på panteregisterbladet er fra 1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant. Jeg har et par ganger kjøpt kopi av tingslysninger på en eiendom av statsarkivet(?) i Kristiansand. Er det slik at slike opplysninger nå blir digitalisert og lettere tilgjengelige nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian, "Eiendom" er bare 5 fylker. Hva slags opplysninger finner man under eiendom? Der er det bare 5 fylker som står oppført.

 

Når det gjeld resten av landet må ein velje "Panteregister", og så slå opp i det registeret/dei registera som dekkar rett geografisk stad og rett tidsrom. I byrjinga av kvart register står vanlegvis ei alfabetisk innhaldsliste over gardane i området (eksempel). Deretter går ein til rett gard, og blar deretter vidare til rett bruksnummer. For kvart bruk er det eit register over "hendingar", som viser til nummer på- og sidetal i panteboka der hendinga er omtalt. Dermed kan ein velje "Pantebok" i menyen ein hadde i utgangspunktet, finne panteboka og slå opp på rett side.

 

Bruksnummer som er komne til i nyare tid trur eg er verre å finne, sidan dei står hulter til bulter etter alle gardane, og nokre står i tilleggsregister. Panteregistera vart ein gong rundt midten på 1900-talet erstatta med "gammel grunnbok", som er skanna men førebels ikkje publisert.

 

Edit: Ser at det i mitt eksempel er innhaldsliste etter gardsnummer til slutt, som inneheld henvisningar til rett side i panteregisteret, også for dei sidene som står hulter til bulter. "T" framfor sidetalet betyr at ein må leite i tilleggsregisteret.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner historie om gården tilbake til folketellingen i 1801.

Er det noen måte å finne historie om gården før denne tid?

 

Jeg fant noe under mateikkelprotokoll fra 1723, men klarer ikke å lese hva som står der

 

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39140/6/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ma00090818640291.jpg

 

Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian, "Eiendom" er bare 5 fylker. Hva slags opplysninger finner man under eiendom? Der er det bare 5 fylker som står oppført.

 

Hei, Berit! Inngangen "eiendom" tilbyr deg å søke på en eiendoms navn og få ei lenke direkte til eiendommen. For de fylkene som ikke inngår i inngangen "eiendom", må man orientere seg i protokollene på egen hånd, eventuelt med hjelp av de registrene som måtte finnes i protokollene.

 

De forskjellige inngangene er kort beskrevet på tjenestens forside.

 

Tillegg: Ser nå at Torbjørn Igelkjøn også har gitt et godt, og enda mer utdypende svar.

 

Jeg finner historie om gården tilbake til folketellingen i 1801.

Er det noen måte å finne historie om gården før denne tid?

 

Jeg fant noe under mateikkelprotokoll fra 1723, men klarer ikke å lese hva som står der

 

Vi har publisert regnskapsmateriale fra 1600-tallet, tinglysingsmateriale, rettergangsmateriale, skifteprotokoller, kirkebøker og folketellinger, for å nevne de mest sentrale kildene der du kan søke opplysninger om gårdens historie. Hvis du har problemer med å lese håndskrifta, har vi et eget forum der man kan spørre andre brukere om hjelp. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har funnet at gården var avlsgård og tilhørte setegården Hafslund Hovedgård.

Er det noen som vet noe mer om denne ordningen?

Avlsgårdene ble kanskje lagt under setegårdene av skattemesige årsaker?

 

1604-1605: Bruker Otte Bildt. Bygningsskatt påske 1604 Verne kloster

 

1609

Tvete under Hafslund

Øvre Hafslund trekkes inn i hovedgården 1609-10 ff. Under Hafslund brukes som avlsgårder Løkke, Skofterød, Jale, Voll, Torp, Tvete og Vik, Skjeggeby i Tune, Lunde i Varteig, Kviberg i Borge.

 

Hadde vært fint å vite når gården ble solgt ut av Hafslund Hovedgård også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.