Gå til innhold
Arkivverket

Carl Simonsen konfirmert i Borge i Østfold 1822


Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Carl Simonsen konfirmert i Borge i Østfold 1822

Jeg har vært innom mitt yngste barnebarn flere ganger på dette forumet. Nå er hun snart 2 ½ år, og min ambisjon er å få flyttet den siste anetråden forbi år 1800 før det skjer. Snubletråden som gjenstår er nevnte Carl Simonsen. Navnet kan strengt tatt like gjerne ha vært Karl, presten i Borge på den tiden var en stor fan av bokstaven C, og brukte den nesten konsekvent i navn.

 

Nok om det, Carl ble konfirmert i Borge i 1822, md temmelig kunnskap og god oppførsel. Han bodde da hos major Krefting på Næs, tydeligvis til oppfostring, siden majoren sto oppført i kolonnen for far eller pleiefar. Han var født i 1804. Som vanlig hadde klokkeren bedre håndskrift enn presten, men han hadde ikke tatt med noe fødested på gutten. Det hadde derimot presten, som skriver at han ble døpt i Li@@ kirke i Sverige i 1804. (Borge ministerialbok 1815 – 1836 nest nederst side 499). Jeg har arrangert en privat quis om hva Li@@ betyr. Det kan muligens leses Lista eller Lid. Begge deler er ukjente som sogne- eller prestegjeldsnavn for meg, men jeg er ingen ekspert på svensk administativ inndeling. Jeg klarer derfor ikke å å navigere meg inn på rett sted i Sverige.

 

Siden Carl var så ung, anser jeg det som at han kom over grensen sammen med minst en forelder. Min plan er derfor å lete etter en Simon fra Sverige som er død i Borge eller et nabosogn mellom 1804 og 1822. Planen har åpenbare huller, for eksempel at Carl kan ha kommet bare sammen med sin mor. Derfor benytter jeg dette forumet til å sjekke om det er noen som allerede har knekket nøtta.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn siden det henvises til :

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Borge, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1836), Konfirmerte 1822, side 499-500.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7445&idx_id=7445&uid=ny&idx_side=-232

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061016010597.jpg

 

Kan det stå Lyse kirke ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn siden det henvises til :

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Borge, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1836), Konfirmerte 1822, side 499-500.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-232

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61016010597.jpg

 

Kan det stå Lyse kirke ?

 

Det förste jeg tenkte på var "Lysekil" i "Bohus län" :rolleyes:

 

"Lyse kyrka/ kirke" : http://sv.wikipedia....wiki/Lyse_kyrka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan desverre ikke se att det finnes noen "Carl" döpt f.o.m.1803 - t.o.m.1805 i "Lyse kyrka" i "Lysekil" (ArkivDigital) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg jeg må ha vært på bærtur oppe i hodet mitt i problemformuleringen. Jeg var nesten sikker på at han kom til Norge, og at minst en av foreldrene hans døde her. Og siden Borge ligger lå litt inn fra landet, regnet jeg med at han var fra enten Värmland eller Dalsland. Snakk om være fordomsfull.

 

Jeg tror Svend har satt meg på rett spor, først ved å foreslå Lyse, og deretter (paradoksalt nok) ved å påvise at ingen Carl Simonsen ble døpt i Lyse mellom 1803 og 1805. Da tenkte jeg at dåpsstedet kan ha vært upresist angitt i 1822. En søk på LDS i samme årene ga bare en Carl Simonsen. Han var født på Gullholmen! Gullholmen tilhørte Morlanda prestegjeld den gangen, og er nå en del av Orust. Men den ligger rett syd for Lyse, på den andre siden av Gullmarn.

 

Så nå har jeg en hovedmistenkt. Den familien jeg har sett meg ut er denne, detaljene er tatt fra Rolf Berlins utmerkede Morlanda-side.

 

Far komminister Simon Nicolaus Palmgren f 1760 i Kungsbacka, død 1827 i Sibbarp i Älfsborg

Mor Anna Fredricke Drautz f c 1772, død 1828 i Sibbarp (LDS skriver navnet Drantz, men jeg tror mer på Berlin)

Barn, alle født på Gullholmen:

Jacob Niclas Palmgren f 5 8 1801

Carl Caspar f 5 6 1803, døpt 8 6 1803

Birgitta Rebecka f 3 10 1805

Johanne Olene f 27 11 1806

Markus og Anders (tvillinger) f 16 12 1809

 

Hvis min mistanke stemmer, må det bety at komministeren må ha sendt Carl til oppfostring hos major Krefting. Det er også mer naturlig, sett ut fra Carls videre skjebne, enn at han var havnet hos majoren som foreldreløs. Et godt steg lengre, men gåten er ennå ikke helt løst. Tak for alle innspill.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per!

 

Du skriver : (((Så nå har jeg en hovedmistenkt. Den familien jeg har sett meg ut er denne, detaljene er tatt fra Rolf Berlins utmerkede Morlanda-side.

 

Far komminister Simon Nicolaus Palmgren f 1760 i Kungsbacka, død 1827 i Sibbarp i Älfsborg

Mor Anna Fredricke Drautz f c 1772, død 1828 i Sibbarp (LDS skriver navnet Drantz, men jeg tror mer på Berlin)

Barn, alle født på Gullholmen:

Jacob Niclas Palmgren f 5 8 1801

Carl Caspar f 5 6 1803, døpt 8 6 1803

Birgitta Rebecka f 3 10 1805

Johanne Olene f 27 11 1806

Markus og Anders (tvillinger) f 16 12 1809

 

Hvis min mistanke stemmer, må det bety at komministeren må ha sendt Carl til oppfostring hos major Krefting. Det er også mer naturlig, sett ut fra Carls videre skjebne, enn at han var havnet hos majoren som foreldreløs. Et godt steg lengre, men gåten er ennå ikke helt løst. Tak for alle innspill)))

 

Jeg har også tittet på denne familien på "Gullholmen" flere ganger, men har vel mine tvil om det er den riktige "Carl", da verken mellomnavnet "Caspar" eller "Palmgren" fölgte med han videre i livet :rolleyes:

 

Så synes jeg det er merkelig att man kan ta så feil på "Lyse" og "Gullholmen"?, for det er trossalt en avstand på en bra bit over fjorden mellom stedene.?

 

Dette foreldreparet ovenfor blev forresten vigde år 1800 i "Varberg" i "Halland".

 

Har du hatt denne konfirmasjonen på "Carl" inne for tydning hos spesialistene på forumet?? jeg tenkte på en närmere sjekk på döpestedet, selv om jeg som "KARI S." ovenfor mener det står "Lyse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke heldt hva du mener her ?

 

Ved å bruke funksjonen Nytt handlingsøk på nevnte side med alternativet (Inn)Flyttet fra, får du se hvilke steder / sogn svenskene i denne databasen kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein

 

Som deg har jeg ikke konkludert med to streker under. Men jeg har en mistanke om at det må være riktig familie, muligens drevet frem av at jeg selv ar en oldemor fra Orust.

 

Det kan være flere grunner til at Gullholmen er blitt til Lyse, en kan være at Gullholmen først ble opprettet som eget sogn i 1799, og derfor har vært ukjent for presten i Borge. En annen kan være at informanten som har oppgitt dåpsstedet, majoren eller Carl selv, ikke viste bedre. Og for ordens skyld, jeg har hatt erfarne rever inne på tyding av innførselen i Borge. Og det er ikke det første slektsnavnet jeg har sett gått tapt ved flytting over landegrense.

 

Takk for henvisningen til Varberg. Det kan være at familiene har hatt røtter i Halland en tid bakover.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Carl Casper Palmgren Birth Date: Birthplace: Age: Spouse's Name: Albertina Charlotta Kindberg Spouse's Birth Date: Spouse's Birthplace: Spouse's Age: Event Date: 11 Mar 1842 Event Place: Seglora, Alvsborg, Sweden Father's Name: Mother's Name: Spouse's Father's Name: Spouse's Mother's Name: Race: Marital Status: Previous Wife's Name: Spouse's Race: Spouse's Marital Status: Spouse's Previous Husband's Name: Indexing Project (Batch) Number: I06722-0 System Origin: Sweden-EASy

 

Jeg fant vielsen i kirkeboken for "Seglora" 11 mars 1942, men det var så utydligt så jeg blev ikke klokere på det. Men uansett så kan det se ut som du var på feil spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Da er det tilbake til tegnebrettet. Mvh Per

 

Jeg sökte på "Carl Casper Palmgren" som vigd eller far i "FS", og fant dette ovenfor. Men uansett så bekreftet det mine tvil, og du hadde ellers fått feil ane i släktstreet innen 1800.

 

Det skal ikke väre for lett og knekke nötter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.