Gå til innhold
Arkivverket

SPARBU NT spørsmaal


Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Stensengplassen i Sparbu ligger under hvilken gaard ca. 1801? Ole Henriksen ble født der i 1791, dtr. av Henrik og Ingeborg.

 

Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk! Det er en annen Ole Henriksen som er født i 1791, se side 371 av samme bok som i svar 1 ovafor. Foreldra Henrik og Marit Stensengplassen. Han er paa Holten i 1801 tjener og foreldra jeg tror er paa Ryan Maere. Denne Ole H. ble konf. Holten og var der da han giftet seg i 1816 i Maere sogn. Jeg tror siden denne Ole H. er paa Holten i 1801 og 1816 at denne er den riktige.

 

Ole og kone hadde 7 barn i Sparby, Verdal, Langliplassen i Henning Sparby og endelig Vik i Helgeland (Sømna) Nordland. Kone døde samme aar de kom. Barna ble igjen paa Sømna mens Ole H. flyttet trolig til Tromsø!

 

Idag fant jeg Ole H. i 1865 i Tromsø gift med Hanna. Det sier f. Verdal og han bruker ettern. Langli ! Fant giftermaalet i 1855 i Tromsø. Her er han f. Sparbu, men far er Henrik Jacobsen som jeg tror maa vaere feil.

 

Meget vanskelig. Takk for hjelp Berit og Toril!!!!! Noen "ideas"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til! Da Ole og kone hadde deres første barn i Sparbu (JOnetta) i 1817, to av Oles søsken, Christian Henriksen Ryan og Berit Henriksdtr. er fadder for barna (hvis han er sønn av Henrik og Marit Ryan). Saa med dette og at han er paa Holten saa lenge, tror dette er den riktige Ole H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Henriksen som ble gift i Maere Sogn NT i 1816 med Anne Jakobsdtr. Han er den jeg søker etter. Jeg tror han maa vaere den samme som han i Tromsø i 1865. Anne døde i 1834 og de fem barn ble igjen paa Sømna og Brønnøy. Ole "disappears", og noe (vet ikke hva det var) da han kan vaere i Tromsø i 1847. Far ved giftermaalet i 1855 Tromsø sa Henrik Jacobsen var far, men det er kanskje feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkemann Ole Henriksen Langlie tok ut lysning i Tromsø i november i 1848 (nr. 47). Han var 56 år gammel og født i Sparboe. Hans far var Henrik Jacobsen. Det blir opplyst følgende: Attest 19/4-32 da han flyttet til Brønø. Attest 19/11-35 da han begav sig paa reise hertil, hvor han siden har været. Attest 22/7-47 om at hans kone Ane Jacobsdatter Wiig er død 16/5-34. I Kirkeboka Brønnøy/Sømna finner vi Ane Jacobsdatter død 42 år gammel: Husmandskone af Wiig. Ole tok ut lysning i 1848 og skulle gifte seg med Hanna Haagensdatter, men de ble først viet i 1855.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg er litt usikker på er, når det står Stenseng plass betyr det da at de bor på en plass under Stenseng gård ?

 

Jeg har funnet Stenseng under Skei(Sparbo) i 1865, og i Ryghs norske gårdsnavn har Stenseng gnr.43 i Ogndalen/Ogndalen (Sparbu). Skei meninghet skiftet navn til Ogndalen ca. 1900.

Det finnes bygdebøker fra Ogndalen i Sparbu. De består av mange bind og et eget register, om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re 10. Ja det betyr nok Stenseng plass under gården Stenseng.

Re 3. Den Ole Henriksen som er på Trana i 1801 gifter seg i 1818 med Ane Dortea Sakariasdtr Ålberg, men Ole dør i Sparbu 12. september 1821.Hans foreldre var Henrik Johansen og Ingeborg Olsdtr Våde f 1862 i Malm. Dette høres rett i forhold til oppgitte foreldre, men han kan ikke ha flyttet nordover etter som sagt han døde i 1821.

 

Det er nevnt en Ole Hneriksen født på Stensengplass født i 1791. De er da ikke i Ogndal i 1801. Bygdeboka antar at de er de samme som Henrik Kjørås som i 1787 giftet sge med Marit Kjørås, og som senere ble husmannsfolk i Råmmåguttu under Ryan.

 

Under ryan B IV s 337 står det om dette paret.

 

Av de to husmenn her i 1801 er nok Henrik den som har vært her lengst, trolig fra omkring 1794. Henrik var født 1760 i Steinkjer og gift med Marit Olsdtr Kjørås f 1759, men som boka ikke kjenner opphavet til. Deres barn var:

Johannes f 1789 tok over plassen

Ole f 1791. Er i Tromsø i 1847 ellers ukjent..

Kristian f 1794 husmann i en Ryanplass.

Beret f 1796 g Lornts Larsen Rysveet.

Karen f 1798 g Rasmus Nilsen Elihaugen

Kristoffer f 1801 ble eier av nedre Fisknes.

 

Henrik døde i 1823 og Marit i 1847.

 

Nå stemmer ikke navnet på kona her, med det som er oppgitt tidligere

Men det virker for meg som om den det letes etter er sønn av Henrik og Marit og ikke Henrik og Ingeborg.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne. Du har helt rett, og det ser ut til at du har knekt denne nøtta. De på Trana var et feilspor, og Ryan må være de riktige. Se i svar #5 og 6.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkemann Ole Henriksen Langlie tok ut lysning i Tromsø i november i 1848 (nr. 47). Han var 56 år gammel og født i Sparboe. Hans far var Henrik Jacobsen. Det blir opplyst følgende: Attest 19/4-32 da han flyttet til Brønø. Attest 19/11-35 da han begav sig paa reise hertil, hvor han siden har været. Attest 22/7-47 om at hans kone Ane Jacobsdatter Wiig er død 16/5-34. I Kirkeboka Brønnøy/Sømna finner vi Ane Jacobsdatter død 42 år gammel: Husmandskone af Wiig. Ole tok ut lysning i 1848 og skulle gifte seg med Hanna Haagensdatter, men de ble først viet i 1855.

 

This is REALLY GOOD news Alvin!!! Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg er litt usikker på er, når det står Stenseng plass betyr det da at de bor på en plass under Stenseng gård ?

 

Jeg har funnet Stenseng under Skei(Sparbo) i 1865, og i Ryghs norske gårdsnavn har Stenseng gnr.43 i Ogndalen/Ogndalen (Sparbu). Skei meninghet skiftet navn til Ogndalen ca. 1900.

Det finnes bygdebøker fra Ogndalen i Sparbu. De består av mange bind og et eget register, om jeg ikke husker helt feil.

 

Fra en mann i Trondheim kan Stensengpl. vaere under gaarden Hodalen som er hvor Oles eldste barn ble født. ??

 

Re 10. Ja det betyr nok Stenseng plass under gården Stenseng.

Re 3. Den Ole Henriksen som er på Trana i 1801 gifter seg i 1818 med Ane Dortea Sakariasdtr Ålberg, men Ole dør i Sparbu 12. september 1821.Hans foreldre var Henrik Johansen og Ingeborg Olsdtr Våde f 1862 i Malm. Dette høres rett i forhold til oppgitte foreldre, men han kan ikke ha flyttet nordover etter som sagt han døde i 1821.

 

Det er nevnt en Ole Hneriksen født på Stensengplass født i 1791. De er da ikke i Ogndal i 1801. Bygdeboka antar at de er de samme som Henrik Kjørås som i 1787 giftet sge med Marit Kjørås, og som senere ble husmannsfolk i Råmmåguttu under Ryan.

 

Under ryan B IV s 337 står det om dette paret.

 

Av de to husmenn her i 1801 er nok Henrik den som har vært her lengst, trolig fra omkring 1794. Henrik var født 1760 i Steinkjer og gift med Marit Olsdtr Kjørås f 1759, men som boka ikke kjenner opphavet til. Deres barn var:

Johannes f 1789 tok over plassen

Ole f 1791. Er i Tromsø i 1847 ellers ukjent..

Kristian f 1794 husmann i en Ryanplass.

Beret f 1796 g Lornts Larsen Rysveet.

Karen f 1798 g Rasmus Nilsen Elihaugen

Kristoffer f 1801 ble eier av nedre Fisknes.

 

Henrik døde i 1823 og Marit i 1847.

 

Nå stemmer ikke navnet på kona her, med det som er oppgitt tidligere

Men det virker for meg som om den det letes etter er sønn av Henrik og Marit og ikke Henrik og Ingeborg.

 

Anne

 

 

Og Anne! Takk! Saa er Ole i Tromsø i 1847! Far Henrik Jakobsen maa vaere feil fra giftermaalet.

 

Fantastik svar til alle!!!!!! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.