Gå til innhold
Arkivverket

Skinsnes i Mandal, Jakob Ramlet, Oluff Gryting - sammenheng ?


Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Jakob Ramlet og Oluff Gryting er blant et stort antall personer i Agder som mangler identifiserte forfedre. Det er antatt at de kan ha vært sønner av Syver (Sivert) Mørefjær, på grunn av familiens eierdeler i Vestre Mørefjær, uten at man kan fastslå et familienavn ut av dette. Det er imidlertid et spor som leder til garden Skinsnes ved Mandal, som kanskje kan føre til en nærmere avklaring.

 

I 1610 eide Jakob Ramlet 3 geiteskinn i Skinsnes på vegne av sin brors barn, men hvem er denne broren ? Ved nærmere søk omkring Skinsnes fremkommer følgende dels uklare opplysninger:

 

I 1624 eide Nils Simonsen Ormestad/Strengereid 1,5 hud i Skinsnes. Nils er antatt gift med en datter av Jakob Ramlet.

 

I henhold til en avtale inngått på Kallelands ting i Mandal den 25/9-1628 kjøpte sorenskriver Rasmus Lauritsson i Mandal arvegodset etter Oluff Jonsen Skinsnes av hans gjenlevende barn Tosten og Aanon Oluffsen. I 1633 makeskiftet den samme Rasmus til seg 0,5 hud i gården Skjevesland i Øyslebø, med laksefiskerettigheter, fra Daniel Oluffsen Vik i Fjære. Rasmus var gift med Svane Bentsdatter, datter av Bent Nilsen Vik i Fjære, inngiftet i Bringsvær-familien, og dermed også involvert i denne familiens eiendomsmasse, uten at det nødvendigvis er et poeng i denne sammenhengen. Jon Eivindsson Skinsnes var imidlertid også inngiftet i samme familie, ved sitt ekteskap med Bent Nilsens mor Ingeborg Gundersdatter. Hvem var Tosten og Aanon Oluffsen, og var de i slekt med Daniel Oluffsen Vik ? Var Oluff Jonsen Skinsnes sågar bror til Jakob Ramlet ?

 

Ved skiftet etter Oluff Bjørnsen Spilling og Thore Knudsdatter den 13/4-1640 på Lande i Halsaa inkluderte boet bl.a. 15 engelsk i Skinsnes. Denne eiendommen var ifølge overenstemmelse lovet overdratt til Nils Sivertsson allerede i 1627. Hvem var Nils Sivertsson ? Er det en sammenblanding med Nils Simonsen nevnt ovenfor ?

 

I 1647 eide Gasse Nilsen 5 engelsk i Skinsnes. Gasse var sønn av Nils Sivertsson Vestre Haaland (ref. over).

 

I 1624 eide Guttorm Jacobsen Søre Nodeland 0,5 hud i Skinsnes. Guttorm var sønn av Jacob Bentsen Stausland.

 

Er det noen av forumets lesere som har vært engasjert i denne problemstillingen, og kanskje kan kaste litt lys over sammenhengene som fremkommer her ?

 

Mvh

Helge Berntsen

 

Jeg gjør oppmerksom på at jeg også har lagt inn dette emnet på NSF middelalderforum, uten at det har ledet til noen innlegg eller kommentarer. Håper det er mer interesse her. Enhver kommentar mottas med takk. Vennlig hilsen Helge Berntsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frustrerende å havne på side 6 uten innlegg. Enhver kommentar til hvilket som helst av de nevnte punktene kan være et bidrag til å føre disse spekulasjonene et skritt videre. På forhånd takk. Mvh Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frustrerende å havne på side 6 uten innlegg. Enhver kommentar til hvilket som helst av de nevnte punktene kan være et bidrag til å føre disse spekulasjonene et skritt videre. På forhånd takk. Mvh Helge Berntsen

 

Hei Helge ser du leter etter dine røtter! jeg jobber med samme problemstilling. Da jeg ser vilken fam. som din slekt her er innom ,vil jeg anbefale at du tar direkte kontakt med en foredragsholder som jeg har en del kontakt med for tiden. navnet hans er Karl Arnt Skarpeid og er forsker innen historie/slektgranskning :Som mangeårig forsker ved universitet på Agder så vil jeg tro han kunne bistå her??. Her er hans mail adr.: skarka-s@online.no Lykke til! Hilsen Walther Dagsand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.