Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Marthe Rolfsdatter på Modum, ca. 1710-89


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

http://arkivverket.n...e=bigger&mode=0

Tidligere idag fant jeg ut at en av mine aner, Marthe Rolfsdatter, var enke da hun giftet seg med Iver Svenningsen i 1746.

Hennes første mann var Torger Torgersen Jar (Jaer), på plassen Bråten, og lenken går til skiftet etter ham. Han druknet i Hellefossen 29 år gammel i 1743, og de hadde giftet seg 27. desember året før. Hvis jeg tyder begynnelsen på skiftet rett, så ble broren til Marthe, Christopher Rolfsen på plassen Mon under Dagsrud, verge for datteren Tolline, som ble døpt like etter at faren døde.

 

Er det noen som kjenner til dette søskenparet? Marthe Rolfsdatter Formoe døde i mai 1789, 79 år, og Iver Svenningen Bakken ble begravd 21. august 1808 i Heggen (86 år). Jeg har funnet tre barn: Torger, døpt 13.02.1746 (før de giftet seg), Peder, døpt 05.07.1750 og Ingebor, min ane, i 1757. Det kan være flere barn.

 

Jeg har leita lenge etter opphavet til Marthe, og hvis jeg har tydet opplysningene i skiftet rett, så har hun en bror som heter Christopher.

Ringer det noen bjeller? All hjelp mottas med stor takk,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-38

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61220650359.jpg

Her døper Christopher Rolfsen og Ingebor Larsdatter KAREN, helt nederst på høyre side (NB: faddere også på neste side, inkl. en fra Dagsrud, Hans Pedersen Dagserud).

25. april 1743 giftet en Christopher Rolfsen seg i Lier med Ingebor Ingebretsdatter og de døper sønnen Hendrich 13. august samme år. De bor da på Nøste-eie (pussig - omtrent her jeg bor...), og det KAN være det samme paret, selv om farsnavnet til Ingebor er forskjellig. De blir borte for meg i Lier etter dåpen til Hendrich.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8495&idx_id=8495&uid=ny&idx_side=-76

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220650399.jpg

Dåp nr. 23, Iver Svenningsen og Marte Povelsdatter (skal være Rolfsdatter) Jaer-eie døper sønnen Peder. Den første fadderen heter Ingebor Ingsbretsdtr. Moen, så jeg er temmelig sikker på at det er broren til Marthe og kona jeg viser til i forrige innlegg.

 

I november 1753 døper Iver og Marthe nok en sønn, Hendreck, og nå har hun fått farsnavnet Hendrecksdatter..... Jeg tror at Henrik dør som liten, men jeg synes det er litt pussig at både Marthe og Christopher har sønner som heter Henrik. Under konfirmerte i Modum i 1738 fant jeg en Henrick Rolfssen Holmen Hallumeie, tror jeg det står - kan det være en bror?

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrick Iversen Jaer-eie døde 14 år gammel i 1768, jfr. over. Konfirmanten jeg nevner i samme innlegg, Hendrich Rolfsen Holmen under Hellum, døde 27 år gammel i august 1742. Hendrich var nok sønnen til Rolf Hendrichsen Hellumeie, som var 86 da han døde i 1757. Er det noen som vet mer om denne Rolf?

Noen som har tilgang til Modum-bøkene? Jeg sitter med en liten følelse av at en muligens skal en tur til Hole eller Norderhov før en havner i Modum, for 2. juli 1716 døper Rolv Henrichsen sønnen Christopher i Hole, MEN jeg aner jo ikke om det er samme familie..... Derfor hadde det vært fint å få sjekket Rolf på Hellumeie.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en titt i skiftekortene for Modum. Kun en Rolfsen under Hellum . Jeg forsto det som at Holmen var en jordvei under Hellum. Avdøde var Niels Rolfsen Holmen og skiftet var i 1800 i Heggen MOdum. Han var gift med Anne Sørensdt. og hadde 6 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og tusen takk, Berit :)

Niels Rolfsen Holmen var trolig broren til Henrik, som døde i 1742, og begge var sønner av Rolf Henriksen (jeg forenkler stavemåten på navnene). Jeg har sjekket fadderne til de 6 barna til Niels og Anne, men fant ingen som kunne peke mot Marthe og Christopher. At det skal være så innmari vanskelig å finne ut av dettane, da...

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket det alfabetiske navneregisteret for Modums Historie bind I-VI. Inkludert alternative skrivemåter fant jeg ikke oppgitt noen Rolf Henriksen der dessverre.

 

I tillegg til sønnen Christopher som ble døpt 2 juli 1716 i Hole kirke, slik du nevner, døpte samme Rolv ? en sønn Endre i samme kirke 8 oktober 1719. Kanskje samme Rolv Hendrichs: som døpte sønn Niels i Heggen kirke i Modum 13 januar 1722 og datter Anne i samme kirke 25 mai 1724 ? Bosted ble da oppgitt som HellumEije.

 

I skiftet etter Niels Rolfsen Holmen, som Berit viser til ovenfor, er listet opp barna 1. Christopher som er død, 2. Søren som er død, 3, Anders, 4. Hans bosatt Thoen, 5. Hendrich hjemmeværende og 6. Mari gm Thore Larsen Øverbye. Modums historie bind V har på side 325 en kort omtale av bnr 11 Holmen med vannfall (under Hellum). Her framgår at Henrik Nilsen f. ca 1768 vr gm Ingeborg Larsdatter og at han var selveier i 1803. Senere eiere var Nils Rolvsen som i 1810 solgte damstø med vannfall til Nils Gabriel Omsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell: tusen takk for informasjonen. Kan du sjekke om du finner Marthe Rolfsdatter (gift 1. gang med Torger Torgersen og 2. gang m/Iver Svenningsen Jar-eie) i registeret, samt Christopher Rolfsen på Moen under Dagsrud?

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moen under Dagsrud er omtalt på 4 forskjellige steder i bind V, men jeg fant ikke omtalt de personer du søker. Under Jars husmannsplasser i bind V, side 43, nevnes at en gang etter 1730 ble plassene frasolgt og ytet skattehjelp til hovedbrukene. Således fikk Iver Svenningsen Bråten i 1763 skjøte på Bakkeplassen for 180 riksdaler.

 

Forøvrig: jeg tok en titt i prestemanntallet for Hole 1664/1666 på leit etter en Henrik (som mulig far til Rolf Henriksen). Fant en oppsitter bosatt på Borgen - 56 år gammel - sammen men en antatt sønn Lauritz 24 år og Oluf 16 år http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/35503/177/ side 344. Kandidat kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen og takk for tipset!

Heldigvis ligger Holes bygdebøker på nettet + at de er søkbare, så jeg får ta for meg de 5 bindene i håp om å finne ut mer. Det er i såfall ikke første gangen at noen av mine aner flytter fra Hole til Modum (eller omvendt),

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen og takk for tipset!

Heldigvis ligger Holes bygdebøker på nettet + at de er søkbare, så jeg får ta for meg de 5 bindene i håp om å finne ut mer. Det er i såfall ikke første gangen at noen av mine aner flytter fra Hole til Modum (eller omvendt),

 

mvh. Astrid

 

Hei igjen,

 

 

For evt å spare deg for jobben: Tidligere i dag sjekket jeg Holes bygdebøker 1-5 etter Rolf Henriksen, med negativt resultat. Gårdsnavnet Borgen er omtalt i bind 1 fra side 336 og Henrik Borgen finnes omtalt side 340. Det nevnes at han hadde 3 sønner, Lars f. ca 1638, Ole f. ca 1648 og Hans f. ca 1657. Sønnen Lauritz oppgitt i prestens manntall 1664 er vel identisk med Lars kanskje. Iflg korrigeringsinfo ble Lars gm Marte Rolfsdatter Søhol (ca 1631-1719).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortsatt ikke hjelpe deg med ei primærkilde som viser foreldrene til Marthe Rolfsdatter, men her er et lite spor som ytterligere kan indikere at Marthe, Christopher, Endre, Niels og Anne er søsken.

 

En Endre Rolfsen ble gift med Randi Eriksdatter Hølen i Nykirke, Modum 3.juledag 1752. Året etter døpte de ei datter Karen i Heggen kirke 29 juli. De var da bosatt Hellumseie. Blant faddere finnes ei Anne Rolfsdatter http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8495&idx_id=8495&uid=ny&idx_side=-104

Nr 62 side 203.

 

Da deres datter Maren ble døpt i Heggen kirke 10 august 1755 var Niels Rolfsen en av fadderne http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8495&idx_id=8495&uid=ny&idx_side=-119

Nesten nederst side 232.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

jeg begynner å få mer og mer sans for denne Rolf Henriksen, gitt. "Min" Marthe ble født ca. 1710 - 12, og det er før kirkebøkene i Hole starter.

Navnet Henrik går dessuten igjen i seinere generasjoner, så jeg skal kaste meg over "saken" straks fotballkampen er over. Er SIF-tilhenger, selvfølgelig!

 

mvh. Astrid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8495&idx_id=8495&uid=ny&idx_side=-286

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220650609.jpg

Noen ganger ser jeg visst ikke skogen for bare trær!!! Trolovelse nr. 34: Torger Torgersen Jaer-eie og Marthe Rolfsdatter HOLMEN UNDER HELLUMEIE.

Er vel ikke lenger særlig tvil om at hun VAR datter av Rolf Henriksen, og trolig født i Hole før kirkebøkene starter.

Dette var hennes 1. ekteskap, jfr. det første innlegget mitt,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det har du kommet så nær svaret på ditt innledende spørsmål som det er mulig å komme, selv om det optimale naturligvis ville vært om det fantes et skifte etter Rolf Henriksen eller hans kone® – vi vet ikke om kan ha vært gift flere ganger. Fra kirkebok for Hole ser en at etter dåp av barna finner en jo at barnas mor er introdusert, men kun omtalt som Rolv Hendrichsens qvinde.

 

En kan gjøre et forsøk på å finne navnet til barnas mor i Modums kirkebøker ved å lese seg gjennom dødsfall i perioden fra 1724. Da kunne en jo, basert på Hellumeie/Holmen som bosted for den avdøde, kanskje være heldig. Problemet er at info om bosted for den døde ikke alltid er inkludert i kirkeboka. Uansett utgjør dette et tonn av arbeid, men likevel fullt mulig.

 

Jeg hadde håp om å finne Rolv Hendrichsen i det skanna materiale for ekstraskatten 1711 – ”Skoskatten” - for Hole, men fant ham ikke nevnt.

 

Jeg antar du må sette strek her for denne greina i slektstreet ditt. Dette er noe jeg sjøl alltid finner litt frusterende, men når det ikke lenger finnes tilgjengelig kilder som støtter ens teori/arbeidshypotese for eldre slektsledd, får en vel bare gi seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

takk for veldig god hjelp! Er enig i at jeg muligens må sette en sånn strek som du antyder, men jeg ER i sving med å sjekke dødsfall allerede.

Ser at flere av barna til Rolf gir døtrene navnet Karen (og Maren), så kona hans kan jo ha hett det, men... Endre er dessuten et ganske uvanlig navn, så jeg gir meg ikke uten kamp! Ser at Endre Rolfsen gifter seg med Randi Erichsdatter 27.12.1752 og har funnet 3 barn: Karen (1753), Maren (1755) og Niels (1761).

Finner dem ikke i 1765. Ei heller Christian Rolfsen. Har du noe mer info fra Modum-bøkene om dem? Eller Anne Rolfsdatter (muligens henne som er på Dignes i 1765),

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

takk for veldig god hjelp! Er enig i at jeg muligens må sette en sånn strek som du antyder, men jeg ER i sving med å sjekke dødsfall allerede.

Ser at flere av barna til Rolf gir døtrene navnet Karen (og Maren), så kona hans kan jo ha hett det, men... Endre er dessuten et ganske uvanlig navn, så jeg gir meg ikke uten kamp! Ser at Endre Rolfsen gifter seg med Randi Erichsdatter 27.12.1752 og har funnet 3 barn: Karen (1753), Maren (1755) og Niels (1761).

Finner dem ikke i 1765. Ei heller Christian Rolfsen. Har du noe mer info fra Modum-bøkene om dem? Eller Anne Rolfsdatter (muligens henne som er på Dignes i 1765),

 

Astrid

 

Utover de allerede nevnte finner ikke noen av 'dine' Rolfsen i Modums Histories navneregister. Christian Rolfsen, hvor kommer han inn ?

Fortsatt god jakt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk atter en gang for at du sjekket "mine". Mente selvsagt Christopher Rolfsen, ikke Christian....

Har "filosofert" litt over Rolf/Rolv Henriksen/Hendrichsen. De kan ha bodd på Tyristrand, som da tilhørte Hole, og de gårdene er lite omtalt i bygdebøkene for Hole.

Nåja, jeg får leite mer i de skannede kirkebøkene, nå som de er på plass igjen,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8495&idx_id=8495&uid=ny&idx_side=-384

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220650707.jpg

Nr. 35: Maren Nielsdtr. Hellumeie, 83 år dør i 1759. Kan være en aktuell "kone-kandidat" til Rolf, som døde 86 år gammel i 1756.

Hvis alderen på 83 er sånn ca. riktig, så var hun 46 - 48 da det yngste barnet, Anne, ble døpt i Modum i 1724. Rolf Henriksen hadde en sønn som het Niels, så helt utenkelig er hun ikke, men jeg skal leite litt mer,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder navnet Endre ble det avholdt skifte 1720 22/2 i h.t Eiker, Modum og Sigdal skifteprotokoll side 67 etter Endre Halvorsen død g. Karen Nielsdatter.

Karen kan være en søster av Maren Nielsdatter.

'

 

Jeg glemte å nevne at skifte var på Hellum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset - det ER interessant, for en av sønnene til Rolf Henriksen het Endre, så dette skal jeg virkelig undersøke,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Modums Historie bind V side 321, omtale av brukere på Hellum, som bruker nr 5: ”I 1700 finner vi Even Torstensøn, f. 1662, død 1734. Han brukte 1711 gården smmen med sin svoger Endre Halvorsen, f. 1639, død 1719, gift med Berte Torstensdatter som var død i 1708. Endre var forøvrig Bertes annen ektemann. Den første het Anders Sadelmaker. Endre giftet seg påny, denne gang med Karen Nilsdatter som døde 1742”.

 

Denne Even kan godt være samme karen (Ouven Hellum fra Modum) som 17 oktober 1720 var forlover sammen med Henric Hollerud da Fingar Hanssøn og Kirsti Engebretsdatter ble viet i Hole kirke. Fra DIS’ ’Gravlagde i Modum Prestegjeld 1712-1740’ har jeg registrert at Ouven Tostenssøn Hellum ble gravlagt 21 februar 1734, 82 år 4 mnd’.

 

Ellers har jeg gjort et forsøk på å finne ei passende Maren Nielsdatter i navneregisteret (bind VII) til Modums Historie uten hell, dessverre.

 

Jeg antar at du har leita etter begravede i Modum fom 1724 og det har jeg også gjort. Den nevnte genres for Modoum hos DIS - ’Gravlagde i Modum Prestegjeld 1712-1740’ er søkbar, problemet er at det ikke er gjort søkbart på gårdsnavn. Bøygen ble da å starte søket med År = 1724 og deretter bla seg gjennom resten fram til 1740 vha ’Neste’-knappen. Utover Ouven Tostenssøn nevnt ovenfor fant jeg 9 andre med tilknytning til Hellum, men ingen som umiddelbart kunne sees i sammenheng med ’dine’ på Holmen/Hellum. Dette har du sannsynligvis funnet ut av sjøl også, men velger å nevne det likevel.

 

En annet pussig sammentreff ? som du er inne på: Rolf Henriksen ga sønnen sin navnet Endre i oktober 1719, ca ½ år etter at Endre Halvorsen døde – han ble gravlagt 29 mai i Modum det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://arkivverket.no/URN:sk_read/4890/2102/?size=big&mode=0

Jeg får nok ta en titt på dette skiftet etter Endre - det KAN jo dukke opp noen opplysninger av interesse.....

Takk igjen, Kjell - jeg la også merke NÅR Endre ble døpt, samt at det neste barnet til Rolf Henriksen ble døpt i Modum (mener de bodde på Hellumeie, også),

så jeg synes det lukter litt fugl, her, jeg! I tillegg skal jeg ta en ny titt på dåpen til både Niels og Anne mht. fadderne,

 

mvh. Astrid :D

som begynner å bli veldig førnøyd!

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/23800/68/?size=big&mode=0

Her er skiftet - skriften ser faktisk lesbar ut, så dettane skal bli morosamt,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.