Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter min mors slekt


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Lindstrømfamilien i 1910 er vel delt på disse to adressene:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036708010823

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036721000449

 

Jeg ser at Jørgen Christian er eldst, så det er kanskje han som driver hotellet videre?

Johan blir trolig arkitekt, finner en aktuell på DIS-gravminner. Noen aktuell Marie Lindstrøm finner jeg ikke der, men en Margit Lindstrøm født 1886 død 1976...

 

Det er vanskeligere å finne frem i nyere tid, for kirkebøker og folketellinger er ikke frigitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir jo helt villt :wub:

 

Marie Lindstrøm var gm Ole Johan Lindstrøm, og ble nesten 100 år. De var 2. generasjon hotelleiere. Hun døde i 1957, mener jeg, og var født i 1863. Mener at hun bodde i et hus tilhørende hotellet, like ved. Hun var mor til Jørgen Lindstrøm, som var eier av hotellet da hun døde. Hennes foreldre var en annen landhandler i Lærdal, Knut og Eli Helland. Han var fra Lærdal og hun fra Lavik.

 

Knut Olsen Helland f 1822 var sønn av Ole Nilsen Helland og Brita Lassesdtr i Lærdal. Eli Monsdatter Hjelmeland f 1831 var datter av Mons Østensen og Magnhild Ellendsdatter Hjelmeland. Kan ikke se noe slektskap til Sandnes- eller Grevle-følget her :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie ble gift med johan lindstrøm , Så barndoms navne må vere Marie sandnes tror jeg ? da det var kusinen til hanna sofie sandnes .

 

Hvis det skal være mulig å bidra videre, må din mor komme med mer opplysninger her. Ellers blir det bare gjetning! Navn og tid/alder er helt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok spørre din mor om hvor gammel Marie var? Omtrent når hun var født?

Jeg er enig med deg i at hvis din mor er født på 1940-tallet (og husker henne), så passer det ikke...

 

På den annen side husker jeg godt at jeg hver sommer var i fødselsdagen til min oldefars bror. Han var født i 1864... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg pratet med min onkel . Men han husker lite av det som skjedde i sogn lærdal og har ikke hatt kontakt med den siden av familien siden han var en liten gutt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg pratet med min onkel . Men han husker lite av det som skjedde i sogn lærdal og har ikke hatt kontakt med den siden av familien siden han var en liten gutt .

 

Men din mor må jo huske omtrent hvor gammel Maria Lindstrøm var? Hun som skulle være Hanne Sofies kusine. Om hun var nærmere 100 år, så må hun jo huske det? Likeledes hvilke barn Marie hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie ble gift med johan lindstrøm , Så barndoms navne må vere Marie sandnes tror jeg ? da det var kusinen til hanna sofie sandnes .

 

Glem det med Lindstrøm-slekten! Inga var gm ark. Johan Lindstrøm. De bodde i Fana, selv om han ble gravlagt i Lærdal. De har tre sønner, alle akademikere. Ikke hold på med å fantasere om dette mer! Det er klart at din mor og din mormor kan ha kjent enkefru Marie Lindstrøm i Lærdal og besøkt henne og familien Lindstrøm om sommeren. Det er vel ikke merkelig!

 

Har visst snart nok stoff til to familiekrøniker nå :wub:

 

da har jeg pratet med min onkel . Men han husker lite av det som skjedde i sogn lærdal og har ikke hatt kontakt med den siden av familien siden han var en liten gutt .

 

din onkel har ikke hatt kontakt med den siden av familien siden han var liten gutt, men din mor forteller at de har kontakt med Lindstrøm-familien enda.......

 

Jeg forstår mindre og mindre :wub:

 

Forøvrig het Margits mann Per Lindstrøm. De bodde i Bergen, ikke i Lærdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Glem det med Lindstrøm-slekten! Inga var gm ark. Johan Lindstrøm. De bodde i Fana, selv om han ble gravlagt i Lærdal. De har tre sønner, alle akademikere. Ikke hold på med å fantasere om dette mer! Det er klart at din mor og din mormor kan ha kjent enkefru Marie Lindstrøm i Lærdal og besøkt henne og familien Lindstrøm om sommeren. Det er vel ikke merkelig!

 

Har visst snart nok stoff til to familiekrøniker nå :wub:

 

 

 

din onkel har ikke hatt kontakt med den siden av familien siden han var liten gutt, men din mor forteller at de har kontakt med Lindstrøm-familien enda.......

 

Jeg forstår mindre og mindre :wub:

min mor og min bestemor reiste mye in til lindstrøm hotell . min mor reiser in der endå og var der i sommer på besøk .

 

men vist kirkebøker sier at de ikke er i slekt så greit men rart . synest litt synd på min mor her da hun har reist inn til lærdal og besøkt slekten sin som nå viser seg at de ikke er i slekt . hva skal jeg si til henne ?

 

men vist kirkebøker sier at de ikke er i slekt så greit men rart . synest litt synd på min mor her da hun har reist inn til lærdal og besøkt slekten sin som nå viser seg at de ikke er i slekt . hva skal jeg si til henne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mor og min bestemor reiste mye in til lindstrøm hotell . min mor reiser in der endå og var der i sommer på besøk .

 

men vist kirkebøker sier at de ikke er i slekt så greit men rart . synest litt synd på min mor her da hun har reist inn til lærdal og besøkt slekten sin som nå viser seg at de ikke er i slekt . hva skal jeg si til henne ?

 

 

Men kjære deg, hvis din mor ikke vet hvilken relasjon hun har til dem og ikke vet hvor gammel Marie var eller hvem som var barna hennes, så vet hun jo ikke så mye om dem hun kaller slekt? Kanskje det rett og slett er venner av familien? Familien til Hanne Sofie kommer jo fra Lærdal, ikke så rart om hun har besøkt bekjente der.

 

Besøkene er vel ikke mindre verd om det ikke er slekt? Jeg forstår ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig med deg Inger , mulig et gammelt vennskap fra hanna sofie har godt over til slekt ? eller er det så mye feil i kirkebøker at de ikke er troverdig i det hele tatt ? men jeg skal ta en tlf i morgen for og dobbelkjekke . men hun sa til meg at marie bodde rett forsiden av hotellet og marie var kusinen til hanna . kan jo ikke si at min mor lyver heller , ang besøk så har det altid vert snakk om besøke sin familie i lærdal . men jeg også forstår mindre og mindre av dette -.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig med deg Inger , mulig et gammelt vennskap fra hanna sofie har godt over til slekt ? eller er det så mye feil i kirkebøker at de ikke er troverdig i det hele tatt ? men jeg skal ta en tlf i morgen for og dobbelkjekke . men hun sa til meg at marie bodde rett forsiden av hotellet og marie var kusinen til hanna . kan jo ikke si at min mor lyver heller , ang besøk så har det altid vert snakk om besøke sin familie i lærdal . men jeg også forstår minde og mindre av dette -.

 

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor vi skal sitte og gjette her. Hvis din mor har jevnlig kontakt med de som har hotellet nå (og som hun besøker hvert år!), så kan hun vel bare ta en telefon til dem å få oppklart dette? Jeg er sikker på at Lindstrømfamilien har oversikt over slekten sin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begriper ikke hva vi holder på med her. her er det en person som oppretter to tråder på et slektsforskerforum og som trekker i tvil de dokumenterte og kildebelagte funnene vi gjør. hva i all verden skjer? dette er jo ren galskap! har nedlagt 100 timer for å hjelpe denne mannen! hvis han vet alt fra før trenger han jo ikke be oss om hjelp! bare lage seg en slektstavle med Lindstrøm og Hohenzollern.

 

Nå gidder ikke jeg mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt rett , for si dette til min mor at marie ikke giftet seg med johannes lindsrøm . dette blir for dumt hehe hun reiser jo inn der . men vist kirkebøker sier at de ikke er i slekt så er ikke de i slekt selv om min mor vet at marie var slekten hennes og hanna sofies kusine . men jeg skriver bare hva jeg blir fortalt her av min familie .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begriper ikke hva vi holder på med her. her er det en person som oppretter to tråder på et slektsforskerforum og som trekker i tvil de dokumenterte og kildebelagte funnene vi gjør. hva i all verden skjer? dette er jo ren galskap! har nedlagt 100 timer for å hjelpe denne mannen! hvis han vet alt fra før trenger han jo ikke be oss om hjelp! bare lage seg en slektstavle med Lindstrøm og Hohenzollern.

 

Nå gidder ikke jeg mer!

kjære deg Arnfrid hva er det nå ? vi prøver bare og finne ut av om min mors slekt ? og når min mor sier at marie ble gift med en johannes lindstrøm og hun var kusinen til min bestemor og det er hva jeg vi vet . så sier kirkebøker at det er feil ..greit nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære deg Arnfrid hva er det nå ? vi prøver bare og finne ut av om min mors slekt ? og når min mor sier at marie ble gift med en johannes lindstrøm og hun var kusinen til min bestemor og det er hva jeg vi vet . så sier kirkebøker at det er feil ..greit nok

 

Nå får du rett og slett komme med litt mer. Ta en telefon til "slekta" på Lindstrøm og spør dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei rekna nok kanskje litt annerledes også "før i tida". Min far født 1918 snakka ofte om "skyldfolk" i Eljarvik. Det var der ein kunne få båtskyss over Åkrafjorden.

Eg har nå funne ut at det var hans tipp-tipp oldemor som var fødd i Eljarvik i 1734. Ho gifta seg til Mosdalen.

Men "skyldfolk" i Eljarvik har me... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei rekna nok kanskje litt annerledes også "før i tida". Min far født 1918 snakka ofte om "skyldfolk" i Eljarvik. Det var der ein kunne få båtskyss over Åkrafjorden.

Eg har nå funne ut at det var hans tipp-tipp oldemor som var fødd i Eljarvik i 1734. Ho gifta seg til Mosdalen.

Men "skyldfolk" i Eljarvik har me... :D

hehe :) jeg har ikke peling på min mors slekt . jeg ringer rundt og spør alle de som lever nå , de sier det samme om denne lindstrøm og marie som giftet seg med en johannes lindstrøm . men jeg avslutter dette da vi ikke kommer videre . jeg har mine egne tanker om dette også . mulig marie lindstrøm var en god vennine av min bestemor og ble kalt tante marie av hanna sofies barn og dermed har dette sklid ut til at det var familie ? tror det må vere noe sånt eller ?

 

Nå får du rett og slett komme med litt mer. Ta en telefon til "slekta" på Lindstrøm og spør dem!

enig det skal jeg nå :) jeg er så giret på detta at jeg ringer med en gang hehe . du har vert til stor hjelp takker , ringer der nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er snakk om ei som voks opp hos hotelleigar Lindstrøm i Lærdal. Kan Lindstrøm-slekta ha teke seg av fleire? Dette vert berre spekulasjon frå mi side.

 

Ein kan tru så mangt. Dersom du ringer "slekta" som mor di har besøkt kvar sommar får du kanskje vite korleis dette heng saman. Dersom ein ikkje får fleire faktaopplysningar er det vanskeleg å hjelpe deg. Anene dine har me alt funne tidlegare i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg pratet med lindstrøm familien de kan bekrefte at det er en marie gift med johan lindstrøm . marie helland heter hun . som sies at denne damen skal vere min bestemors kusine . men hva som er rett vet ikke jeg . jeg tror denne marie var en god vennine av min bestemor og barne hennes kalte henne tante marie som i senere tid har godt over til tante men ikke i slekt . det er hva jeg personlig tror selv om dette . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg pratet med lindstrøm familien de kan bekrefte at det er en marie gift med johan lindstrøm . marie helland heter hun . som sies at denne damen skal vere min bestemors kusine . men hva som er rett vet ikke jeg . jeg tror denne marie var en god vennine av min bestemor og barne hennes kalte henne tante marie som i senere tid har godt over til tante men ikke i slekt . det er hva jeg personlig tror selv om dette . :)

 

Det er altså hun som er født 1863. Da vet vi det. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036721000450

 

Hva sa de om slektskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror vi har funne ut av dette med lindstrøm og slekt . vist det ikke finnes en marie helland i slekten min så er nok denne damen bare blitt kalt tante da hun var en venn av min bestemor hanna sofie sandnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie Helland var altså gift med Ole Johan Lindstrøm. Om Marie Helland sier Arnfrid:

 

 

Marie Lindstrøm var gm Ole Johan Lindstrøm, og ble nesten 100 år. De var 2. generasjon hotelleiere. Hun døde i 1957, mener jeg, og var født i 1863. Mener at hun bodde i et hus tilhørende hotellet, like ved. Hun var mor til Jørgen Lindstrøm, som var eier av hotellet da hun døde. Hennes foreldre var en annen landhandler i Lærdal, Knut og Eli Helland. Han var fra Lærdal og hun fra Lavik.

 

Knut Olsen Helland f 1822 var sønn av Ole Nilsen Helland og Brita Lassesdtr i Lærdal. Eli Monsdatter Hjelmeland f 1831 var datter av Mons Østensen og Magnhild Ellendsdatter Hjelmeland. Kan ikke se noe slektskap til Sandnes- eller Grevle-følget her :wub:

 

Det er altså ikke slik at Marie Helland gift Lindstrøm ikke har eksistert, men hun er ikke kusine med din mormor. Her er Marie Hellands dåp:

 

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Lærdal, Ministerialbok nr. A 11 (1850-1866), Fødte og døpte 1863, side 166.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8404&idx_id=8404&uid=ny&idx_side=-168

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070305670651.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.