Gå til innhold
Arkivverket

Aremark / Øymarkslekt, Hvem er Arve med barn født +/- 1680


Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Hvem er Arve ?

Sønnen Gullik Arvesen ca 1684 – 1754 døde på Grislingaas i Øymark. Han hadde bodd her fra ca 1725. ( Han har i panteboken også blitt feilskrevet som Amundsen )

I 1764 døde Anna Grislingaas 85 år, hun er trolig Gullik sin hustru.

I 1723 på Fosby i Aremark : Gullik Arvesen

Hans sønn Arve Gulliksen 1719 – 1787 bodde på Grislingaas

*Datter Anne Gulliksdatter 1713 – 1773 døde på Vik i Aremark. Med kongl bev. 26 mars 1734 ble Anders Hansen Udsporen og Anne Gulliksdatter Grislingaas av Øymark som var i 3 led beslektet viet 15 mai 1734. ( Oslo Hospital ) - De har da minst 1 oldeforeldre felles !

Udsporen/Husborn under Dybvik i Øymark. Hvordan slektsforholdet er ? Hvem Anders Hansens far var ? Hans mor het Aase Joensdatter, død 1744 Krosby i Øymark, var Anders Wiigs moder 86 år gl. ( litt overdreven alder kanskje, for Anders er født 1705, da hadde hun vært 47 år gl. ) På Ytterbøl i 1723 bodde enken Aaste Joensdatter her , om det var henne ?

Anders og Anne sine barn :

Mari f. ca 1736, Hans f. 1738 Ottei i Øymark, resten født på Vik i Aremark. Hans f. 1740, Ole f. 1743, Nils f. ca 1745, Vik ?, Else f.1747, Johannes f. 1751, Johanne f. 1752, Else f. 1753, Anna f. 1756, Marthe f. 1760.

Fadderne kom hovedsakelig fra Fosby, S. Hallesby, Flatland , Dagerø og Kollerød. Ser ut som det stort sett er Anders Hansens nære slekt

 

Gullik Arvesen hadde en bror som døde i 1750, Anders Arwesen broder til Gullik Grislingaas var 65 år gl. Aremark kirke bosted ikke oppgitt. ( ca 1685 )

Anders Arvesen også nevnt som Arvidsen . 1711 og 1723 er han på Lund i Aremark.

 

Flere søskenkandidater : På Bergerud under Grislingaas døde i 1748, Berte Arwesdatter 69 år (ca 1679 ) og hennes sønn Gullik Kieldsen 39 år

Vik i Aremark,døde i 1741 Anne Arvesdatter 57 år gl. (ca 1684 ) hun var gift med Nils Thoresen Vik, de hadde sønnen Arve Nilsen som ble konfirmert her i 1744, 19 år gl.

 

Så kommer vi til Bergstrøm i Aremark.Peder Larsen Bergstrøm var gift med Lisbeth Gulliksdatter han er nevnt som svoger til Anders Hansen Vik som var gift med Anne Gulliksdatter.

Ekteskapsbev. av 15 febr. 1732. Peder Larsen Bergstrøm og Elisabeth Nielsdatter Grislingaas af Aremark allernaadigst bevilling at ækte hinanden, skjønt hun har vært søskenetbarn til hans første kone. Viet 4 april 1732. ( Oslo Hospital)

Det at hun her heter Nilsdatter…..

Barn som er funnet :

I 1745 døde Karen Pedersdatter Bergstrøm 19 år 8 mnd og 6 dager gammel ( datter av hans første kone ) og Johannes Pedersen 9 år og 2 mnd gammel, døde begge på samme dag.

Johannes f.1737, Anne f. 1740, Nils f.1742, til disse barna heter moren Lisbeth Nilsdatter, Ingeborg f. 1746 her har presten klusset over og forandret navnet til Gulliksdatter, Ingeborg f.1751, også Gulliksdatter !

Jeg har ikke funnet Lisbeth/ Elisabeth Nilsdatter død og heller ikke funnet Peder Larsen gift på nytt ! At hun het Gulliksdatter passer bedre med at hun kom fra Grislingaas, har ikke funnet navnet Nils her.

Peder Larsen selger gården Bergstrøm og etter datteren Ingeborgs fødsel i 1751 finner jeg dem ikke igjen verken som levende eller døde.

Fadderne til barna deres kom hovedsakelig fra Fange (barna til Anders Hansen og Mari Aslaksdatter Fange ), Næs og Arve Gulliksen Grislingaas var fadder i 1742 da Lisbeth het Nilsdatter

Anne Nilsdatter/ Gulliksdatter var altså søskenbarn til Peder Larsen Bergstrøms første kone.

Han første kone var eldste datter av Daniel Larsen Bergstrøm ( skifte 1714 ) , vet ikke hva hun het. Han hadde 3 døtre til , Boel, Elisabeth og Mari. Daniels kone er jeg nesten helt sikker på het Aase/Aaste Brynildsdatter som senere ble gift med Klokker Jens Nilsen Næs i Aremark, sønn av lensmann Nils Jensen som er nevnt på Ytterbøl i Øymark, Lund og Næs i Aremark .

Jens Nilsen og Aaste Brynildsdatter fikk 2 barn som levde opp, Daniel og Anne. Aaste døde på Næs i 1755, 80 år gl. (ca 1675)

Daniel Larsen er vel sønn av Lauritz Nilsen Bergstrøm som var 30 år i 1664.

 

Jeg har lett og lett etter Arffe, Arwe, Arve, Arvid som kan være far til barn født +/- 1680 i Aremark/ Øymark, finner ingen med det navn i de kilder som er tilgjengelig, muligheten er tilstede for at jeg har oversett…

Noen som kan hjelpe ?

 

Har kopiert dette fra Word dokument, enten ble skrifta for liten eller for stor her hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en Arve Andersen i Aremark på Holmgild i 1664 var da 25 år og bruker gården alene.

Fant ham der fra 1660 til 1679, hvor lenge han var der har jeg ikke funnet.

I 1750,29 des. døde Ingri Arwesdatter Ulsrud født på Holmgild 77 år ( f.ca 1674 ). Må være hans datter.

 

Dette kan være min Arve.Har ikke greid å finne mere om ham desverre...

Gullik Arvesen Grislingaas hadde jo en bror, Anders Arvesen

 

Holmgild og Bjørkebekk er de gårdene jeg hadde" bladd" forbi i min leting etter Arve, ja,ja. Nå fant jeg endelig en Arve !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.