Gå til innhold
Arkivverket

Tolke innføring i amerikansk folketelling 1940


Terje Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Er det noen med tilgang til ancestry som kan hjelpe meg med en tolkning? Det gjelder Olai Balken gift med Blanche O. (Hanson) Balken.

http://interactive.ancestry.com/2442/m-t0627-02219-00721/77625538?backurl=http%3a%2f%2fsearch.ancestry.com%2fcgi-bin%2fsse.dll%3frank%3d1%26new%3d1%26MSAV%3d1%26msT%3d1%26gss%3dangs-g%26gsfn%3dolai%26gsln%3dbalken%26msbdy%3d1905%26msbpn__ftp%3dnorway%26cpxt%3d0%26catBucket%3drstp%26uidh%3dbq5%26cp%3d0%26pcat%3dROOT_CATEGORY%26h%3d77625538%26db%3d1940usfedcen%26indiv%3d1%26ml_rpos%3d1&ssrc=&backlabel=ReturnRecord

Det jeg sliter med her er å tolke navnene på parets 2 eldste døtre. Siste datter heter nok Oris, men jeg tviler på at Ancestrys egen tolkning av de 2 andre: Mary og Smiley er rett. Jeg vrir hodet mitt for å forstå hva de andre navnene er men kommer ikke med noe vettug.

 

Mvh

Terje Rehn Holm-Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er det noen med tilgang til ancestry som kan hjelpe meg med en tolkning? Det gjelder Olai Balken gift med Blanche O. (Hanson) Balken.

http://interactive.a...el=ReturnRecord

Det jeg sliter med her er å tolke navnene på parets 2 eldste døtre. Siste datter heter nok Oris, men jeg tviler på at Ancestrys egen tolkning av de 2 andre: Mary og Smiley er rett. Jeg vrir hodet mitt for å forstå hva de andre navnene er men kommer ikke med noe vettug.

 

Mvh

Terje Rehn Holm-Johnsen

 

 

Name: Olai Balken

Titles and Terms:

Event Type: Census

Event Date: 1940

Event Place: Whitefish Township, Flathead, Montana, United States

Gender: Male

Age: 35

Marital Status: Married

Race (Original): White

Race: White

Relationship to Head of Household (Original): Head

Relationship to Head of Household: Head

Birthplace: Norway

Birth Year (Estimated): 1905

Last Place of Residence: Rural, Mckenzie, North Dakota

District: 15-34

Family Number: 410

Sheet Number and Letter: 18B

Line Number: 66

Affiliate Publication Number: T627

Affiliate Film Number: 2219

Digital Folder Number: 005461687

Image Number: 00721

 

Household Gender Age Birthplace

Head Olai Balken M 35 Norway

Wife Blanch Balken F 30 North Dakota

Daughter Marilyn G Balken F 8 North Dakota

Daughter Beverly A Balken F 5 North Dakota

Daughter Oris Balken F 4 North Dakota

 

Citing this Record:

"United States Census, 1940," index and images, FamilySearch (https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/VBQM-27T : accessed 02 Nov 2013), Olai Balken, Whitefish Township, Flathead, Montana, United States; citing enumeration district (ED) 15-34, sheet 18B, family 410, NARA digital publication of T627, roll 2219.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her beskrives veldig bra et stort problem med transkriberingen av de amerikanske originaldokumentene, som jeg har påpekt ved tidligere anledninger. Man vet aldri hvem som gjør jobben med transkriberingen, og hvilke forutsetninger vedkommende har. Er det en med norske aner? Neppe, det er jo en blanding av folkeslag og opprinnelse til de som blir telt som man ikke på forhånd kan forutse, og da blir det mange rare navn. Dessuten var det ikke bedre forutsetninger for tellerne, de skrev vel oftest ned det som det hørtes ut som, og med en nyinnflyttet nordmann som ikke hadde mistet dialekten sin enda... :huh: ? Derfor skal man alltid starte søk så brede man kan og uten noen detaljer, og så snevre inn etter hvert; leter du etter Hansen, så begynn med Ha*. Men det blir jo litt å bla igjennom, da... :)

 

Hvis du ser på det håndskrevne originaldokumentet fra folketellingen - som du alltid bør gjøre - så kan det se ut som Beverly er blitt lest som Smiley. Ikke så rart, for i farten ser det sånn ut når man gjør en dårlig jobb! Det står jo også forbokstaven til et mellomnavn på noen av dem, du bør forsøke å finne dåpshandlingene og se på originalene der også.

 

Se på høyre side i linken som Per Ove har lagt inn i sin post, der kan man ofte finne en intern link til den skannede originalen. Her kan du se selv i originalen til folketellingen, Olai og familien finnes fra nr 66 og videre:

https://familysearch...6-95W:492449740

 

Mvh, Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok også en titt på orginalen før jeg postet forespørselen men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke klarte å se navnene Marilyn og Beverly, annet en at jeg åpenbart så at det IKKE kunne være Margy og Smiley. Rikting nok kunne man på den tiden også finne "rare" navn i USA. Og disse navnene er jo ikke skandinaviske og da skulle man tro at de som i sin tid har "digitalisert" tellingen skulle klare å lese navnene. Men jeg har da sett verre saker... I min egen slekt ser jeg for eksempel mange "Holm" som er borte har blitt til "Holen" osv. Ikke lett å søke da . Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tidlige folketellingene i USA har stor innvandringsandel, og jeg har selv slitt som en gal for å finne enkelte personer. Et eksempel, dette er samme familien: Hauger , Houger, Hage, Houge, Hauge, Howger, Hange og Hanyer. Fornavnene var nesten enda verre! Det tok en stund å finne dem... :)

 

Mvh, Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.