Gå til innhold
Arkivverket

Fogderegnskap Mandal, 1692-93, tyding av signatur


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

http://arkivverket.n...ad/db/46642/63/

 

Det er på noen kjente websteder nevnt at Peter Sylow som senere var rådhusskriver i Trondheim, først hadde vært amtskriver i Lister og Mandal. Ingen har ikke vært i stand til å verifisere dette, jeg har forsøkt å gå igjennom de gamle regnskap og skattemanntallene.

 

Gjennomlesning av amtskrivermaterialet for Lister og Mandal som nå er samlet under Fogderegnskapene i Mandal, viser en interessant signatur, nemlig på viste side.

 

Jeg synes det kan tolkes som P.Sylow, men hva sier ekspertisen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende der står P. Sylow, men legg merke til at det er skrive og datert i København...

 

Nettopp, det ser ut til å være en befaling fra København til fogden Peder Sørensen Balle.

 

Jeg kan ikke si sikkert hva som står i signaturen, men jeg synes det slutter på lew. Det skulle vel aldri være stattholder Ulrik Frederik Gyldenløves signatur? Han skrev seg selv for Guldenlew; i tilfelle må første del av navnet være forkortet i denne signaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to.

 

Jeg har som nevnt sett at flere har Sylow i Lister og Mandal, men sliter med å finne spor. Det er godt mulig at noe slik som dette dokumentet har blitt feiltolket som om han var der. At han kom fra Danmark er temmelig sikkert (evt. Holstein), men kanskje han hadde en en stilling hos Gyldenløve. Det skal jeg kontakte gode venner i Danmark om.

 

Uansett så skal jeg forsøke å finne og sammenligne med Gyldenløves signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klikker deg frem noen bilder fra det du har lenket til, så vil du se at summen som der omtales som assignert til underskriveren, 3015 rd., omtales som assignert til hans høye eksellense Gyldenløve.

 

Jeg har dessuten flere ganger sett at Gyldenløve brukte akkurat dette navnetrekket: "G:lew".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.