Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Jacob Steffensen Ravnanger 1700-1763 og kona Eli Danielsdtr. ca 1712-1782, Askøy Hordaland?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jacob Steffensen Ravnanger giftet seg i Domkirkesognet, Bergen 03.07.1735 med Eli Danielsdtr.. Det er ikke nevnt noe gårdsnavn på henne ved vielsen.

 

Jeg har funnet at Jacob og Eli fikk følgende barn.

 

1. Anne 1736

 

2. Ole 1738

 

3. Niels 1740

 

4. Steffen 1743

 

5. Helge 1746

 

6. Arne 1750.

 

I 1701 manntallet på Ravnanger finner jeg Steffen Simonsen 30 år med sønn Jacob Steffensen 1 år. Jeg antar at dette er "min" Jacob. Men jeg er altså på jakt etter opplysniner vedr Jacobs og kona Elis opphav.

Blant fadderen ved et par av barnedåpene finner jeg en Lars Steffensen og Barbara Danielsdtr. som jeg tror er søsken til Jacob og Eli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt deg en mail, Rune!

 

Det kan være ei Elen Danielsdatter, døpt den 24. aug. 1708 i Jølster du er ute etter. Hennes foreldre var Daniel Hegernes og Helge Hansdatter. De hadde også dattere Barbara, døpt 12. juni 1709 i Jølster.

 

Mvh. Kjell (som sikkert faller ut fra digitalarkivet snart igjen. Dette er håpløst!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Kjell.

 

Det er nok rett, jeg ser at også Bjørn Davidsen i sin tid har bekreftet dette om Barabara som ble gift i Hamre og at hun hadde en søster Eli på Ravnanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge Hansdtr. Aalhus var datter av Hans Rasmussen Aalhus. og Guri Andersdtr. Kvammen, Jølster.

 

Elen/Eli's foreldre var altså Daniel Pedersen Hegrenes ca 1683-1717 og Helge Hansdtr. Aalhus. Daniel var sønn av Peder Carlsen Hegrenes som var 45 år i 1701.

 

Men finnes det mer informasjon om Jacob Steffensen og hans opphav? Stemmer det at han var sønn av Steffen Simonsen Ravnanger som var 31 år i 1701?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Kjell for den bekreftelsen.

 

Steffen Simonsen er fadder i Domkirken 5 ganger mellom 1724 og 1733. Dessuten blir Steffen Simonsen far til Anders døpt 27.12.1724. Barnets mor var Helge Jacobsdtr. Det er vel imidlertid tvilsomt om hun er mor til Jacob som var 1 år i 1701. Nå vet jeg imidlertid ikke om den Jacob har dødd liten og de fikk en ny sønn med samme navn senere. For Lars Steffensen var født omlag 1714 (han var fadder til Jacobs barn) og Mons født ca 1717.

 

http://digitalarkive...&merk=9046#ovre

 

Jeg finner imidlertid verken Steffen eller Helge død på Askøy. Det nærmeste jeg kommer er en Steffen Simonsen som gravlegges fra Gravdal 21.12.1741. Men om det er rett mann vet jeg ikke, Hva han eventuelt skulle gjøre i Gravdal all den tid Jacob overtok bruket mot å huse sine foreldre resten av deres tid.

 

Skjønt nå finner jeg også en Helle Jacobsdtr., fattig som gravlegges fra Gravdal. Da har nok neppe Jacob overholdt sine forpliktelser. Det er vel lite trolig at det er snakk om to forskjellige par med samme navn her.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=74&filnamn=bedo1668&gardpostnr=8207&merk=8207#ovre

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg har notert på Jacob og Eli (Ellen).

Jacob Steffensen, Ravnanger. Født ca. 1700, død/gravl. 2. juli 1763. Gift 3. juli 1735 i Domkirken i Bergen med Eli (Ellen) Danielsdatter, Jølster. Født ca. 1712, død/gravl. 9. juni 1782 Askøy.

Deres datter Anne, døpt 4. mars 1736 er minn formor.

 

Manglet selv foreldrene til Eli, så takk for denne opplysningen Kjell Fredly Smøla.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mailene Kjell og takk for innlegget ditt også Frank.

 

Steffen Simonsen f. ca 1670 ble altså gravlagt fra Gravdal 21.12.1741. Helle Jacobsdtr. ble gravlagt året før den 25.11.1740. Når hun var født og når de ble viet vet jeg ikke. Og dersom Jacob Steffensen var født 1700 er jeg usikker på om Helle Jacobsdtr. var hans mor. For Steffen og Helle døpte en sønn Anders 27.12.1724 fra Ravnanger.

 

Nå der det selvsagt en mulighet for at Jacob, som var 1 år i 1701 tellingen døde liten og at de fikk en ny sønn som ble døpt Jacon senere. For det står ingen aldershenvisning da Jacob døde i 1763. I tilleg til de to nevnte barna hadde de også en sønn Lars født ca 1714 og Mons født omlag 1717.

 

Fra tingboka fikk jeg vite at Jacob overtok bruket på Ravnanger fra sine foreldre i 1734 mot at de skulle få bo på bruket all sin tid. Noe må imidlertid ha skjedd for både Steffen og Helge døde som fattige på Gravdal

 

Simon Steffensen giftet seg i Domkirken 08.07.1731 med Marthe Pedersdtr. og jeg har funnet to barn, sønnen Peder døpt 18.12.1735 på Lyngbø og datteren Anne døpt 08.04.1738 samme sted.Helle Jacobsdtr. var fadder til ett av barna. De har trolig flyttet til Gravdal etter dette og hatt Simons foreldre boende hos seg.

 

Her dør trolig Simon Steffensen i 1761.

 

http://digitalarkive...merk=12279#ovre

 

Og her dør Simons hustru Marthe Pedersdtr. i 1759, også fattig. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=65&filnamn=bedo1668&gardpostnr=12000&merk=12000#ovre

 

Jeg har heller ikke funnet noen vielse mellom SteffenSimensen og HelgeJacobsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.