Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker info.om John Thomas Thompson fra Fevik!


Walter Dagsland
 Del

Recommended Posts

Hvem har opplysninger om John Thomas Thomson som kom fra øvre Fevik ved Grimstad.Han ble gift med Janna Torvalda Jacobsen fra Boken i Tysvær født 1893.Janna reiste til USA og er reg. ank, Ellis Island 16/5 1911.Di giftet seg i USA og fikk sønnen Warren født 1923. John Thomas døde i en arbeidsulykke når gutten var ca 2 år.Ønsker mest muligt opplysninger om John Tomas. På forhånd takker for all hjelp.Janna var tante til min mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fevik-området hadde mye skipsbygging på denne tiden, og folk var innom for kortere og lengre tid.

 

Kan vi finne ut når John Thomas kan være født?

 

Jeg jakter på mulige kandidater.

Ser at det f.eks. er en (dansk) Thomsen-familie på Hesnesøya i 1900.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f00923&gardpostnr=461&personpostnr=2534&merk=2534#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fevik-området hadde mye skipsbygging på denne tiden, og folk var innom for kortere og lengre tid.

 

Kan vi finne ut når John Thomas kan være født?

 

Jeg jakter på mulige kandidater.

Ser at det f.eks. er en (dansk) Thomsen-familie på Hesnesøya i 1900.

http://digitalarkive...&merk=2534#ovre

Har dessverre ingen datoer for når John Tomas var født.Tror det var hans mor jeg besøkte i 1961. Hun bodde i et lite hus Så ut som en husmannsplass! Hun var da 80 år tror jeg, og skulle da være født kring 1881?? ,Huset lå ved veien mot Hesnes. Tror hun bodde med sin ugifte datter eller datterdatter her. Dette er den inf.jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i USA bodde de?

Bostedet tror jeg var i Port Jefferson Long Island New York. Han falt ned fra en skyskrape i New York .Tror han var formann på dette bygget.Kona Janna levde resten av sitt liv som enke etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jennie Thompson, "United States Census, 1930"

Name: Jennie Thompson Titles and Terms: Event Type: Census Event Year: 1930 Event Place: Brooklyn (Districts 0751-1000), Kings, New York, United States District: 0768 Gender: Female Age: 35 Marital Status: Widowed Race: White Race (Original): White Relationship to Head of Household: Head Relationship to Head of Household (Original): Head Birth Year (Estimated): 1895 Birthplace: Norway Immigration Year: 1911 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Sheet Number and Letter: 23A Household ID: 325 Line Number: 24 Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) Affiliate Publication Number: T626 Affiliate Film Number: 1530 GS Film number: 2341265 Digital Folder Number: 004638816 Image Number: 00917 Household Gender Age Birthplace Head Jennie Thompson F 35 Norway

 

Son Warren Thompson M 7 New York

 

Brother Gustaf Darland M 25 Norway

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/X4V4-Z3B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New York, State Census, 1925 about John Thompson

Name:

John Thompson

Birth Date:

abt 1891

Birth Place:

Norway

Age:

34

Gender:

Male

Residence Place:

Brooklyn, Kings

Relationship:

Head

Color or Race:

White

Number of Years in US:

15

Assembly District:

12

House Number:

322

Line Number:

21

Page Number:

6

Household Members:

Name

Age

John Thompson

34

Jenny Thompson

30

Harren Thompson

02

Gustar Daxland

21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fevik-området hadde mye skipsbygging på denne tiden, og folk var innom for kortere og lengre tid.

 

Kan vi finne ut når John Thomas kan være født?

 

Jeg jakter på mulige kandidater.

Ser at det f.eks. er en (dansk) Thomsen-familie på Hesnesøya i 1900.

http://digitalarkive...&merk=2534#ovre

Tusen takk for at du hadde tid å hjelpe Walter

 

Jennie Thompson, "United States Census, 1930"

Name: Jennie Thompson Titles and Terms: Event Type: Census Event Year: 1930 Event Place: Brooklyn (Districts 0751-1000), Kings, New York, United States District: 0768 Gender: Female Age: 35 Marital Status: Widowed Race: White Race (Original): White Relationship to Head of Household: Head Relationship to Head of Household (Original): Head Birth Year (Estimated): 1895 Birthplace: Norway Immigration Year: 1911 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Sheet Number and Letter: 23A Household ID: 325 Line Number: 24 Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) Affiliate Publication Number: T626 Affiliate Film Number: 1530 GS Film number: 2341265 Digital Folder Number: 004638816 Image Number: 00917 Household Gender Age Birthplace Head Jennie Thompson F 35 Norway

 

Son Warren Thompson M 7 New York

 

Brother Gustaf Darland M 25 Norway

 

https://familysearch...M9.1.1/X4V4-Z3B

 

Tusen takk for all hjelp med å finne slekten rundt John Thompson

walther

 

Jennie Thompson, "United States Census, 1930"

Name: Jennie Thompson Titles and Terms: Event Type: Census Event Year: 1930 Event Place: Brooklyn (Districts 0751-1000), Kings, New York, United States District: 0768 Gender: Female Age: 35 Marital Status: Widowed Race: White Race (Original): White Relationship to Head of Household: Head Relationship to Head of Household (Original): Head Birth Year (Estimated): 1895 Birthplace: Norway Immigration Year: 1911 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Sheet Number and Letter: 23A Household ID: 325 Line Number: 24 Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) Affiliate Publication Number: T626 Affiliate Film Number: 1530 GS Film number: 2341265 Digital Folder Number: 004638816 Image Number: 00917 Household Gender Age Birthplace Head Jennie Thompson F 35 Norway

 

Son Warren Thompson M 7 New York

 

Brother Gustaf Darland M 25 Norway

 

https://familysearch...M9.1.1/X4V4-Z3B

takk for all hjelp hilsen Walter

 

New York, State Census, 1925 about John Thompson

Name:

John Thompson

Birth Date:

abt 1891

Birth Place:

Norway

Age:

34

Gender:

Male

Residence Place:

Brooklyn, Kings

Relationship:

Head

Color or Race:

White

Number of Years in US:

15

Assembly District:

12

House Number:

322

Line Number:

21

Page Number:

6

Household Members:

Name

Age

John Thompson

34

Jenny Thompson

30

Harren Thompson

02

Gustar Daxland

21

Tusen takk for all hjep du kunne bistå med Hilsen Walter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selected U.S. Naturalization Records - Original Documents, 1790-1974 about John Thompson

Name: John Thompson Age: 39 Birth Date: 19 Apr 1888 Spouse's Name: Jennie Children: Warren Arrival Date: 1907 Naturalization Date: 6 Oct 1927 State: New York Court Type: District Court Court Location: Eastern District, New York Naturalization Record Type: Petition for Naturalization

 

Prøvde å laste opp men bildet var for stort.

Født 19. april 1888 i Arendal

Reiste fra Kristiansand 22. april, ankom NY 2. mai 1907

søkte statsborgerskap 15. april 1924

Innvilget 6. oct 1927

Warren født 16. des 1922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selected U.S. Naturalization Records - Original Documents, 1790-1974 about John Thompson

Name: John Thompson Age: 39 Birth Date: 19 Apr 1888 Spouse's Name: Jennie Children: Warren Arrival Date: 1907 Naturalization Date: 6 Oct 1927 State: New York Court Type: District Court Court Location: Eastern District, New York Naturalization Record Type: Petition for Naturalization

 

Prøvde å laste opp men bildet var for stort.

Født 19. april 1888 i Arendal

Reiste fra Kristiansand 22. april, ankom NY 2. mai 1907

søkte statsborgerskap 15. april 1924

Innvilget 6. oct 1927

Warren født 16. des 1922

Dette var kjempeflott nå fikk jeg viktige data. Forresten litt merkeligt at Johj Thompson fikk borgerskap ca.3 år etter sin død.han falt jo ned fra skyskrape når Warren var ca. 2år. jeg har jobbet i hele dag men er forsatt like langt med et spørsmål: Dersom mor og far er Nils og Anne Thomsen fra Fevik (Hesnesøen) ,hvorfor er ikke dette barne John ført opp .Hvar han adoptivbarn?? Kan ikke finne John Thomsen noen plass i Aust-Agder.har du tid å hjelpe litt her!!!.På forhånd tusen takk for den jobben du har gjort Hilsen walter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne John Thompson er i live og signerer dokumentet sammen med to vitner og er gift med "Jennie" født 2. jan 1893.

Hvilken dokumentasjon har du på at han døde i 1925, at Nils og Anne er foreldrene og at han heter John Thomas?

Får eg epost-adressen din kan eg sende bilde av dokumentet, det er for stort å laste opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne John Thompson er i live og signerer dokumentet sammen med to vitner og er gift med "Jennie" født 2. jan 1893.

Hvilken dokumentasjon har du på at han døde i 1925, at Nils og Anne er foreldrene og at han heter John Thomas?

Får eg epost-adressen din kan eg sende bilde av dokumentet, det er for stort å laste opp her.

Dette var veldig merkeligt!. når min tant Janna som hun het her ble enke, så tok min oldefar Jakob Jakobsen og engasjert advokat i New York slik at Janna da fikk en stor erstatning sønnen fikk og utdannelse.(Flygeleder på JFK.tror jeg).men jeg har ingen dok. på dette. Av andre hjelpere her har jeg blitt fortalt at Nils og Anne må være foreldre???.Men alle kan vi jo ta feil. Dette må vi komme til bunds i.!!!. venligst kontakt meg på W.dagsland@hotmail.com

ha en fin kveld Walther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt epost.

Fant en pass-søknad fra 1923 med litt andre opplysninger :rolleyes:

Annen fødselsdato; 6. sept 1889 i Arendal og naturalisert 3. feb 1917.

Kom til New York april 1911.

Far Nils Thompson også i New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du/dere får klarhet i dette! :)

 

For ordens skyld: Sognet heter Fjære, nå en del av Grimstad, - og Fevik og Hesnes/Hesnesøya er ulike bygder i sognet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt epost.

Fant en pass-søknad fra 1923 med litt andre opplysninger :rolleyes:

Annen fødselsdato; 6. sept 1889 i Arendal og naturalisert 3. feb 1917.

Kom til New York april 1911.

Far Nils Thompson også i New York.

Desverre så har jeg problemer med hotmail serververen slik at jeg ikke for lest e-posten! Er ikke det typisk!!!.

mens jeg venter på din mail.har jeg følgende opplysninger.Som jeg har nevnt før så besøkte jeg en dame på fevik som et Gurine hun var 80 år i 1961,altså født 1887. Tror hun må ha vært søster til John Thomsen.At John var født i Arendal betyr vel ikke at han bodde der.Ser der er mange Thomsen i Arendal som tilhørte dissentermenigheten Methodistene.Er dette årsaken til at jeg ikke finner John i noen folketellinger????.nå fikk jeg endeligt mailen!. Her opplyser han at han var født 6/9 1889 i Arendal. Dette betyr vel ikke at han er født i Arendal? kan han ha oppgitt dette da dette var letter for myndighetene å forholde seg til (Uttale) en Hesnesøen/Fevik).men jeg mener fremdeles di kom fra Fevik..Men når di var født her og ikke registrert, kan det grunne i at fam. kan ha vært methodister??Beklager maset,men håper du kan hjelpe meg videre.Ellers tusen takk for at du tar deg tid til dette .Water

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er vanskelig å finne norsk bekreftelse på amerikansk fødselsdata-opplysning:

Kanskje det finnes det skole-protokoller i Fjære (rundt århundre-skiftet) som eventuelt kan bekrefte (eller utelukke) om John Thomas holdt til på Hesnesøya (smmen med Nils og Anne Thomsen).

Kan det forresten tenkes at John Thomas sine foreldre i 1888 var dissentere?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jennie og Warren er ikke nevnt i pass-søknaden, så vet ikke om dette er samme person.

Hun er registrert som enke i 1930-tellingen. Kan ulykken ha skjedd etter 6. okt 1927, men før 1930?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U.S., World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 about John Thompson

Name: John Thompson City: Brooklyn County: Kings State: New York Birthplace: Norway Birth Date: 19 Apr 1888 Race: White Draft Board: 39

 

U.S., World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 about John Thompson

Name: John Thompson City: Staten Island County: Richmond State: New York Birthplace: Norway Birth Date: 6 Sep 1889 Race: Caucasian (White) Draft Board: 187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født Mykland (Herefoss) Arendal

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Mykland i Herefoss, Klokkerbok nr. B 3 (1887-1915), Fødte og døpte 1888, side 3.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-6

 

https://familysearch...M9.1.1/JXN4-66G

John Thomassen, "New York, Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924"

Given Name:

John

Surname:

Thomassen

Last Place of Residence:

Fjare Grimstad, Norway

Event Date:

02 May 1907

Age:

19y

Nationality:

Norway, Scand

Departure Port:

Christiansand

Arrival Port:

New York

Gender:

Male

Marital Status:

S

Citizenship Status:

Ship Name:

Oscar II

 

http://www.ellisisla...ID=101953100296

http://www.ellisisla...nsand&line=0008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jennie og John gifta seg 24. juli 1920. CertNbr. 10397

http://www.italiangen.org/records-search/grooms.php

 

Ser at du har dødsdato 6. mars 1925 på John. Eg fant slektssida di, men der var ikkje lagt inn kilder.

Har du fått kopi av CertNbr 5127 og fått bekrefta at dette er riktig person? Ser at den J. T som døde den dagen er 32 år, altså fødd ca 1893, og det er jo 5 år feil.

Ein Joihn Thompson som døde 26. mars 1929, 40 år CertNbr 9409, stemmer bedre med alderen og med tanke på at han fikk statsborgerskap 6. okt 1927. Det som skurrer litt med denne er at han er registrert på Manhattan og ikkje Kings…

http://www.italiangen.org/records-search/deaths.php

 

U.S., Social Security Death Index, 1935-Current about Warren Thompson

Name: Warren Thompson

SSN: 126-16-4062

Last Residence: 11733 East Setauket, Suffolk, New York, USA

Born: 16 Dec 1922

Died: Nov 1985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Thomsen er hjemvendt norskamerikaner i FT 1910. Han og Anne finner vi også Hesnesøya i FT 1900, men jeg ser dem ikke i huslistene fra Hesnesøya i 1990.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036557002930

takker for hjelpen Walter

 

Siden det er vanskelig å finne norsk bekreftelse på amerikansk fødselsdata-opplysning:

Kanskje det finnes det skole-protokoller i Fjære (rundt århundre-skiftet) som eventuelt kan bekrefte (eller utelukke) om John Thomas holdt til på Hesnesøya (smmen med Nils og Anne Thomsen).

Kan det forresten tenkes at John Thomas sine foreldre i 1888 var dissentere?

 

IM

TAKKER for hjelpen walter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.