Gå til innhold
Arkivverket

det gamle forumet


frode aksnes
 Del

Recommended Posts

Hvis man går inn på forsiden på Digitalarkivet velger man debatter, og da finnes gammelforumet litt nede på høyre side her hos iallefall med egen link dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk linken til Inger Karin. Som jeg har påpekt overfor arkivverket, arkivet i den nye linken må f.eks. ha minimum 4 tegn for å søke på et navn. Det blir litt vanskelig når det virker som halvparten av den mannlige befolkningen het Ole...

 

Mvh, Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger Karin sin lenke er best.Jeg logget meg nå inn på det gamle debattforumet med e-postadressen min,og kunne da se hvilke tema som lå i "korga" mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens dere snakker om det gamle forumet, så iler jeg til med en påminnelse om at det gamle forumet er deaktivert og erstattet av dette nye fordi de gamle nettsidene går ned ved årsskiftet.

 

Beklager å komme med denne kalddusjen!

 

Så snart vi er ferdig med utviklingen av nødvendig programvare for de nye nettsidene, vil vi bruke noe tid på forbedringer av etablerte tjenester og her vil alt som har med debattforaene å gjøre ha høy prioritet. Programvaren for debattene er hyllevare og deler av funksjonaliteten kan vi ikke gjøre noe med, for løsningen blir levert slik, men der det er mulig og fornuftig å justere, vil vi selvsagt gjøre hva vi kan for å sørge for at dette er en god tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det går ann å kopiere de debattene som er av interesse (ikke etter årsskiftet)

 

Jeg har kopiert alle Bratt, Aspa og bergverksbebattene fra det gamle forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens dere snakker om det gamle forumet, så iler jeg til med en påminnelse om at det gamle forumet er deaktivert og erstattet av dette nye fordi de gamle nettsidene går ned ved årsskiftet.

 

Så snart vi er ferdig med utviklingen av nødvendig programvare for de nye nettsidene, vil vi bruke noe tid på forbedringer av etablerte tjenester og her vil alt som har med debattforaene å gjøre ha høy prioritet. Programvaren for debattene er hyllevare og deler av funksjonaliteten kan vi ikke gjøre noe med, for løsningen blir levert slik, men der det er mulig og fornuftig å justere, vil vi selvsagt gjøre hva vi kan for å sørge for at dette er en god tjeneste.

 

Vil manglende tekst, lenker, bilder etc i Arkivet bli gjort noe med? Hvis Brukarforum forsvinner vil MYE gå tapt! Håper virkelig alt blir tatt vare på og forsøkt lagt inn igjen i Arkivet med bedre formatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein ser f. eks. i denne debatten at mange (alle?) bilete manglar. Dersom eg f. eks. prøver å opne biletet i #200 i ny fane i nettlesaren får eg dette:

 

Sorry, we couldn't find that!

 

[#404]

Sorry, we could not locate the page you are requesting to view. Please click here to return to the community index

 

Nyttige lenker

 

Bruk linken til Inger Karin. Som jeg har påpekt overfor arkivverket, arkivet i den nye linken må f.eks. ha minimum 4 tegn for å søke på et navn. Det blir litt vanskelig når det virker som halvparten av den mannlige befolkningen het Ole...

 

Mvh, Olaf

 

Eg har stort sett gitt opp søkefunksjonen i forumet for lenge sidan. Ofte er det mykje lettare å bruke google, evt. ved å skrive "site: forum.arkivverket.no" etter søkjeorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Anette S. Clausen fra Digitalarkivet kommer med en kalddusj til oss, i hvert fall en del av oss! Det har blitt mange slike, snart er vi stivfrosne. Den store mengden av oss brukere er vanlige mennesker. Vi har andre oppgaver i livet og samfunnet enn bare å sitte med data. Noen av brukerne kan mye om data. Av en del svarinnlegg går det frem at de har ikke så store tanker om oss andre! Det får så være. Digitalarkivet har sikkert en mengde skarpskodde datafolk. Men har de evnen til å forstå og sette seg inn i hvordan vanlige folk, de mindre datakyndige, forstår og opplever forandringene som stadig kommer. Disse mindre datakyndige utgjør vel brorparten av brukerne. Jeg mener at dette problemet bør man drøfte og ha for øye i Digitalarkivet. Ellers også mye ROS til dere. (Det kommer sikkert en eller annen datakyndig som vil fortelle at det er ikke noe problem, men kan han, sikker en mann, ikke holde stilt nå frem mot Jul!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei vil i denne forbindelse,gi berøm til Anne-Lise Hansen,som tar tak i alt det nye for personer

i forumet,som ikke er så vant til data og hva det innebærer!

Ingeborg Povelsdatter født 1674 død 1762,hadde en søster Johanne født18 des 1661. Foreldre:Kristian

Povelsen og Gertrud Andrea Hvilkensdatter.

Povel Guttormsen,giftet seg med Kirsten Jensdatter.Karl Johnny Sommer

Anette S. Clausen fra Digitalarkivet kommer med en kalddusj til oss, i hvert fall en del av oss! Det har blitt mange slike, snart er vi stivfrosne. Den store mengden av oss brukere er vanlige mennesker. Vi har andre oppgaver i livet og samfunnet enn bare å sitte med data. Noen av brukerne kan mye om data. Av en del svarinnlegg går det frem at de har ikke så store tanker om oss andre! Det får så være. Digitalarkivet har sikkert en mengde skarpskodde datafolk. Men har de evnen til å forstå og sette seg inn i hvordan vanlige folk, de mindre datakyndige, forstår og opplever forandringene som stadig kommer. Disse mindre datakyndige utgjør vel brorparten av brukerne. Jeg mener at dette problemet bør man drøfte og ha for øye i Digitalarkivet. Ellers også mye ROS til dere. (Det kommer sikkert en eller annen datakyndig som vil fortelle at det er ikke noe problem, men kan han, sikker en mann, ikke holde stilt nå frem mot Jul!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remember also that there is still the old search method available if you click on the main page on Gamle Digitalarkivet!  That is SO MUCH BETTER for searching.  I can't imagine who could think of a better method.  In the Gamle D. you can ask to see all for a census, for example in one parish with name beginning with Do... or whatever.  That way you find all spellings that you might never think of yourself to search for.  Also, you can pull up ALL farms in any parish, or anything, not just the first 1000 names.  

 

One can also ask for all Norway for a man's name, then the wife to locate someone.  For example, someone who had emigrated had father Ole Laren and wife Lucie, but the descendant does not know the place.  This can be so helpful in locating a place.

 

So much more "user-friendly".  Thank goodness it is still there!

Endret av Margaret Miller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det blir nevnt i flere innlegg at Inger Karines bruksanvisning/lenke er den beste for å

komme inn på det gamle forumet,og da mener jeg det gamle forumet.Ikke det subtstituttet ,som

dukker opp.Ved Inger Karines lenke får jeg til svar "Feil" Karl johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.