Gå til innhold
Arkivverket

Olufine Marie Fredriksen understøttet i Oslo 1914 og 1915


Torun Sørli
 Del

Recommended Posts

Olufine Marie Fredriksen f. 8. februar 1895 i Førde, Sogn og Fjordane bosetter seg i Oslo. Hun får støtte fra Kristiania Fattigvesen i 1914 og 1915. I 1914 oppholder hun seg midlertidig i Tønsberg, mens hun i 1915 har bopel i Oslo. Opplysningene har jeg funnet i Hjemstavnregistret i Oslo Byarkiv. Det finnes henvisning til arkivet i hjemstavnregistret og jeg har tatt kontakt med byarkivet med håp om at det finnes flere opplysninger der.

 

Det jeg lurer på er om det er mulig å finne opplysninger om Olufine Marie Fredriksen (Nikolaisen) etter 1915?

 

Olufine var for øvrig datter av omstreifende Nikolai Severin Fredriksen og Inga Sofie Oliversdatter (som kanskje er sønnedatter av henne som ga navn til "Sofie-følget").

 

Linker til informasjon 1914 og 1915:

 

http://arkivverket.n...ad/db/59787/56/

 

http://arkivverket.n...ad/db/59788/58/

 

Er svært takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at du har tatt kontakt med Oslo byarkiv. La oss håpe at der finnes det flere opplysninger. Byarkivet skal bl.a. ha kommunale folketellinger og arkivet etter Kristiania fattigvesen.

Du vil i hvert fall trenge flere opplysninger for en eventuell undersøkelse i våre arkiver. Du kan selvfølgelig lete i de skannede kirkebøker etter opplysninger om Olufines vielse, barn mv. Men dette kan være veldig tidkrevende, uten nødvendigvis å føre til noe resultat. Vet du noe mer om henne? Kunne hun ha flyttet fra Oslo? Når? Når og hvor døde hun?

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Olufine har vært en nøtt, og rimelig mange kirkebøker er gjennomgått. Ettersom Olufine er av vandrende folk, har hun ikke vært lett å lokalisere. Om det kan være til nytte, oppsummerer jeg her hva jeg hittil har funnet: hun ble født i Vågsøy i Selje:

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-43

 

Ingen konfirmasjon er funnet. Ser ikke ut til at hun ble gift, men fikk i hvert fall ett barn i Tønsberg i 1913. Etter dette har jeg funnet henne i 1914 og 1915 i Oslo. Det er en Olufine Fredriksen som emigrerer til Amerika i 1916, men en del punkter harmonerer ikke (aldersangivelse, bosted og evnen til å finanisere reisen). Derfor står jeg foreløpig fast ved at siste spor etter henne er i Oslo 1915. Jeg har sett tidligere at de reisende hadde evnen til å bevege seg over lange avstander på relativt kort tid, så ingenting er umulig. Jeg har desverre ikke fått svar fra byarkivet ennå, men regner med at jeg får tilbakemelding så snart de har anledning til å betjene min henvendelse.

 

 

 

Det er bra at du har tatt kontakt med Oslo byarkiv. La oss håpe at der finnes det flere opplysninger. Byarkivet skal bl.a. ha kommunale folketellinger og arkivet etter Kristiania fattigvesen.

Du vil i hvert fall trenge flere opplysninger for en eventuell undersøkelse i våre arkiver. Du kan selvfølgelig lete i de skannede kirkebøker etter opplysninger om Olufines vielse, barn mv. Men dette kan være veldig tidkrevende, uten nødvendigvis å føre til noe resultat. Vet du noe mer om henne? Kunne hun ha flyttet fra Oslo? Når? Når og hvor døde hun?

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.