Gå til innhold
Arkivverket

Franz Heinrich Schlanbusch og Sophie von Brockenhuus


Per Otto Asak
 Del

Recommended Posts

Franz var sønn av den ikke ukjente bergmannen Heinrich Schlanbusch( f. 1640 i Harz i Tyskland) som var ingeniøren som sto for Kongsberg sølvgruver og mye mer i dette landet. Han ser ut til å ha fått minst 10 barn og skal etter sigende ha mange etterkommere i Norge. Når jeg spør spesielt om sønnen Franz og hans kone Sophie von Brockenhuus er det fordi jeg mangler fullstendig opplysninger om dette parret. Fikk de etterkommere og når blei de født, gift og begravet. og hvor?

Både slekten Schlanbusch og slekten Brockenhuus har spilt en rolle i vår historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oberst, Franz Heinrich von Schlanbusch ble født c1682 i Tyskland og død 14.feb.1740 i Bergen, begr. 7.mar. i Bergen Domkrk. gift 1726 med Sophie Brockenhuus født 11.mai.1688 på Hovindsholm, Helgøya og død 4.mar.1748 i Chra. Hun var 1) gift i 1704? med generalmajor Caspar Adam von Lepel c1670-før 1710.

 

Jeg kjenner ikke til noen barn.

 

Hennes foreldre, generalmajor Caspar Friedrich Christopher von Brockenhuus 1649-1713 gift 1678 med Catharine Hedevig von Løwenhjelm 1661-1719. Sophie hadde en bror ob.lnt. Johan Caspar B. c1677-1725 gift 1714 med Gertrud Karine Reichwein c1685-1726. Alle disse kan føres lengre tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Leif Salicath.

Spørsmålet til slutt er om dette parret fikk barn.Hun Sophie ville vært ca 38 år ved inngåelse av dette ekteskapet, og det kan bety at hun var for gammel til å få barn. Hun kunne sjølsagt fått barn med sin første mann Casper Adam von Lepel. Linjene bakover kjenner jeg til. Jeg har lagt inn spørsmål om Jørgen Brockenhuus (ved en kiste fra 1634 Bergen museum) tidligere i dette forum.

Konklusjonen foreløbig må bli at vi veit ikke om dette parret døde barnløse eller hadde etterkommere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.