Gå til innhold
Arkivverket

Sortevik


Recommended Posts

Ser etter familien på min fars side, men det stopper med mine oldeforeldre;

Karl Sortevik f.1878

Magnhild Sortevik f. 1881

 

Så vidt jeg kan se holdt de til på Sydneshaugen 13 i Bergen, men noe videre informasjon finner jeg rett og slett ikke.

Er det hjelp å få, kanskje andre ser etter samme slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en Karl Johan Jensen Sortevig, født 21/11 1878, Sortevig, Kinn, Sogn og Fjordane. Foreldre Jens Tollaksen Buttedal? og Henrikke Sørensdatter Sortevig. Se nr. 8 i lenken under.

 

http://www.arkivverk...show=233#toppen

 

 

Mulig mor til Karl Johan Sortevik: Henrikke Larsine Sørensdatter Sortevig, født 9/10 1855. Se nr. 31 i lenken under.

 

http://www.arkivverk...%00%BE%EA%09%BB

 

Foreldre Søren Hansen og Juditthe Larsdatter Sortevig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du finner en søkbar database her på Digitalarkivet som heter "Vigde i Bergen 1816-1911"

Det er der opplysningene i innlegg #7 er hentet fra.

 

Fra folketellingen i 1910 er dine oldeforeldre oppført til å være fra Romsdalen. Jeg mener dette er helt feil da alt tyder på at de begge var fra Sogn og Fjordane.

 

Det er dessuten helt nødvendig å aktivt bruke de skanna kirkebøkene for å få ut mer informasjon om dine oldeforeldre.

 

For Karl Johan fødsel: Se skanna kirkebok i Sogn og Fjordane: Kinn : 1857-1885 Ministerialbok. Karl Johan står som nr.8 over døpte i 1879.

For Henrikke Sørensdatter fødsel(Karl Johans mor): Se skanna kirkebok i Sogn og Fjordane: Kinn / Bru (Svanøy) : 1854-1868, Klokkerbok. Henrikke står som nr.31 over døpte i 1855.

Mulig kandidat for Jens Tollaksen(Karl Johans far): Se skanna kirkebok i Sogn og Fjordane: Fjaler : 1835-1884, Ministerialbok. Jens står som nr. 84 over døpte i 1845.

 

Jens T. og Henrikkes vielse: Se skanna kirkebok i Sogn og Fjordane: Kinn / Bru (Svanøy) : 1869-1918, Klokkerbok Paret står som nr. 16 over ekteviede i 1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnhild Sortevik ser ut til å være født Magnhild Amalie Olsdatter Torvik i Eid, Møre og Romsdal. Foreldre Ole Ellingsen Torvik og Magnhild Waldemarsdatter.

 

Se skanna kirkebok i for Møre og Romsdal: Eid / Eid 1854-1884, Ministerialbok. Magnhild står som nr. 17 over døpte i 1881.

 

Magnhild og hennes foreldre og søsken ser ut til å ha flytta fra Eid i Romsdalen til Ervik i Naustdal, Sogn og Fjordane ein eller annen gang i 1890 åra, dei er å finne der i 1900 tellinga. Magnhild bruker på dette tidspunkt Amalie som fornavn.

Flere av Magnhilds mange søsken emigrerer til Amerika, og Magnhild reiser også, i 1902. Dette må ha vært midlertidig da hun er tilbake i Bergen før vielsen i 1909, mulig reiste hun dit for å besøke søskene sine.

Du vil finne hennes utreise i databasen Emigranter fra Bergen 1874-1930. Flere av hennes søsken ser ut til å ha slått seg ned i Sisseton, Roberts County i South Dakota, og er lett å spore opp i amerikanske folketellinger da det ser ut til at de holdt frem med å bruke Torvik som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av Magnhilds søsken ser også ut til å ha flyttet/bosatt seg i Saskatchewan i Canada. Verdt å merke seg er en bror, døpt Valton Tolvstadius Olsen Torvik, født Eid i Romsdalen i 1893. Han ser ut til å være yngstemann av søskene, og gir vel en rimelig klar indikasjon om hvor stor søskenflokken var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om Eid i Romsdalen er det samme som Eid i Sogn og Fjordane. Vil anta at noen kan klarer opp i det.

 

For ordens skyld, det kan for meg se ut til at Eid i Romsdalen (tilhørende Møre og Romsdal) på et eller annet tidspunkt har blitt overført til Sogn og Fjordane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for all informasjon! Nå har jeg også klart å lokalisere en gammel fetter av min far som visstnok har masse informasjon til meg!

Setter veldig pris på all informasjon du har klart å finne frem! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.