Gå til innhold
Arkivverket

LØST: Hans Rasmussøn Warberg (~1673 - 1749), Tjelle, Ofoten, Nordland. Hvor er skiftet dat. 5. nov 1749?


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

NST XIV (16) hefte 3 omhandler slekten Warberg (i Nordland). Her er nevnt Hans Rasmussøn Warberg (side 239) , skipper og gårdbruker på Tjelle i Ofoten. Død i 1749, skifte 5. november s.å.

 

Han ble begravet 17. august 1749 (Dom: 11):

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Ofoten, Ministerialbok nr. 863A03 (1748-1764), Døde og begravede 1750, side 21.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-22

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...71102630246.jpg

 

Dette skiftet som ble holdt 5. november, hvor er det?

 

Jeg har lett i protokoll 6 og protokoll 7 for Salten sorenskriveri, men uten hell. Har jeg oversett han eller er han kanskje ikke registrert i registeret? Leter jeg på feil plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skifte

 

Skifte etter Hans Rasmussen Warberg, Tielle i Ofoten

Film eller link: HF1960

Formue: 544-2-3. Gjeld: 102-2-1.

Arvinger:

Ektefelle: Margrethe Hansdtr Ravn. Internt skiftenr: 5164. Skiftet åpnet: 5/11-1749. Side: 229.

Løpenr: .

Margrethe Hansdatter Ravn, Tielle i Ofoten.

Ektefelle: Hans Rasmusen Warberg.

Henric Mathias Hansen Warberg, Tielle i Ofoten.

Sønn av avdøde. Myndig. Gift. Av tidligere ekteskap.

Anders Hansen Warberg, Tielle i Ofoten.

Sønn av avdøde. Myndig. Gift. Av tidligere ekteskap.

Hans Hansen Warberg, Tielle i Ofoten.

Sønn av avdøde. Myndig. Gift. Av tidligere ekteskap.

©

Skifte etter Ludtzia Henrichsdatter Monch, Matrone, Tielde i

Ofoten

Film eller link: HF1959

Formue: 1557-3-14. Gjeld: 178-2-14. Boets innhold: Guld: 1 kjæde, 3 rader smaa perler med

guldlaas, 1 ring med 5 røde stener, 1 ring med blaa sten, 1 blaa amelert ring, 1 Trebandsring, 1

tobandsring, 1 tommel ring, 1 guldring smal, 1 guld malje. En mengde sølv. Initaler: R.H.W -

J.S.W K.C.D.F - S.P.S G.J.

Arvinger:

Ektefelle: Hans Rasmussen Warberg. Internt skiftenr: 7126. Skiftet åpnet: 18/10-1733. Side: 277.

Løpenr: . Døde i mars 1733

Hans Rasmussen Wardberg, Tielde i Ofoten.

Ektemann av avdøde. Gift. Enkemann. Ektefelle: Ludzia Henrichsdtr. Monch. Hans Rasmussen

Warberg er formynder for 2 av sl. hr. Johan Juel i Torchens efterlatte barn, hvis arvepart endnu

...... hos moderen mad. Tine Madzdatter Hømle.

Rasmus Hansen Wardberg, Tielde i Ofoten.

Sønn av avdøde. Myndig.

Henrich Mathias Hansen Wardberg, Bredstrand i Senien.

Sønn av avdøde. Myndig.

Hans Hansen, Tielde i Ofoten.

Sønn av avdøde. Myndig.

Anders Hansen, Tielde i Ofoten.

Sønn av avdøde. Myndig.

©

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Gunnar. Første kona er med ser jeg, flott!

 

Jeg fant forsåvidt ikke det jeg forsøkte å finne svar på, nemlig hvilke av døtrene Margrethe Hansdatter Rafn Hans Rasmussen Warberg giftet seg med. Det spriker litt i de ulike kildene.

 

Hans Rasmussen Rafn hadde etter det jeg vet, to døtre ved navn Margrethe. Margrethe (eldste f. ~1687 el. ~1691) giftet seg angivelig med Warberg, Margrethe Maria (yngste f. ~1700) med Søren Andersen Brønlund.

 

Der begynner jo moroa, fordi boka Folk og Slekt i Trondenes (s.488) er uenig med andre kilder slik som for eksempel Hans Rafnung (artikkel Harstad Tidende 1933). F&S kaller henne Margrethe Maria, f. 1687 som var gift med Warberg, Hans Rafnung mener det var den yngste som het Margrethe Maria, og var angivelig født 1700. En tredje kilde, NST 14 hefte 3 s. 239 mener Warberg var gift med Margrethe, født i 1691.

 

Jeg har vel foreløpig valgt å tro det som står i Hans Rafnungs artikkel fra 1933, med mindre det dukker opp andre primærkilder som sier noe annet (skiftene viser jo forsåvidt at Warberg sin Margrethe ikke het Maria, det får være godt nok for nå).

 

 

Edit: Fant skiftet i protokollen etter Lucia Henrichsdatter Munck. Datoen for åpning av skiftet skal være 17. oktober, ikke 18. oktober.

 

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Salten sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 05 , 1733-1736, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 269-574. Register i 3A 04.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24937/9/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090226640514.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert Margrete f. 1687 som først gift i 1711 med Anfind Augustinussen Røgh (1680-1734), så i 1736 med Hans Rasmussen Warberg (ca 1673 - 1749). Margrete Marie f. ca 1700 har jeg som gift ca 1723 med Søren Andersen Brønlund (1692 - etter 1757).

I farten har jeg dessverre ingen primærkilder å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.