Gå til innhold
Arkivverket

Halvsøsken til min far og deres etterkommere


Magne Kvalstad
 Del

Recommended Posts

Mads Henrik Andersen Egevig f.30. Okt. 1851 - d.12.Sept. 1926, son av Anders Olsen Egevig og Birte Olave Andersdotter, vart fødd i Steindalen i Flora kommune. Mads vart gift med Anne Katrine Ananiasdotter frå Rabben på Svanøy i 1877. Han budde då sjølv på Rabben. Ved folketeljinga i 1900 budde dei på Kvalstad. Mads Henrik hadde desse borna med Anne Katrine:

 

a. Anne Sofie Madsdotter Kvalstad f.04.03.1877. Ho døydde i Askvoll

b. Thea Madsdotter Kvalstad f.1878

c. Oleanne Marie Madsdotter Kvalsta f.23.12.1880

d. Karl Madsen Kvalstad f.03.01.1886 på Svanøy

e. Bernt Rutle Madsen Tansø f.16.03.1888 på Svanøy - han skal ha flytta til Bergen

f. Marie Oline Madsdotter Kvalstad f. 17.08.1891 på Svanøy

 

 

 

Mads Henrik fikk også en gutt, Edvard Kvalstad (1902) (min far), med Engel Hollevik (1970) da hun tjenestegjorde på Svanøy.

 

Er det mulig å finne opplysninger om Anne Sofie, Karl, Bernt og Marie og eventuelt deres etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Mads Henrik døde i 1926 står det at han hadde "5 barn, alle myndige. Intet efterlatt." Det står dessverre ikke navn eller adresser på barna. Vi antar at dette indikerer at et av de seks barna er død før faren.

 

Vi har forsøkt å søke på mulige navnekombinasjoner: Bernt Kvalstad, Bernt Madsen, Bernt Rabben, uten at vi får treff i registrene for Bergen. Vi finner ikke Anne Sofie blant døde i Askvoll.

 

I 1910-tellingen er fire av barna, alle ugifte, hjemmeværende hos faren:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036734002873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernt Tansø i Bergen er rett mann, født 16. mars 1888, død 6. august 1969. Han etterlot seg enke Thora, som døde 21. august 1979, og tre barn: Anny, Erling og Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god dag.

 

Oleanna Maria Madsdotter Kvalstad reiste til Amerika i 1907. Er det mulig at hun ble der borte eller at hun returnerte til Norge etter en stund. Hvor starter jeg å lete?

Barna til Bernt Tansø, Anny, Erling og Ruth lever mest sannsynlig fortsatt. For å finne dem er vel eneste muligheten jeg har Telefonkatalogen, eller er der andre måter?

 

Jeg får studere litt på dette dere har gitt meg. Jeg kommer vel sikkert til å komme med flere spørsmål om disse barne.

 

Tusen takk til dere som tok dere tid til å leite og svare meg. Ha en fin sødag videre alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling T. Tansø var født i 1925, og døde allerede i 1994. Du finner bilde av gravsteinen i Dis-Norge's gravminner.

 

De to søstrene, født 1923 og 1928, synes derimot å ha vært i live i hvert fall i 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.