Gå til innhold
Arkivverket

Slektsforskning i utlandet (Italia) spørsmål om fremgangsmåte


Anita Jaconelli Olsen
 Del

Recommended Posts

Jeg er ikke helt sikker på hvorvidt jeg har lyst til å starte en grundig research på farssiden, men noe i meg har litt lyst

 

så da spør jeg følgende: er det noen som har erfaring med slektsforskning i Italia?

Jeg har da oldeforeldre som var innvandrere til Norge, og farfar ble født her, så har egentlig Oldemors pikenavn, men for meg er det helt uleselig :( er også litt usikker på oldefars fornavn.

 

Får ikke til å legge til permanent bildelenke, men farfar ble født i Kampen menighet i 1897 (dissentere, katolikker).

 

Jeg vet sånn ca hvor oldeforeldrene mine kommer fra, men er det verdt å begynne å nøste? Og eventuelt hvordan gjør jeg dette?

 

Jeg har også mye slekt i England, men der er det nesten håpløst, da oldemor hadde det geniale pikenavnet Anna Smith (det er det jo *ingen* som heter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ikke så mange Jaconellier i Oslo på den tida der for å si det sånn ;)

 

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 7 (1897-1905), Fødte barn av dissentere 1897-1899, side 291.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=639&idx_id=639&uid=ny&idx_side=-299

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060227021177.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ft 1910

 

Husstandsmedlemmer

 

P.nr. H.nr. Navn Alder/født Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus

001 01 Luigi Jaconelli 26.09.1885 Italien hf g Musiker omreisende b

002 01 Antonia Jaconelli 14.07.1886 Italien hm g b

003 01 Anna Jaconelli 06.10.1910 Kristiania d ug b

004 01 Guiseppe Rossi 12.04.1846 Italien el ug Musiker omreisende positiv b

005 01 Angelo Jaconelli 07.10.1896 Kristiania Fm. ug b

 

Ft 1910

TrefflisteSøket ditt gav 9 treff:

X X X X X X X X

Navn Fødselsdato Fødested Stilling og stand Bosted Hendelsesdato Rolle Kilde

Luigi Jaconelli 26.09.1885 Italien hf g Musiker omreisende Kristiania: Gruegate 10 1910-12-01 folketelt Folketelling 1910 for 0301 Kristiania kjøpstad

Antonia Jaconelli 14.07.1886 Italien hm g Kristiania: Gruegate 10 1910-12-01 folketelt Folketelling 1910 for 0301 Kristiania kjøpstad

Anna Jaconelli 06.10.1910 Kristiania d ug Kristiania: Gruegate 10 1910-12-01 folketelt Folketelling 1910 for 0301 Kristiania kjøpstad

Angelo Jaconelli 07.10.1896 Kristiania Fm. ug Kristiania: Gruegate 10 1910-12-01 folketelt Folketelling 1910 for 0301 Kristiania kjøpstad

Gerardo Jaconelli 08.05.1892 Italien el ug Artist Drammen: Haugesgate 1 1910-12-01 folketelt Folketelling 1910 for 0602 Drammen kjøpstad

Petro Jaconelli 1889 Italien Logerende ug Trækspiller Bergen: Slotsgaten 7 1910-12-01 folketelt Folketelling 1910 for 1301 Bergen kjøpstad

Gastono?? Jaconelli 1890 Neapel Logerende g Trækspiller Bergen: Slotsgaten 7 1910-12-01 folketelt Folketelling 1910 for 1301 Bergen kjøpstad

Felix Jaconelli 1895 Neapel Logerende ug Bergen: Slotsgaten 7 1910-12-01 folketelt Folketelling 1910 for 1301 Bergen kjøpstad

Kari Hjørdis Jaconelli Steensen 1946 brur Klokkerbok for Sandviken prestegjeld 1953-1974 (1301M9)

1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deet var røttene bakover jeg tenkte på , hvis jeg ikke presiserte det;) Det er ikke foreldrene til farfar som er oppført i folketellingen, det er broren hans og hans familie. Jeg klarer ei å tyde pikenavnet til oldemor der ministerialboka. Oldemor var allerede død på det tidspunktet dessverre.

 

Altså død før 1910 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giovanni Jaconelli

Norway Burials, 1666-1927 burial: 18 April 1898 Kampen, Oslo, Oslo, Norway

  • father: Alesio Jaconelli

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 8 (1892-1902), Døde dissentere 1897-1899, side 290.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-298

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60717020359.jpg

 

 

 

Maria Magdalina Jaconelli

Norway Burials, 1666-1927 burial: 14 April 1898 Kampen, Oslo, Oslo, Norway

  • father: Alesio Jaconelli

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 8 (1892-1902), Døde dissentere 1897-1899, side 290.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4879&idx_id=4879&uid=ny&idx_side=-298

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060717020359.jpg

 

 

 

Anna Jaconelli

Norway Burials, 1666-1927 death: 23 March 1900 Kempen Menighet, Oslo, Norway

  • father: Alesie Jaconelli
  • spouse: Alesie Jaconette

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 8 (1892-1902), Døde dissentere 1899-1901, side 289.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4879&idx_id=4879&uid=ny&idx_side=-297

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060717020358.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alle Jaconelli i Norge i 1910.

Kommune Navn Yrke Fødselsår Fødested Bosted bosted3.gif Kristiania Jaconelli, Angelo 07.10.1896 t

Gruegate 10

bosted3.gif Kristiania Jaconelli, Anna 06.10.1910 t

Gruegate 10

bosted3.gif Kristiania Jaconelli, Antonia 14.07.1886 Italien

Gruegate 10

bosted3.gif Bergen Jaconelli, Felix 1895 Neapel

Slotsgaten 7

bosted3.gif Bergen Jaconelli, Gastono?? Trækspiller 1890 Neapel

Slotsgaten 7

bosted3.gif Drammen Jaconelli, Gerardo Artist 08.05.1892 Italien

Haugesgate 1

bosted3.gif Kristiania Jaconelli, Luigi Musiker omreisende 26.09.1885 Italien

Gruegate 10

bosted3.gif Bergen Jaconelli, Petro Trækspiller 1889 Italien

Slotsgaten 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 7 (1897-1905), Fødte barn av dissentere 1897-1899, side 291.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=639&idx_id=639&uid=ny&idx_side=-299

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060227021177.jpg

 

So vidt eg kan tolka namni, so heitte foreldri Alesis Jaconelli og Anna Talumbi.

 

Eg har lite erfaring med Italia, men reknar med at forsking for perioden etter kring 1800 helst må skje i lokale kommunale folkeregister etter mønster frå t.d. Belgia, Frankrike og Tyskland. Difor er det ein stor fordel å ha eit geografisk namn som utgangspunkt!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har mye informasjon om familien i Norge og at det er forskning i Italia som er utfordringen.

Kanskje en ide å ta kontakt med noen som tilbyr assistanse i Italia, her er et eksempel:

www.myitalianfamily.com/company/home_company.html

 

Hei, ja, det er forskning i Italia som er utfordringen! Takk for link :)

 

So vidt eg kan tolka namni, so heitte foreldri Alesis Jaconelli og Anna Talumbi.

 

Eg har lite erfaring med Italia, men reknar med at forsking for perioden etter kring 1800 helst må skje i lokale kommunale folkeregister etter mønster frå t.d. Belgia, Frankrike og Tyskland. Difor er det ein stor fordel å ha eit geografisk namn som utgangspunkt!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

 

Takk! Jeg har ikke klart å tolke navnene, mulig de var vanskelig å fange opp også? Eller så har de notert navnene riktig, får man håpe!

Jeg har et stedsnavn :) Men har tenkt at det nærmest er umulig å spore opp evnt søsken av oldeforeldere / tippoldeforeldre.

 

Giovanni Jaconelli

Norway Burials, 1666-1927 burial: 18 April 1898 Kampen, Oslo, Oslo, Norway

  • father: Alesio Jaconelli

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 8 (1892-1902), Døde dissentere 1897-1899, side 290.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-298

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60717020359.jpg

 

 

 

Maria Magdalina Jaconelli

Norway Burials, 1666-1927 burial: 14 April 1898 Kampen, Oslo, Oslo, Norway

  • father: Alesio Jaconelli

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 8 (1892-1902), Døde dissentere 1897-1899, side 290.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-298

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60717020359.jpg

 

 

 

Anna Jaconelli

Norway Burials, 1666-1927 death: 23 March 1900 Kempen Menighet, Oslo, Norway

  • father: Alesie Jaconelli
  • spouse: Alesie Jaconette

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 8 (1892-1902), Døde dissentere 1899-1901, side 289.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-297

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60717020358.jpg

 

 

 

Dette er allerede kjent informasjon ;) Jeg har det meste av infoen om familien min i Norge... Det er Italia som er problemet...

 

Her er alle Jaconelli i Norge i 1910.

Kommune Navn Yrke Fødselsår Fødested Bosted bosted3.gif Kristiania Jaconelli, Angelo 07.10.1896 t

Gruegate 10

bosted3.gif Kristiania Jaconelli, Anna 06.10.1910 t

Gruegate 10

bosted3.gif Kristiania Jaconelli, Antonia 14.07.1886 Italien

Gruegate 10

bosted3.gif Bergen Jaconelli, Felix 1895 Neapel

Slotsgaten 7

bosted3.gif Bergen Jaconelli, Gastono?? Trækspiller 1890 Neapel

Slotsgaten 7

bosted3.gif Drammen Jaconelli, Gerardo Artist 08.05.1892 Italien

Haugesgate 1

bosted3.gif Kristiania Jaconelli, Luigi Musiker omreisende 26.09.1885 Italien

Gruegate 10

bosted3.gif Bergen Jaconelli, Petro Trækspiller 1889 Italien

Slotsgaten 7

 

Som du ser av tidligere svar, så har jeg allerede denne informasjonen... Mine oldeforeldre er ikke her, farfar bodde sammen med sin bror...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også presisere at oldefar også antageligvis døde i Italia og ikke her i Norge. Jeg vet at farfar flyttet til Italia som ung, men at han kom tilbake til Norge igjen og da bodde med broren sin. Broren hans døde antageligvis heller ikke her i Norge, jeg tror han flyttet til Paris, ihvertfall bodde sønnen hans der altså nevøen til farfar.

 

Jeg setter stor pris på all hjelp, men det er enklere når dere leser hele spørsmålet mitt øverst i teksten og ikke legger ut folketellinger fra 1910 flere ganger ;) Jeg har allerede det meste av informasjon når det gjelder familien I Norge, men ikke lenger tilbake.

 

Nå har jeg fått en super link til videre nøsting i Italia.

 

Men vet ikke helt hva jeg gjør med videre slektsforskning verken der eller i England.

Det var litt derfor jeg la inn innlegget, fordi jeg vet det kan være vanskelig å bedrive slektsforskning i andre land enn i Norge,

jeg har allerede nøstet i det jeg kan nøste i her, tror jeg. Det kom som et stort sjokk for meg da jeg oppdaget at farfar hadde tvillingsøsken som døde som små, mens farfar var en liten baby. Og derfor dobbeltsjokk da noen la det ut her, enda jeg presiserte at jeg undret på utlandet, ikke i Norge :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salut Anita,

Jeg har søkt i Italiën og søker fortsatt.

Men der finnes ikke noen statlig prosjekt à la Digital Arkivet.

 

Myitalianfamily har jeg brukt, eller bedre sagt: sett på.

Men er dessverre veldig innstilt på den store italianske emigrasjon til USA.

Du kunne prøve Cindy's list, Family Search, Ancestry Com's RootsWeb.

Du bør også se litt på Genealogy Forum's: Genforum og søke deg til Italiën.

 

Dette krever dog at du har noe konkret å nevne: slektsnavn, opprinnelsessted.

 

Lykke til

JanM

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både slektsnavn og opprinnelsessted :) Slektsnavnet er jo mitt pikenavn på oldefars side, og nå har jeg kanskje fått tydet pikenavnet til oldmor ;) Takk for info! Det er dessverre de færreste land

som har så gode muligheter på slektsforskning som i Norge :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelsesstedet er som følger: San Biagio Saracinisco

Og jeg vet at det er vanlig å hete Jaconelli eller sågar Iaconelli der, det er der navnet kommer fra. Var visst mange sauebønder der for over 100 år sida...

Men hvorfor de kom hit aner jeg ikke helt, annet enn at de ville tjene penger. Farfar levde også av musikken og var en slags "kvasikjendis" i sin tid.

Men jeg har ikke brydd meg om å lete, fordi jeg ante at det ville bli vanskelig , både fordi info ikke ligger på nett og fordi det kanskje ville oppstå språkvansker, jeg behersker dessverre ikke italiensk selv. Jeg har fått høre at min oldefar også var lensmann eller lensmannsbetjent i Russland, men det vet jeg ikke om kan verifiseres.

Og om de andre som står oppført i folketellinga der i 1910 også er slekt, men iogmed at navnet er vanlig i den regionen, så kan de ha vært fjern slekt, eller ikke i slekt i det hele tatt.

Mulig at dette var litt personlig, men det er ihvertfall de opplysningene jeg sitter inne med og som, hvis det hadde vært norsk slekt, hadde vært mulig å spore her :(

 

Har også slekt fra Nederland, men det stedet oldefar (min nederlandske oldefar og ikke farfars far), finner jeg ikke engang når jeg googler, så det må være skrevet om. Vanskelig. Veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren hans døde antageligvis heller ikke her i Norge, jeg tror han flyttet til Paris, ihvertfall bodde sønnen hans der altså nevøen til farfar.

 

Jeg ble bare ørlite nysgjerrig: Den sønnen du nevner (nevøen til din farfar), het han Carlo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bare ørlite nysgjerrig: Den sønnen du nevner (nevøen til din farfar), het han Carlo?

Det vet jeg dessverre ikke :( Vet bare at han og familien bodde i Paris (eller litt utenfor), og at han hadde en sønn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev:

<Har også slekt fra Nederland, men det stedet oldefar (min nederlandske oldefar og ikke farfars far), finner jeg ikke engang når jeg googler, så det må være skrevet om. Vanskelig. Veldig <vanskelig.

 

Hva var din oldefar i Nederland het? Jeg har gode muligheter å søke der. Muligens var stedet du har fått oppgitt en bydel i en større kommune. Eller en enkeltstående gård som er borte nå.

Hilsen

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av Jaconelli-barna kom i fosterhjem i Kristiania i 1920-årene, bl.a. lille Carlo som jeg nevnte tidligere, og det var den katolske menigheten der som fikk oppgaven med å plassere dem.

 

Jeg vet jo ikke, men det er mulig menigheten har arkiver som kanskje kunne gi opplysning om familien? Kanskje du kunne henvende deg dit, Anita?

 

E-post: Oslo-St.Olav@katolsk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev:

<Har også slekt fra Nederland, men det stedet oldefar (min nederlandske oldefar og ikke farfars far), finner jeg ikke engang når jeg googler, så det må være skrevet om. Vanskelig. Veldig <vanskelig.

 

Hva var din oldefar i Nederland het? Jeg har gode muligheter å søke der. Muligens var stedet du har fått oppgitt en bydel i en større kommune. Eller en enkeltstående gård som er borte nå.

Hilsen

Jan

 

Her er oldefar i folketellingen av 1910

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person?s=johannes+snel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av Jaconelli-barna kom i fosterhjem i Kristiania i 1920-årene, bl.a. lille Carlo som jeg nevnte tidligere, og det var den katolske menigheten der som fikk oppgaven med å plassere dem.

 

Jeg vet jo ikke, men det er mulig menigheten har arkiver som kanskje kunne gi opplysning om familien? Kanskje du kunne henvende deg dit, Anita?

 

E-post: Oslo-St.Olav@katolsk.no

 

Jeg tror det er en veldig god ide å kontakte menigheten :) Jeg skal prøve å formulere en epost i løpet av helga/uka! Kanskje jeg har slekt her i Norge også som jeg ikke vet noe om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Her er oldefar i folketellingen av 1910

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person?s=johannes+snel

 

Dette var ikke lett. Jeg har søkt gjennom "hele" Nederland men finner ikke en Johannes Snel, født 24. mars 1885. Så står det noe kryptisk, nemlig Brokenhaven. Et sted i Nederland med dette navn finnes ikke. Det nærmeste jeg kommer er steder med ordet "broek" som f eks Broekhuizen, Broek op Langedijk.

Et søk på Google viser til engelskspråklige områder. Og siden jeg da ikke finner Johannes i Nederland, kan det være slik at han kom til Norge fra Brokenhaven (født der altså) men at slekten hans opprinnelig kom fra Nederland? At han var altså nederlender, men født utenfor? Eller kan Brokenhaven være feilskrevet for Kopenhagen?

 

Jeg har søkt i folkeregisteret over hele Nederland, pluss storbyene Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag. Og i fylkesarkivene Holland, Zeeland, Drenthe, Gelderland, Limburg. Nix Johannes Snel med denne fødselsdatum. Naturligvis finnes det 10-talls andre Johannes Snel, over hele landet, men ikke 24. mars 1885.

 

Hva synes du?

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så snill du har vært ! Tusen takk for at du har forsøkt. Jeg vet bare at han var sjømann og at han gikk i land i Oslo (Kristiania) og traff oldemor og mønstret av her. Jeg har ikke noe mer info på oldefar annet enn fra folketellingen dessverre. Men: kan fødselsdato være feil?

Jeg skal sjekke og se om jeg finner ham da farmor ble født. Kanskje det står noe mer utfyllende der? Jeg tror jeg finner henne :)

Og dette Brokenhaven mysteriet ble ikke jeg klok på heller da jeg googlet :( Det må jo være oppfanget feil av de som noterte? Eller kan være feil dersom jeg ikke skal uttale meg altfor bombastisk.

Uansett: Supert at du har forsøkt! Setter jeg stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG der fant jeg farmor; men jeg og permanente lenker det fikser jeg ikke,

men det står Johan Snel der (Kampen, fødte og døpte, Hjørdis Marie f. 13.3.11 døpt 6.8.11 (side 158) (altså ikke Johannes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.