Gå til innhold
Arkivverket

AVSLUTTET! Hvem var foreldrene til Kari Olsdtr. Haugland,Askøy Hordaland 1737-1807? Gift med Thomas Erichsen Florvåg.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Temaet har vært oppe tidligere, men svarene som kom dreide seg i all hovedsak om ektemannen og hans opphav.

 

Kari giftet seg på Askøy 24.06.1762 med Thomas Erichsen Florvåg 1735 - 1785. De fikk etter hva jeg har klart å finne , 8 barn. Men før jeg ramser opp dem kan jeg nevne At foreldrene til Thomas var Erich Nielsen og Brithe Thomasdtr.

 

Ved forlovelsen 12 april 1762 var Aschild Hauland og Johannes Florvåg forlovere.

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Ekteviede 1761-1764, side 262.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-257

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70319640685.jpg

 

 

Men her er barna til Thomas og Kari.

 

1.Marthe døpt 10.10.1762

 

2. Marthe døpt 16.03.1764

 

3. Ole døpt 09.02.1766

 

4. Niels døpt 22.07.1768 Hans Olsen Haugland fadder

 

5. Aschild døpt 22.07.1770 Ole Olsen og Ole Hansen Haugland faddere

 

6. Erik døpt 01.08.1773 Ole Hansen Haugland fadder

 

7. Berthe døpt 06.10.1776 Berthe Olsdtr. Haugland fadder

 

8. Anna døpt 23.02.1782. Berthe Olsdtr. Haugland fadder.

 

 

Med bakgrunn i kjennskap til foreldrene til Thomas, vil jeg tro at foreldrene til Kari må hete Ole og Marthe.

 

Jeg har bare tatt med faddere som kan tenkes å ha en relasjon til Kari.

 

 

Er der noen blant Digitalarkivets mange dyktige brukere som kan hjelpe meg med å finne svar på mitt spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst smått med ideer om hvem denne Kari kunne være datter av. Men da får jeg kanskje tenke litt høyt selv. (det hender det hjelper)

 

Blant kommunikantene i Askøy 1743 finner jeg Kari Olsdtr. og i merknadsfeltet står det " hos Eschild Houland ". Dette er Aschild Nielsen som døde på Haugland 26.05.1793. Han opptrer flere ganger som fadder på barna til Thomas og Kari. Dessuten døper de også en sønn med samme navn som rett nok dør bare 1 år gammel.

Aschild giftet seg 01.01.1743 med Anne Samuelsdtr.

 

Jeg nevnte også en Hans Olsen Haugland blant fadderne. Denne Hans ble døpt i Domkirkesognet 07.02.1723 og foreldrene var Ole Andersen og Karen Olsdtr. Haugland. Jeg finner også en sønn Ole døpt 05.01.1720.

 

Karen Olsdtr. Haugland ble gravlagt 17.07.1738 http://digitalarkive...&merk=7708#ovre

 

Ole Andersen Haugland ble gravlagt 21.04.1742 http://digitalarkive...&merk=8729#ovre

 

 

Min teori er at Kari var datter av Ole Andersen og Karen Olsdtr. Haugland. Kanskje døde moren i barsel og datteren ble oppkalt etter henne. Men faren dør allerede 4 år senere og derfor har Kari vokst opp hos Aschild Nilsen på Haugland. Det kan forklare at hun tydeligvis bodde der i 1743, at Aschild var fadder til flere av barna og at Thomas og Kari kalte opp en sønn etter ham. De døper forøvrig også en datter for Anna vilket kan være oppkalling etter Aschilds hustru.

 

 

Er det noen som har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkemann Ole Andersen Haugland giftet seg på nytt med pige Christi Rasmusdtr. den 2/7-1739. Det ekteskapet varte jo som kjent ikke lenge all den tid Ole døde i april 1742. Men hun kan være mor til Kari som da ble oppkalt etter hans avdøde hustru. Så langt her jeg ikke funnet dåpen hennes.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=178&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=2214&merk=2214#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter min monolog.

 

Jeg finner ikke noe mer om denne Christi Rasmusdtr., verken i databasene for Askøy eller i Bergen. Derimot finner jeg at det garavlegges fra Stj (som var mye benyttet av folk fra Askøy før de ble eget kirkesogn i 1742) den 29.07.1740 en kvinne som blir beskrevet som Ole Andersens kone.

 

Det kan selvsagt være en annen Ole Andersen, men jeg finner som sagt ikke igjen noen Christi Rasmusdtr. som kan passe. Om dette er Ole Andersens hustru nr.2, kan det underbygge teorien min om at Kari Olsdtr. vokste opp hos Aschild Nielsen og kona Anne på Haugland.

 

http://digitalarkive...&merk=8111#ovre

 

Men uansett blir det vanskelig å vite om Kari var datter av første eller andre hustru. Alderen hennes skulle tyde på den første, men jeg har problemer med å finne dåpen. Den burde ha vært i Domkirken i Bergen, men kanskje ble noen kirkelige handlinger nord på Askøy foretatt andre steder.

 

Noen vil kanskje undres på hvorfor Ole Andersen og Karen Olsdtr. Haugland ikke får barn mellom 1723 og til Kari blir født ca 1737.

Igjen kan svaret være at dåpen har foregått i andre kirkesogn, men det dør også mange små navnløse barn i denne perioden hvor faren het Ole Andersen både i 1722, 25, 26, 32 og 33 i Domkirken og Stj sogn.

 

 

Håper det er noen som kan ha synspunkter på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje å håpe på for mye, men jeg er forsatt overbevist om at det må være noen av brukerne her i forumet som har støtt på denne familien blant sine aner fra Askøy. Jeg forventer ikke nødvendigvis at noen sitter på svaret, men det kunne ha vært interessant om noen hadde synspunkter på mine teorier. To hoder tenker som regel bedre enn ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.