Gå til innhold
Arkivverket

Forfedrene til Jørgen Edvardsen Øyen f. ca. 1783 på Hitra


Monica Brandsøy Lystad
 Del

Recommended Posts

Jeg er på leting etter forfedrene til Jørgen Edvardsen Øyen fra Hitra i Sør-Trøndelag. Tidligere har jeg fått litt hjelp av slektsforskere med bygdebok for Hitra tilgjengelig, men nå er kanskje flere primærkilder tilgjengelige. Her er uansett det jeg har av informasjon så langt:

 

Jørgen Edvardsen Øyen f. ca. 1783? Hitra, d. 24.12 1836 Storfosna. Gift på Ørland 16.11.1813 med

Ane Johansdtr. Oxbaas.

 

Barn med dåpsdato:

 

- Elen 29.05 1814

 

- Edvard 30.03 1817

 

- Johanna 01.08 1819

 

- Ole 25.12 1822

 

- Hans 21.05 1826

 

- Gurina 19.04 1829

 

- Johan 03.04 1831

 

- Jørgen 01.01 1834

 

- Jørgine 04.07 1835

 

 

Basert på bygdebok for Hitra har vi funnet det vi tror er Jørgens far:

 

I 1792 er det et skifte etter Edvard Henningsen Øyen f. ca. 1752? Enka er Gunnil Johansdatter og de har barna:

 

- Nils f. 1775

 

- Henning f. 1778

 

- Jørgen f. 1783

 

- Hans f. 1785

 

- Johan f. 1787

 

- Gunnil f. 1790

 

Ifølge FT 1801 er det også en Magdalena f. 1781. Enka Gunnil har trolig giftet seg med Christian Jacobsen og dødd kort tid etter. I FT 1801 er han gift på ny og tre av barna står oppgitt som stebarn fra hans første ekteskap.

 

 

Så er det han vi tror er Edvard Henningsens far:

 

I 1773 er det skifte etter en Henrik Nilsen Bremvåg, som visstnok flere steder (ved konfirmasjon osv) oppgis som Henning Nilsen. Kona var Mali Johannesdatter. De hadde barna:

 

- Edvard (Evert) f. 1752

 

- Nils f. 1755

 

- Jørgen f.1760

 

- Johan f. 1763

 

- Margrethe f. 1763

 

 

 

I tillegg skal det i følge bygdeboka ha vært et skifte på gården Øyen i 1696, da etter Gunnil Johansdtr Øyen. Hun hadde vært gift med en Evert og de hadde barna Nils 1677, Malene 1683, Henning 1685, Hans 1687 og Gunhild 1692.

 

Som sagt er det meste av informasjon tatt fra bygdeboka, men det er en påfallende navnelikhet mellom disse generasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Jacobsen skal ha blitt gift 19/6 1796 Hitra med Ingebor.

En Christian Jacobsen ble også gift/trolovet 24/7(1.s.e.trinit.) 1794 Hitra med Gunild Johansdt. Det står ingen ting om deres sivilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar Berit! Jeg må bare innrømme at jeg sliter med å tyde det som står i bøkene :mellow: Jeg er desto mer takknemlig for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med god tydehjelp står det visstnok:

 

Bapt. Henning Bremvaags barn N. Edvard, test: Søren Bremvaag, Hans Everts. Grytvig, Johan Bremvaag, Kirsten Norddolm, Ingebor Bremvaag.

 

Edvard ble døpt 3. søndag etter Trinitatis, som i 1752 var 18. juni ifølge Heskestads kalender.

 

Henning er det visst et skifte etter i 1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.