Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter min mors slekt


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

 

Det er altså hun som er født 1863. Da vet vi det. http://digitalarkive...f01036721000450

 

Hva sa de om slektskapet?

han viste lite om navnen så langt til bake så jeg spurte han om han kjente til marie og johan ja svarte han meg . marie helland het hun , giftet seg med johan lindstrøm . marie har jo godt i slekten min som kusine av hanna sofie . mulig det er feil ? mulig denne marie var en god venn av hanna og ble på en måte tante til barna til hanna . han sa også at faren til marie kom fra bergen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marie har jo godt i slekten min som kusine av hanna sofie .

 

Hvorfor sier du dette hele tiden, det er jo ingen holdepunkter for det? Marie Helland ble født nesten 50 år før Hanna Sofie (og Arnfrid har redegjort for hennes aner)... Dette er jo bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie Helland var altså gift med Ole Johan Lindstrøm. Om Marie Helland sier Arnfrid:

 

 

 

 

Det er altså ikke slik at Marie Helland gift Lindstrøm ikke har eksistert, men hun er ikke kusine med din mormor. Her er Marie Hellands dåp:

 

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Lærdal, Ministerialbok nr. A 11 (1850-1866), Fødte og døpte 1863, side 166.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-168

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70305670651.jpg

da har vi fått svar på dette med lindstrøm og min slekt . :) bra jobbet alle sammen :) vi er ikke i slekt med lindstrøm familien sån som jeg ser det , vi kan trykt si at vi har dobbelt kjekket dette på alle måter . er det noe i familien min som ser på og er uenig med oss her må dere skrive noe på siden nå :) jeg ser ingen familie samenheng med lindstrøm slekten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier du dette hele tiden, det er jo ingen holdepunkter for det? Marie Helland ble født nesten 50 år før Hanna Sofie (og Arnfrid har redegjort for hennes aner)... Dette er jo bare tull.

hei jeg sier ikke det men slekten . men min familie på mor siden har sakt dette så lenge jeg har hørt om denne lindstrøm sagen . nå har vi endlig funne ut at dette var en stor bløff vi er ikke i slekt med lindstøm familien . marie og johan lindstrøm navn var det jeg som la ut på arkive . da det var kjente navn i min slekt

 

Hvorfor sier du dette hele tiden, det er jo ingen holdepunkter for det? Marie Helland ble født nesten 50 år før Hanna Sofie (og Arnfrid har redegjort for hennes aner)... Dette er jo bare tull.

jeg viste ikke når denne marie var født eller hva hun het til etternavn . jeg hadde bare to navn og det var johan lindstrøm og marie . og at det skulle vere kusinen til min bestemor , det er hva min mor er fortalt . bra at vi har funne ut av dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKKER FOR HJELPEN TIL ALLE SAMMEN .. JEG HAR RINGT RUNDT TIL ALLE FRA LINDSTRØM FAMILIEN TIL JACOBSEN SLEKTEN FOR OG FÅ ET SVAR FRA DE , DERE HAR GJORT EN KJEMPE JOBB HER INNE PÅ ARKIVE DET MENER JEG , TAKK TIL ALLE SAMMEN .ps vi fikk svaret .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjekket opp i mye . det er en Norsk familie dette og de er sport til bake på 1600 tallet her i Norge . Det var en familie som reiste rundt for og jobbe men ikke noe romanifolk da alle stort sett var blonde De er nok blod ekte Norske . Men måtte reise rundt for og jobbe da det var tøffe tider . lyst hår og blekhud er ikke fra utlandet men Germansk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjekket opp i mye . det er en Norsk familie dette og de er sport til bake på 1600 tallet her i Norge . Det var en familie som reiste rundt for og jobbe men ikke noe romanifolk da alle stort sett var blonde De er nok blod ekte Norske . Men måtte reise rundt for og jobbe da det var tøffe tider . lyst hår og blekhud er ikke fra utlandet men Germansk .

 

Jeg forstår ikke at du spør på dette forumet i det hele tatt, når du "vet" alt - helt tilbake til 1600-tallet. Jeg gidder ikke å kaste bort mer tid nå, det er jo helt nyttesløst å forsøke å bidra med noe som helst.

 

Når du selv nå mener å ha beviser for ett eller annet, så hadde det vel vært en fordel om du la dem frem her, slik at alle som har brukt mange timer på å hjelpe deg også kan få se hva du har funnet.

 

Når man forsker på slekt, så bør man være *litt* mer åpen enn hva du er. Man har den slekten man har. Når det gjelder opphavet til norske tatere, så har det blitt sagt en del om dette også i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei det var jo ikke jeg som nevne romaniafolket men dere :) se side to . Når hele slekten min på min mors side sitter og følger med på denne tråden og ikke forstår noe ting i denne saken agn at noen av dere sier at vi har opphav fra romaniafolket og det ikke stemmer ja da måtte vi kjekke det ut . En stund trodde jeg faktisk at jeg var et opphav av dette folket som vi ikke fikk til og stemme . Med blåeøyne og lysthår laangt til bake i gernrasjoen og med hablogruppe R1A så er det ingenting som tyder på at dette er Noe romaniafolk i oss . så hvor dere har fått dette fra må dere bevise får min familie , Det går ikke bare ann og slenge ut sånt som dette på et forum uten bevis som noen av dere har gjort at vi er fra romanifolket

. Tenk om min familie ikke hadde kjekket dette opp ? ja da hadde vi trodd at vi var fra dette romanifolket og ikke fra det Germanske folket . Tror noen av dere også snakket om sigøynere her på siden .. glad vi kjekket opp dette og ikke trodde blind på dere ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er heilt einig med Inger Karin, og skjønar snart ikkje vitsen med denne diskusjonen. Elles minner eg om saka om ei blond blåøygd sigøynerjente i Hellas som "alle" trudde måtte ha vore utsett for menneskehandel. Ingen trudde på det fostermora fortalde om at foreldra var bulgarske romfolk. Så viste det seg at fostermora snakka sant likevel. I Irland var det eit liknande tilfelle. Mange nordmenn har då også mørkt hår og brune auge, utan at det gjer desse mindre "norske" av den grunn. Å basere slektforsking på synsing om utsjånad vil eg på det sterkaste frårå. Derimot er det spennande med dei nye mogelegheitene som dna gjev, og då kan ein kanskje finne ut litt meir om kvar f. eks. norsk taterslekt eigentleg kjem frå.

 

så hvor dere har fått dette fra må dere bevise får min familie , Det går ikke bare ann og slenge ut sånt som dette på et forum uten bevis som noen av dere har gjort at vi er fra romanifolket

Her har det vore skrive 7 sider og folk har jobba i mange timar med å slå opp i kyrkjebøker og andre kjelder, tilsynelatande utan at du har fått med deg nokon ting. Dette er blitt ein ny Hohenzoller-debatt, og no er eg lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo men og kalle arbeidsfolk for tatere ok . gjentar meg selv denne tråden var og finne minn mors opphav og noen her på arkives forum sa at vi var fra dette folket som kaller seg Romaniafolket da må de legge frem bevis for det ... jeg skjøenner heller ikke at jeg gidder og holde på her inne lengre .. plutslig var jeg fra det romaniafolket og vi kjekker opp så stemmer ikke det , Enig med deg Torbjørn synsing fører bare til tull . nå er det fakta Hablogruppe R1A og blåøyne og lysthår har ingenting med sigøynere eller Romaniafolket og gjøre . så jeg synest at de som kan spre ut dette om min familie må legge ut bevis for det ,, ikke bare synsnse om hva de tror .. ellers ha en god helg . for min del er denne saken avsluttet . Hilsen en Germaner .

 

Eg er heilt einig med Inger Karin, og skjønar snart ikkje vitsen med denne diskusjonen. Elles minner eg om saka om ei blond blåøygd sigøynerjente i Hellas som "alle" trudde måtte ha vore utsett for menneskehandel. Ingen trudde på det fostermora fortalde om at foreldra var bulgarske romfolk. Så viste det seg at fostermora snakka sant likevel. I Irland var det eit liknande tilfelle. Mange nordmenn har då også mørkt hår og brune auge, utan at det gjer desse mindre "norske" av den grunn. Å basere slektforsking på synsing om utsjånad vil eg på det sterkaste frårå. Derimot er det spennande med dei nye mogelegheitene som dna gjev, og då kan ein kanskje finne ut litt meir om kvar f. eks. norsk taterslekt eigentleg kjem frå.

 

 

Her har det vore skrive 7 sider og folk har jobba i mange timar med å slå opp i kyrkjebøker og andre kjelder, tilsynelatande utan at du har fått med deg nokon ting. Dette er blitt ein ny Hohenzoller-debatt, og no er eg lei.

Det er nå ikke våres familie som holder på og legge ut tull på denne siden ...saken er avsluttet ,,,,, romaniafolket haha går det ann . god helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje en sammenblanding av begreber opp gjennom tidene, familien din passer forøvrig godt til til beskrivelsen her:

 

http://no.wikipedia....g/wiki/Skøyere

 

og her: http://ordnet.dk/ods...g?query=skøjer

mulig det men noe Romaniafolk er det ikke . denne siden av min familie vet vi jobbet og slet for sin føde , med den DNA testen vi fikk i går tilsier at de er fra Nord europa sansynligvis Norge .

 

Var det Y-Dna haplogruppe?

m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig det men noe Romaniafolk er det ikke . denne siden av min familie vet vi jobbet og slet for sin føde

 

At skøyere og romani ikke er det samme går frem av Wikipedia-artikkelen, og var litt av poenget med postingen.

 

Påstanden om at familien jobbet og slet for føden vet jeg ingenting om da jeg ikke har sett dokumentasjon hverken på det ene eller andre i den henseende. For min del er det heller ikke så interessant, jeg ville bare dele informasjonen i de to vedlagte lenkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Harald,

 

Jeg tror nok du misforstår litt her, en «skøyer» som omtalt her; er hva man da anser som etterkommer av de Norske «omstreiferne» og tyske «handelsreisende» - så ja; de vil jo da gjerne være norske og levede gjerne fra «hånd-til-munn». Ingen fast bopæl, men tok på seg strøjobber der hvor de kom. Ikke ulikt taterne og romani-folket.

 

Flere av de personene som da figurerer i deres slektstre er da også nevnt som slike omreisende; og det er allerede gjort dypdykk i andre etterkommere av samme mennesker; slik at man har allerede en god oversikt over hvordan, og hvor disse menneskene vandret. En paragraf i den wikipedia-artikkelen som er referert til vil da også poengtere disse «omreisende» ytterligere.

 

«..Eilert Sundt forteller i Beretning om Fante- eller Landstrygerfolket i Norge om skøyerne, de såkalte «småvandringene», at de ble sett på med forakt av «storvandringene» (taterne) fordi de ikke hadde sin herkomst i Asia som dem, men kun var «nogle forløbne tydskere, som for et par hundrede år siden, men efterat rommanierne havde «taget landet i besiddelse,» trængte sig ind her».

 

Så da kan det jo tenkes at dere likevel har tysk herkomst; dog nok ikke i den skalaen dere ønsker. For øvrig syntes jeg det er noe merksnodig at du her óg trekker frem dine påståtte tyske aner; og hvorfor dere ikke da fremlegger dette DNA-beviset som dere da tydeligvis nå har fått. Da hadde det nok vært på sin plass at dette da ble offentliggjort i den opprinnelige tråden slik at man kan se hva slags beviser som har kommet frem.

 

Siden du nevner presse, så antar jeg da at de har fått informasjon om det som kildene forteller i tillegg til dette DNA-beviset som du nevner? Her ville jeg vel trå veldig varsomt; fallhøyden nå begynner å bli rimelig høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At skøyere og romani ikke er det samme går frem av Wikipedia-artikkelen, og var litt av poenget med postingen.

 

Påstanden om at familien jobbet og slet for føden vet jeg ingenting om da jeg ikke har sett dokumentasjon hverken på det ene eller andre i den henseende. For min del er det heller ikke så interessant, jeg ville bare dele informasjonen i de to vedlagte lenkene.

takker for det . men da er saken på denne siden somgått avsluttet og har kosten meg mye penger . Saken er nå at min mors side er mest-sansynlig en gammen Norsk slekt . hva de drev med for mange 100 år siden for nå stå som det er .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Harald,

 

Jeg tror nok du misforstår litt her, en «skøyer» som omtalt her; er hva man da anser som etterkommer av de Norske «omstreiferne» og tyske «handelsreisende» - så ja; de vil jo da gjerne være norske og levede gjerne fra «hånd-til-munn». Ingen fast bopæl, men tok på seg strøjobber der hvor de kom. Ikke ulikt taterne og romani-folket.

 

Flere av de personene som da figurerer i deres slektstre er da også nevnt som slike omreisende; og det er allerede gjort dypdykk i andre etterkommere av samme mennesker; slik at man har allerede en god oversikt over hvordan, og hvor disse menneskene vandret. En paragraf i den wikipedia-artikkelen som er referert til vil da også poengtere disse «omreisende» ytterligere.

 

«..Eilert Sundt forteller i Beretning om Fante- eller Landstrygerfolket i Norge om skøyerne, de såkalte «småvandringene», at de ble sett på med forakt av «storvandringene» (taterne) fordi de ikke hadde sin herkomst i Asia som dem, men kun var «nogle forløbne tydskere, som for et par hundrede år siden, men efterat rommanierne havde «taget landet i besiddelse,» trængte sig ind her».

 

Så da kan det jo tenkes at dere likevel har tysk herkomst; dog nok ikke i den skalaen dere ønsker. For øvrig syntes jeg det er noe merksnodig at du her óg trekker frem dine påståtte tyske aner; og hvorfor dere ikke da fremlegger dette DNA-beviset som dere da tydeligvis nå har fått. Da hadde det nok vært på sin plass at dette da ble offentliggjort i den opprinnelige tråden slik at man kan se hva slags beviser som har kommet frem.

 

Siden du nevner presse, så antar jeg da at de har fått informasjon om det som kildene forteller i tillegg til dette DNA-beviset som du nevner? Her ville jeg vel trå veldig varsomt; fallhøyden nå begynner å bli rimelig høy.

hei for mindel er det ingen falhøyde . ang min fars side for dere snart lese alt i media . min mors side ydna tatt av en mann av slekten er hablogruppen R1A . jeg forstår at det er Nord-europeisk DNA . jeg har ingen fallhøyde . men Hablogruppe R1A blåeøyner og lyshår på min morside tilsier germans opphav og mulig Norsk eller tysk Nord-europa . der er vi enig .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne siden av min familie vet vi jobbet og slet for sin føde

Det er då ikkje nokon motsetnad mellom det å vere tater/skøyer og det at dei jobba og sleit for maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er då ikkje nokon motsetnad mellom det å vere tater/skøyer og det at dei jobba og sleit for maten.

det er ikke hva jeg mene men at denne familie skulle vere fra Romania er jo feil . det var jo det noe sa her på linken . alt tyde på at de er fra Nord Europa . Men synest mange av dere som er hyppig her på Arkive må kjekke opp litt før dere slenger ut alt mulig . jeg sa til og med på en fest at jeg hadde Romaniablod i meg men det stemme jo ikke når vi ser dypere på familie ledde vårt . Men nå forholder jeg meg til at det er Germansk og saken er avsluttet , tror det er sakt nok i denne saken ang min mors familie uten at noen kan fremmlegge bevis for dette . glad vi tok DNA testen og att familien min sa klart i fra at dere hadde feil ang Romania .. lyshårete og blonde så langt bak som vi har bilder og vet om .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y-dna vil jo berre fortelje kvar den reine mannslinja kjem frå, og vil ikkje gje noko svar på kvar "resten av slektstreet" kom frå. Eg går ut frå at resultatet i dette tilfellet gjeld Heggnes-greina som ein så langt har greidd å føre tilbake til Peder Molberg, sjå http://genealogy.bru...&generations=10

 

Når det gjeld Isak-slekta og Børre-slekta så var vel dei ofte blekkenslagarar eller hesteskjærarar (= kastrerte hestar). Dette er vel då yrke som passar betre med at dei var "rom"-taterar enn "skøyarar". Samstundes har eg inntrykk av at "splinteslektene" som budde i Sunnfjord kanskje var meir bufaste og mindre "omstreifarar" enn det som elles var vanleg. Dersom dei reiste brukte dei nok i stor grad båt, og ikkje hest slik som tater frå austlandet. Ein finn mange som husmenn eller strandsitjarar langs fjordane, som f. eks. i Grautaskora på Elde, på Ungholmen (Haugland), på Loteneset på Heggnes eller i Borgen i Dale.

 

Eg skulle gjerne ha visst meir om desse "splintane" langs fjordane våre, men eg trur at dette er historie som er lite kjend. Men eg har i google-søk nemnt i #42 iallefall funne dette og dette. I den fyrste boka er "Børane nemnde". Begge bøkene inneheld mange bilete av dei "båtreisande", livet dei levde og reiskapane dei laga.

 

Begge bøkene nemner Aksel Larsen (innlegg#55), som vart døypt på same dag som oldemor di, og som er bror til tippoldefar din, Lars Larsen (innlegg #42). Her er endå meir om han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen her som har sagt at Romanifolk/tatere/reisende folk er fra Romania. Vet ikke hvor du har det fra. Såvidt jeg vet er opphavet ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skulle gjerne ha visst meir om desse "splintane" langs fjordane våre, men eg trur at dette er historie som er lite kjend.

 

Eilert Sundts beretninger er en god kilde på temaet, her forklares bl. a. forskjellige typer av tater og om sammensmelting av skøyer og tater: http://www.rhd.uit.no/sundt/bind1/eilert_sundt_bd1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er ingen ekspert på reisendefolk, men så vidt jeg vet er det fortsatt usikkert hvor de innvandret fra. Men vi vet vel ganske sikkert at noen kom over fra Sverige. Det antas den eldste gruppen reisende (omstreifere/tatere) kom så tidlig som rundt 1500, mens en annen gruppe kom på 1800-tallet. En teori mener jeg går ut på at de ikke var reisende opprinnelig, men at de kan ha blitt utstøtt der de holdt til. Men dette er det andre som vet mye mer om enn meg. Du kan lese om dem her på DF eller i bøker på nb.no. Søk f eks med ordene tater eller omstreifer!

 

Når det gjelder Isaksfolket er det Sundt som har notert dette med Danmark i 1845, men det ser ut for at noen nå har funnet dem som født i Fjaler. Du kan også søke på Isakfolket eller Isaksfamilien!

 

De reisende i Norge og Skandinavia har ikke nødvendigvis samme etnisitet som rom eller sigøynere.

 

DNA-forskning i fremtiden vil fortelle oss mer om dette.

 

Siden du har disse anene på morssiden er det i ditt tilflle en MtDNA-test som vil fortelle noe. Har din mor en bror som lever, eller som har sønner, kan de evt få testet Hjalmars mannslinje med Y-DNA.

Det var jo du sjøl Jan Harald som først nevnte romani(a) i #40. Her er svaret du fekk i #41.

Andre har så vidt eg kan sjå brukt "reisende" eller "onstreifere"

I #7 spurte du også etter italienere i slekten...?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo du sjøl Jan Harald som først nevnte romani(a) i #40. Her er svaret du fekk i #41.

Andre har så vidt eg kan sjå brukt "reisende" eller "onstreifere"

I #7 spurte du også etter italienere i slekten...?.

 

 

#45 Arnfrid Mæland

 

 

Aktivt medlem

  • photo-thumb-133.jpg?_r=1357907480
  • Brukere
  • bullet_black.pngbullet_black.pngbullet_black.png
  • 367 Innlegg

  • LocationBergen

 

Skrevet 01 November 2013 - 09:00

Det vet vi ikke. Flere av de reisende familiene på Vestlandet hadde en "stamfar" av romani ("sigøyner") fra Nederland. :wub:

Mvh

Arnfrid Dommersnæs Mæland

http://fjellsiden.blogspot.com/

 

jeg bare spurte hvor denne siden av slekten kom fra . men familien er ikke romania slekt men Germansk ...dna har også bevist på min far side som Hohenzollern , preusser blod . dna lyver ikke , ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.