Gå til innhold
Arkivverket

Hvilket liv hadde Peter Moe i Amerika?


Bjørn Bakke
 Del

Recommended Posts

Jeg har oppsporet ganske mange og blitt kjent med flere i slekta i Amerika - etterkommere etter utvandrere fra min hjembygd Tynset.

Men - det er spesielt en som har forvoldt meg hodebry:

 

Peder Ramsmoen, Peter Moe het han i Amerika.

 

Det jeg vet med sikkerhet er at han ble født på Tynset 19.mai 1887 - døde 28.februar 1960 i Minneapolis, Hennepin, Minnesota, 72 år gammel. Han ligger begravet i Mound Cemetery, Brooklyn Center i Minnesota. Nylig fant jeg ut at ved siden av han på den samme gravlunden ligger Gertrude Moe (1875 - 1941), 66 år gammel.

Jeg antar derfor at dette sannsynligvis var hans kone. Ønsker derfor å finne ut når de giftet seg/bryllupsattesten. Noen som kan hjelpe? (Forøvrig står det i Tynset bygdebok at Peder ble gift med en dame fra Nordland. Tror ikke de ble gift i Norge før de dro over - møttes nok mens de var i Amerika antar jeg).

 

Det som er noe pussig er at når Peter døde, vitnet hans bror - Morten Ramsmoen, Martin Moe (Birth Date: 15 Jul 1892 Death Date: 5 Sep 1970) het han i Amerika - overfor the coroner at Peter aldri var gift, og hadde heller ikke barn. Det er skrevet i dødsattesten at han bodde 30 i Minnesota og jobbet for Railroad M & St L.

MEN - en i slekta jeg har snakket med kan bekrefte at Peter var gift - og hadde to barn, to jenter. Den eldste het Margaret, den yngste Bertha. Bertha var en meget lovende fiolinspiller men døde ganske ung (11 til 12 år gammel) av en sykdom. Margaret ble gift med en fra Sverige, de var visst på ferie til Sverige en eller flere ganger.

Ønsker å oppspore etterkommere av Margaret, barn - barnebarn. Har ikke funnet noe ut av det. Noen som kan hjelpe?

 

Peder Ramsmoen - og broren Morten Ramsmoen emigrerte i 1911, ankom Ellis Island March 31, 1911. Destinasjon for begge brødrene var Balfour, ND. Har også fått tak i opplysninger om at de ønsket å besøke sin onkel, Anders Ramsmoen.

 

Noen ganger lurer jeg på om barna hadde andre navn... (hvis han hadde barn da..)

 

Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg avgårde videre i å bli kjent med Peter (og gjerne broren også)! Hadde vært flott å finne noen ev. gjenlevende etterkommere :-)

 

Hilsen

Bjørn Bakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter Moe

Minnesota, Death Index, 1908-2002 birth: 19 May 1887 death: 28 February 1960 Hennepin, Minnesota

  • mother:Sandbach

 

 

 

 

Gertrude Moe

Birth: 1875, USA Death: 1941

Hennepin County

Minnesota, USA trans.gif Burial:

Mound Cemetery

Brooklyn Center

Hennepin County

Minnesota, USA

Plot: Sec C

Edit Virtual Cemetery info [?]

Created by: Joanne

Record added: Dec 12, 2012

Find A Grave Memorial# 102097390

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=moe&GSiman=1&GScid=82850&GRid=102097390&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter Moe

Minnesota, Death Index, 1908-2002 birth: 19 May 1887 death: 28 February 1960 Hennepin, Minnesota

  • mother:Sandbach

 

 

 

Gertrude Moe

Birth: 1875, USA Death: 1941

Hennepin County

Minnesota, USA trans.gif Burial:

Mound Cemetery

Brooklyn Center

Hennepin County

Minnesota, USA

Plot: Sec C

Edit Virtual Cemetery info [?]

Created by: Joanne

Record added: Dec 12, 2012

Find A Grave Memorial# 102097390

http://www.findagrav...GRid=102097390

 

 

Takk skal du ha! Med andre ord - kan vi fastslå at dette var kona hans? Hvor kan jeg ev. finne bryllupsattesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når omtrent skal disse barna ha blitt født?

Hun er mye eldre enn ham. Kan det være hennes barn fra et tidligere ekteskap?

 

 

Interessant innspill! Ja, kanskje det var hennes barn fra et tidligere ekteskap? Gjertrude har etternavnet Moe på gravstøtten, tenker at Peter og Gjertrude ble gift - men - broren sier at han aldri var det..

 

Jeg vil ringe min kontakt i Amerika og spørre når omtrent hun traff disse to barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig kandidat i 1940 census?

Peter Moe in household of Hans Holt, "United States Census, 1940"

Name: Peter Moe

Titles and Terms:

Event Type: Census

Event Date: 1940

Event Place: Bull Moose Township, Wells, North Dakota, United States

Gender: Male

Age: 53

Marital Status: Single

Race (Original): White

Race: White

Relationship to Head of Household (Original): Lodger

Relationship to Head of Household: Lodger

Birthplace: Norway

Birth Year (Estimated): 1887

Last Place of Residence: Rural, Wells, North Dakota

District: 52-5

Family Number: 4

Sheet Number and Letter: 1A

Line Number: 20

Affiliate Publication Number: T627

Affiliate Film Number: 3018

Digital Folder Number: 005462068

Image Number: 00050

Household Gender Age Birthplace

Head Hans Holt M 60 Norway

Sister Caroline Boe F 70 Norway

Lodger Peter Moe M 53 Norway

 

Samme person her ?

Peter Moe, "United States World War I Draft Registration Cards, 1917-1918"

Name: Peter Moe

Event Type: Draft Registration

Event Date: 1917-1918

Event Place: Superior City no 1, Wisconsin, United States

Gender: Male

Birth Date: 19 May 1887

Birthplace: Tonset, , Norway

Nationality: Norway

Affiliate Publication Title: World War I Selective Service System Draft Registration Cards

Affiliate Publication Number: M1509

GS Film number: 1674993

Digital Folder Number: 005252595

Image Number: 04468

 

Eller kanskje denne ?

Peter Moe, "United States Census, 1940"

Name: Peter Moe

Titles and Terms:

Event Type: Census

Event Date: 1940

Event Place: Ward 5, Superior, Superior City, Douglas, Wisconsin, United States

Gender: Male

Age: 53

Marital Status: Married

Race (Original): White

Race: White

Relationship to Head of Household (Original): Head

Relationship to Head of Household: Head

Birthplace: Norway

Birth Year (Estimated): 1887

Last Place of Residence: Same Place

District: 16-31

Family Number: 42

Sheet Number and Letter: 1B

Line Number: 42

Affiliate Publication Number: T627

Affiliate Film Number: 4475

Digital Folder Number: 005461222

Image Number: 00374

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når omtrent skal disse barna ha blitt født?

Hun er mye eldre enn ham. Kan det være hennes barn fra et tidligere ekteskap?

 

 

Hei igjen Inger Karin!

 

Ringte mitt familiemedlem i Amerika i kveld. Hun sier nå at det yngste barnet - Bertha - døde kort tid etter et besøk hun hadde i denne familien. Regnet ut at det må bli året 1935, da var Bertha ca 11 - 12 år gammel. Hun døde på Mail Clinic, Rochester hospital, Minneapolis, Minnesota. (vet ikke om jeg har stavet riktig). Nå har vi kommet et steg videre...?!

Den eldste - Margaret, var rundt 13 år i 1935, ifølge min kilde.

Håper disse opplysningene kan være til hjelp.

Reiser til Norge på noen dagers ferie nå - vil undersøke mer etter ferien :-) Men - tar gjerne imot mer hjelp fra deg - og dere andre der ute!

 

Bjørn

 

Mulig kandidat i 1940 census?

Peter Moe in household of Hans Holt, "United States Census, 1940"

Name: Peter Moe

Titles and Terms:

Event Type: Census

Event Date: 1940

Event Place: Bull Moose Township, Wells, North Dakota, United States

Gender: Male

Age: 53

Marital Status: Single

Race (Original): White

Race: White

Relationship to Head of Household (Original): Lodger

Relationship to Head of Household: Lodger

Birthplace: Norway

Birth Year (Estimated): 1887

Last Place of Residence: Rural, Wells, North Dakota

District: 52-5

Family Number: 4

Sheet Number and Letter: 1A

Line Number: 20

Affiliate Publication Number: T627

Affiliate Film Number: 3018

Digital Folder Number: 005462068

Image Number: 00050

Household Gender Age Birthplace

Head Hans Holt M 60 Norway

Sister Caroline Boe F 70 Norway

Lodger Peter Moe M 53 Norway

 

Samme person her ?

Peter Moe, "United States World War I Draft Registration Cards, 1917-1918"

Name: Peter Moe

Event Type: Draft Registration

Event Date: 1917-1918

Event Place: Superior City no 1, Wisconsin, United States

Gender: Male

Birth Date: 19 May 1887

Birthplace: Tonset, , Norway

Nationality: Norway

Affiliate Publication Title: World War I Selective Service System Draft Registration Cards

Affiliate Publication Number: M1509

GS Film number: 1674993

Digital Folder Number: 005252595

Image Number: 04468

 

Eller kanskje denne ?

Peter Moe, "United States Census, 1940"

Name: Peter Moe

Titles and Terms:

Event Type: Census

Event Date: 1940

Event Place: Ward 5, Superior, Superior City, Douglas, Wisconsin, United States

Gender: Male

Age: 53

Marital Status: Married

Race (Original): White

Race: White

Relationship to Head of Household (Original): Head

Relationship to Head of Household: Head

Birthplace: Norway

Birth Year (Estimated): 1887

Last Place of Residence: Same Place

District: 16-31

Family Number: 42

Sheet Number and Letter: 1B

Line Number: 42

Affiliate Publication Number: T627

Affiliate Film Number: 4475

Digital Folder Number: 005461222

Image Number: 00374

 

 

Det er ikke Peter Moe i Wisconsin! Han er ikke "min" Peter Moe - har undersøkt tidligere. Men takk for hjelp uansett! Min Peter Moe mener jeg nå bestemt har bodd mesteparten av sitt liv i Amerika i Minneapolis, Minnesota. Han kom til North Dakota i begynnelsen (ifølge Tynset bygdebok)

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Hei igjen Inger Karin!

 

Ringte mitt familiemedlem i Amerika i kveld. Hun sier nå at det yngste barnet - Bertha - døde kort tid etter et besøk hun hadde i denne familien. Regnet ut at det må bli året 1935, da var Bertha ca 11 - 12 år gammel. Hun døde på Mail Clinic, Rochester hospital, Minneapolis, Minnesota. (vet ikke om jeg har stavet riktig). Nå har vi kommet et steg videre...?!

Den eldste - Margaret, var rundt 13 år i 1935, ifølge min kilde.

Håper disse opplysningene kan være til hjelp.

Reiser til Norge på noen dagers ferie nå - vil undersøke mer etter ferien :-) Men - tar gjerne imot mer hjelp fra deg - og dere andre der ute!

 

Bjørn

 

 

 

 

Det er ikke Peter Moe i Wisconsin! Han er ikke "min" Peter Moe - har undersøkt tidligere. Men takk for hjelp uansett! Min Peter Moe mener jeg nå bestemt har bodd mesteparten av sitt liv i Amerika i Minneapolis, Minnesota. Han kom til North Dakota i begynnelsen (ifølge Tynset bygdebok)

 

Bjørn

 

Ok, men hva med han som er oppført på draft card? Fødselsdato stemmer og fødested er tynset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hei igjen Inger Karin!

 

Ringte mitt familiemedlem i Amerika i kveld. Hun sier nå at det yngste barnet - Bertha - døde kort tid etter et besøk hun hadde i denne familien. Regnet ut at det må bli året 1935, da var Bertha ca 11 - 12 år gammel. Hun døde på Mail Clinic, Rochester hospital, Minneapolis, Minnesota. (vet ikke om jeg har stavet riktig). Nå har vi kommet et steg videre...?!

Den eldste - Margaret, var rundt 13 år i 1935, ifølge min kilde.

Håper disse opplysningene kan være til hjelp.

 

 

Gertrude er født i 1875, hvis barna da er født ca. 1922 og 1923-24 er hun da hhv. 47 og 48-49 år gammel når hun får disse barna...

Jeg sier ikke at det ikke kan være riktig likevel, men det er greit å ha i bakhodet at dette er helt på grensen av hva som er mulig.

Er det andre muligheter/løsninger ut fra opplysningene som er gitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo være riktig mann, men det sier jo kun noe om at han ikke var gift på denne tiden:

 

 

Peter Moe, "United States World War I Draft Registration Cards, 1917-1918"

Name: Peter Moe

Event Type: Draft Registration

Event Date: 1917-1918

Event Place: Superior City no 1, Wisconsin, United States

Gender: Male

Birth Date: 19 May 1887

Birthplace: Tonset, , Norway

Nationality: Norway

Affiliate Publication Title: World War I Selective Service System Draft Registration Cards

Affiliate Publication Number: M1509

GS Film number: 1674993

Digital Folder Number: 005252595

Image Number: 04468

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/K87H-FXB

 

(det er også bilde der av registreringskortet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har lett en del etter denne karen i forbindelse med en tidligere etterlysning:

 

http://forum.arkivve...rkommere-i-dag/

 

 

Jeg er helt enig med Hans og Inger Karin i at det må være samme Peder Moe som etterlyses av trådstarter som er "eier" av draft card til WW1. Kan ikke skjønne hvem det ellers skal være som er registrert med de opplysningene??

 

Litt om disse registreringskortene:

 

http://www.archives....t-registration/

 

Mvh Bente (som krysser fingrene for at noen finner ut av dette slik at trådstarter får svar til slutt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne på geni.com kan være verd å følge opp, da eier av dette har en del interessante opplysninger .

http://www.geni.com/people/Peder-Peter-Ramsmoen-Moe/6000000017786534886

 

Peder (Peter) Ramsmoen (Moe) (1887 - 1960)

 

Birthplace: Tynset, Tynset, Hedmark, Norway

Death: Died February 28, 1960 in Hennepin, Minnesota, United States

Cause of death: Bilateral hemorrhagic adrenals, etiology unknown

Occupation: Railroad M & St L

Managed by: Arne Sandbakken

Last Updated: September 20, 2013

View Complete Profile

view all 15

Immediate Family

 

Gertrude

ex-wife

 

Margaret

daughter

 

Bertha

daughter

 

Beret Mortensdatter

mother

 

Jon

father

 

Ingrid

sister

 

Gjertru

sister

 

Petra

sister

 

Mari

sister

 

Kari Ramsmoen

sister

 

Mary (Mari) Kummen (Ramsmoen)

sister

 

Martha Ramsmoen

sister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne på geni.com kan være verd å følge opp, da eier av dette har en del interessante opplysninger .

 

 

 

Denne har jeg også sett. Men dersom du velger "les mer" på forsiden til profilen ser du hvem den som har laget profilen har fått opplysningene sine fra. Og det er han som har laget denne etterlysningen.. Så jeg tror ikke det er noe mer å hente der.

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har nettopp kommet fra The Minnesota History Center. Har Death Certificate of Gertrude Moe. Hun døde 22 sept. 1941 i Minneapolis. Hun var gift med John Moe 72 aar. Hun ble født i Norge av foreldra Tolof Iverson og Marie Stenberg.

Ifølge obituary fra 24 sept. 1941 i Minneapolis Star Journal, "Mrs. Gertrude Moe ov 114 31st Ave. No. on Tuesday age 66. Survived by husband John, 2 daughers and 1 son. Interment Mound Cemetery. I will send this copies to you via e-mail. Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har nettopp kommet fra The Minnesota History Center. Har Death Certificate of Gertrude Moe. Hun døde 22 sept. 1941 i Minneapolis. Hun var gift med John Moe 72 aar. Hun ble født i Norge av foreldra Tolof Iverson og Marie Stenberg.

Ifølge obituary fra 24 sept. 1941 i Minneapolis Star Journal, "Mrs. Gertrude Moe ov 114 31st Ave. No. on Tuesday age 66. Survived by husband John, 2 daughers and 1 son. Interment Mound Cemetery. I will send this copies to you via e-mail. Margaret

 

Ja, disse barna født ca. 1898-1905 passer jo bedre med Gertruds alder. Og hun er altså gift med John Moe, ikke Peter. Barna er Mary, Christian og Alvina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tid til forumet igjen nå :-)

 

Via Margaret fikk jeg certificate of death of Gertrude Moe - thanks again Margaret! It shows that Gertrude was NOT Peter's wifte! Gosh... Så - hvem var Peter's kone?? Dette synes å bli mer og mer komplisert.. Også fordi da Peter døde, fortalte Martin Moe (hans bror) til the coroner at Peter aldri var gift... Hvorfor gjorde han det? Penger? Men Esther Welter har fortalt meg at hun møtte hele familien når hun var 8 år gammel og kan bekrefte at han var gift! (se under)

 

Den siste oppdaterte info jeg har fått via familiemedlem Esther Welter in North Carolina (f.1927);

 

Esther was 8 years old when she meet Peter, his wife (name?), Margaret and Bertha - in 1935. Esther met them only once.

They were married, yes! According to Tynset bygdebok his wife came from Nordland in Norway.

Bertha - the youngest anyway - died shortly after Esther's visit - reckon it was in 1935. At Mayo Clinic, Rochester Hospital, Minneapolis, http://www.mayoclinic.org/rochester/ Bertha died when she was around 11 - 12 years old - in other words she should have been born around 1923/1924.

The oldest daughter - Margaret, was around 13 years old at this time. Margaret should then have been born around 1922

It could be that Bertha was the oldest - and Margaret was the youngest....

Noen der ute som har flere ideer/svar på navnet til Peter's kone - og etterkommere av Margaret? (kanskje Bertha?)

 

Denne har jeg også sett. Men dersom du velger "les mer" på forsiden til profilen ser du hvem den som har laget profilen har fått opplysningene sine fra. Og det er han som har laget denne etterlysningen.. Så jeg tror ikke det er noe mer å hente der.

 

Mvh Bente

 

Det er riktig Bente!

Har oppdatert Geni nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når omtrent skal disse barna ha blitt født?

Hun er mye eldre enn ham. Kan det være hennes barn fra et tidligere ekteskap?

 

 

Barna ble født ca. 1923/1924 (Bertha) og den eldste ca. 1922 (Margaret). Muligens var Margaret den yngste og Bertha den eldste...

Har fått opplysninger om at den yngste døde som 11 - 12 åring på Mayo Clinic Rochester i Minnesota ca. 1935. http://www.mayoclinic.org/rochester/

 

Og - moren heter ikke Gerterude Moe! Det eneste jeg vet så langt er at hun kom fra Nordland i Norge. (ifølge Tynset bygdebok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.