Gå til innhold
Arkivverket

Maren som ble døpt i 1764 på Bjørnør, var hun min ane?


Roar Brynlund
 Del

Recommended Posts

Hei

Maren Ingebrigtsdatter ble gift med min tip-tip oldefar Johan Andersen 24.10.1790. Han kom fra gården (Sørbiørn/Sør-Bjørn). Gården ligger på stedet Bjørn, Dønna kommune, Helgeland. (Da lå stedet Bjørn og halve Dønna under nabo kommunen Herøy). Vielsen skjedde i Stamnes kirke, Alstahaug, Kirkebok Stamnes i Alstahaug 1776 - 1800, år 1790, side 354, venstre side, øverst, lenke: Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-57

De fikk 4 barn og begge døde på gården.

Via Famely Search har jeg funnet en Maren Ingebrigtsdatter som ble født i Bjørnør, Sør-Trøndelag 15.7.1764. lenke til dåp Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-105

Kirkebok Bjørnør 1732 - 1891, år 1764 side 213, øverst.

Faren het Ingebrigt (Troning ?)

Hvor sikker kan jeg være at det er denne Maren som ble gift med Johan i 1790. Er det andre kilder hvor jeg kan sjekke dette. Maren og Ingebrigt var vanlige navn på den tiden, så det kan jo være en annen. Men Bjørnør/Roan var steder som jeg vet folk fra min hjemsted Bjørn dro for å fiske på attenhundretallet. Men om det var vanlig på på syttenhundretallet vet jeg ikke. Hun kan jo også ha kommet som tjenestejente til en av gårdene i området.

Håper noen kan gi meg ideer til kilder som kan verifisere at Maren fra Bjørnør ble gift med Johan, samt tyde etternavnet til faren hennes, han Ingebrigt.

Mvh

Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverk...y&idx_side=-157

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70905680554.jpg

Her blir en Maren ingebrigstdtr. konfirmert i 1782 (Roan), 19 år (eller i sitt 19. år), så det er vel hun du har funnet dåpen til. Jeg tror også at det står Troning i forbindelse med dåpen hennes. Gir navnene på de 4 barna hennes noen tips? Evt. oppkalling? Hva med faddere? Hva med alderen hennes i 1801-tellngen, samt alder når hun døde?

Dette er iallefall noen tips, samt at du bør prøve å finne vielsen til Ingebrigt Troning for å finne ut hva kona het (evt. oppkalling).

 

Lykke til,

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke slik ut ut ifra Bjørnør bygdebok Roan II s 407 under Troningen.

Der står det om Ingebrigt Samuelsen og hans familie.

Han hadde 4 døtre:

Elen f 1757 g i Roan,

Siri f 1759 g i Bjørnør,

Maren f 1762 d 1 år gammel,

Maren f 1764, på Eian i 1769. g i 1794 m Tarald Andersen (Utro-almenningen) bosted Einarsdal og Kiran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk du nok beskjed om at Maren, datter av Ingebrigt Troning, IKKE er din ane. Det er bestandig greitt å få "luket bort usikre" kandidater, så nå er det bare å saumfare kirkebøkene for å finne fødselen hennes. Var jeg deg, ville jeg begynne med de samme bøkene som vielsen og "bla meg tilbake" til evt. konfirmasjon først, så til dåp rundt 1761 - 1766.

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Dere har kanskje rett i at Maren fra Bjørnør ikke er min ane. Jeg syntes selv Maren ble hentet som kone for langt unna gården der Johan bodde. Derfor stilte jeg spørsmålet.

 

Til Astrid ad trolovelsen, så er den ene en slektning som bodde på stedet Bjørn, mens den andre kommer fra nabobygda.

 

Maren døde 17.1.1828. I kirkeboka var hun oppgitt da å være 66 år. Dvs hun skulle være født i 1762, og da er ikke 1764 så galt.

 

Til Anne som referer fra "Bjørnørfolket" som sier at faren til Maren var Ingebrigt Samuelsen, men den lenken til dåp av Maren som jeg oppgav, så het faren Ingebrigt Troning (IT). Er det slik å forstå at IT ikke nevnes i Bjørnørfolket?

 

Men som Astrid foreslår så må jeg nok saumfare nærliggende kirkebøker for å prøve å finne henne der.

Takk igjen

 

Mvh

Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kaller han Ingebrigt Sanuelsen så er det fordi det er hans farsnavn. Han bodde på Troning, så kanskje jeg skulle kalt han Ingebrigt Samuelsen Troning. Det skjer ofte det i gamle kirkebøker at de bruker enten farsnavn eller enten gårdsnavn og noen ganger begge deler. Så den Ingebrigt Troning som nevnes ved Marens dåp er den samme som Ingebrigt Samuelsen som bodde på Troning. Når presten bruker bare Ingebrigt Troning så er det sikkert fordi det bare var en Ingebrigt på Troning når Maren ble døpt. Hadde det vært flere Ingebrigt der hadde han nok brukt farsnavnet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i det 1. innlegget at Johan og Maren fikk 4 barn, men ifølge FS (opplysningene stemmer, har funnet dåpene i kirkebøkene), fikk de 6 barn:

 

Karen Maria, døpt 25.04.1791

Holger, døpt 02.12.1792 (døde nok som liten)

Bireth/Bereth, døpt 27.10.1793

Anders, døpt 26.04.1795

Inger Evina, døpt 02.09.1798 og Ane, døpt 16.08.1801.

 

Jeg har sett på dåpene/fadderne, men finner ingen med "Ingebrets" som farsnavn. Kan selvsagt være en av kvinnene (ser at farsnavn ofte ikke er med). Jeg vet ikke om barnas navn sier deg noe - tenker på oppkalling,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk til Anne. Ditt utfyllende svar gjør at Bjørnør sporet nå er lagt dødt.

 

Til Astrid. Ja jeg nevnte bare fire barn, da Holger døde svært ung og Ane som jeg ikke funnet noe om unntatt dåpen.

Inger Evena døde ugift på gården som 30 åring.

Bereth og Karen flyttet hjemmefra og startet familie og døde ganske gamle.

Anders som jeg stammer fra tok over gården.

Den eneste av barna som jeg vet er oppkalt, etter en nær slektning på farsiden, er Holger.

 

Har ikke gått ut til siden av slektstreet, har bare fulgt den rette linje. Dette skyldes at kirke- og pantebøker fra den tiden er vanskelig å tyde for meg. Det samme gjelder skifter (har Svein Edvardsens register over skifter for Herøy og Dønna) som jeg vet der er mye å hente fra, da det er skifte etter de aller fleste.

 

Tilbake til Maren så har jeg sjekket om hun var konfirmert i hjemkommunen eller de nærliggende uten resultat. Har gått ut fra at hun ble født tidlig på 1760 tallet. Når hun døde var det registrert at hun var 66 år, hvilket skulle tilsi 1762 pluss/minus noen år. Det som er sikkert er vielsen som skjedde i 1790.

 

Håper jeg finner noe ved en senere anledning.

 

Mvh

Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.