Gå til innhold
Arkivverket

Sigdal 1743: hvorfor skiftet mine aner?


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

 

29. januar 1743 skiftet mine tipper Ole Jonsen og kona Mette Sophie Michelsdatter Heide. Han var riktignok syk (begravd 8. januar 1748, 61 år - etter å ha vært sengeliggende i 5 år), men det står så mye her som jeg lurer på. Mange henvisninger til Oluf Glad + noe om arrest og Strømsø????? Auction?

 

Jeg har aldri klart å finne opphavet verken til Ole eller Mette (det høres ikke veldig "sigdalsk" ut å hete Mette Solhie Michelsdatter Heide, spør du meg..), så hvis noen kan ta en titt på skiftet og gi meg et lite resymé, hadde jeg blitt utrolig glad,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hentet ut av dette:

«Anno 1743 den 29de Januarij blev … foretagen paa een Huusmands Plads under gaarden Schadtum i Sigdals HovedSogn Een Skiftte Forrettning over Ole Jonssen Smeds der sammestæds boende og Hustru Mette Sophie Michelsdaatter Heide deris Boes Midler, formedelst de begge have væred Inplicered og med Videre udj et hos Fordum Sognepræst her for Sigdals Meenighed med afgangne Hr Oluf Glad forøved Tyverie og derfore ved Ergangne Hiem og Laugtings Domme .. at have Deres hoved eller Boes Lod til Deris Majts Forbrut»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og tusen takk for tydingen!

Skal jeg tolke det sånn at begge mine aner hadde vært med på tyveriet? Eller var de også blitt bestjålet?

Er ikke alltid like lett å skjønne tidligere tiders formuleringer....

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen - det var helt ukjent for meg, gitt! Godt at de ikke mistet hodene, for da hadde ikke jeg vært meg, trur eg. En av døtrene ble født i 1742, og hun er mine ane. Et av barnebarna ble gift med datteren til skarpretter Lædel, som et lite apropos....

Har du noen tips om hvor jeg kan finne ut mer?

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig Yngve har rett - jeg har ikke lest mer enn de innledende avsnittene.

 

Gården heter vel Schartum?

 

Tyveriet var skjedd "hos Fordum Sogne Præst her for Sigdals Meenighed nu afgangne Hr. Oluf Glad". Dette oppfatter jeg slik at presten Oluf Glad også er død på det tidspunkt dette skiftet holdes.

Litt lenger ute i teksten står nevnt de "impliceredes Hælere og Medvidere", og jeg tolker dette slik at Ole og konen satt i arrest hos lensmannen pga heleri, og at det var dette som var årsaken til at de hadde "deris hoved eller Boes Lod til Deris Majt. Forbrut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Else. Jeg fikk blod på tann og sjekket sognepresten og du har rett: han døde i 1742, samt at gården het Schartum (Skartum. Jon og Mette + alle ungene bodde på plassen Tucuen/Tukua).

Hårda bud, okke som!

 

Noen som har tips om hvor jeg skal lete mht. selve dommen - er den tilgjengelig på nett, mon tro?

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over skannet rettergangsmateriale, men det er ingen registre for de aktuelle årene (Sigdal), så hvis ingen har noen glupe tips, så må jeg vel bare bla meg fram...

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over skannet rettergangsmateriale, men det er ingen registre for de aktuelle årene (Sigdal), så hvis ingen har noen glupe tips, så må jeg vel bare bla meg fram...

 

... derfore ved Ergangne Hiem og Laugtings Domme .. at have Deres hoved eller Boes Lod til Deris Majts Forbrut ...

 

Saken har altså vært oppe både ved hjemtinget og lagtinget. Aktuelle protokoller burde derfor være Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, tingbok nr. I 73 (1740-1742) og tingbok nr. III 1 (1742-1745) for hjemtingdommens del, og Christiania lagting, tingbok nr. A 13 (1738-1761) for lagtingdommens del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk - da bør jeg vel finne ut av saken, men akk: nå hadde det vært sabla flott med register!

Smed Ole Jonsen Tukua var broren til bygdas tidligere lensmann, Rasmus Jonsen Vad (lensmann fra ca. 1709), som døde i 1737.

Skulle tro at Ole burde hatt bedre vett....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være denne saken jeg nevnte i #11 - i hvert fall er det på f. 111b snakk om et stykke flesk som ble bragt til plassen Tukua under Skartum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi jo forlengst ute av emnet for tydeforumet, men jeg legger inn denne, så kan Astrid se på den:

 

Venstre side her, 14.februar 1741:

 

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, Tingbok I 73 , 1740-1742, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/30128/135/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090223370522.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi jo forlengst ute av emnet for tydeforumet, men jeg legger inn denne, så kan Astrid se på den:

 

Venstre side her, 14.februar 1741:

 

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, Tingbok I 73 , 1740-1742, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/30128/135/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...90223370522.jpg

 

Ja, Else - det er vel kontinuasjonen på saken som begynner her på f. 110b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

vanskelig å si - det er iallefall sogneprest Glad som er involvert. Er mink inne i bildet (venstre side)? Jeg er ikke så god på "tolking". I skifteforretningen, 1. innlegg, vises det til en dom datert 8. desember 1742 på Strømsø (Drammen). Synes det er vanskelig å lese dette, men akk så spennende. Kona, Mette, er også inne i bildet, og det må vel være litt alvorlig, dommen tatt i betraktning (selv om dommene var strengere, mye strengere, før).

 

Astrid.

 

Takk til Else og Espen for de nye innleggene - jeg skal stave meg fram så godt jeg kan. MEN et stykke flesk, da.....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN et stykke flesk, da.....

 

Saken er nok en del mer omfattende enn det, men nevnte det fordi fleskestykket (og en halv tønne malt) ble ble nevnt i forbindelse med plassen Tukua - og dermed luktet jeg en kobling til din sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at saken er noe mer omfattende, ja, og som Else skriver forlengst utenfor emnet for tydeforumet, men Guri Malla så spennende.

Nå har jeg lesestoff i lang tid forover - hvis jeg klarer å tyde alt, da.....

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så god på "tolking". I skifteforretningen, 1. innlegg, vises det til en dom datert 8. desember 1742 på Strømsø (Drammen).

 

Det er ingen dom, men fogden Johan Urban Stochhaus' rekvisisjon om at skifte måtte finne sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.