Gå til innhold
Arkivverket

Slektninger fra Skjelbredholmen, Skjee i Stokke Vestfold


Geir Gade
 Del

Recommended Posts

Lurer på om noen som vet bedre enn jeg kan hjelpe meg å finne anene til Ole Johansen og Anne Kristine (Kirstine) Amundsdatter. Ihht Lorents Berg's bygdebok for Sandeherred er de foreldre til Helle Susanne Olsdatter født i 1872 og til Laura Olsdatter født 13 desember 1876. Laura er min oldemor og hun gifter seg med Hartvig Nilsen født 1862 d i 1946. De er i en periode bosatt på gården Hønsvall i Kodal. De er bl a foreldre til tidligere parlamentarisk leder og odelstingspresident Nils Hønsvall og til min mormor som er født Hilda Nilsen og født 3 sept 1897.

Mvh Geir Gade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Erik

Takk for raskt svar - jeg har dessverre ikke svarene på det du spør om, men jeg vet at Hilda ble født i Horten. Laura og Hartvig er i 1899 bosatt i Horten hvor Nils blir født. Da en datter, Alvilde blir født i 1903 bor familien i Sandefjord. G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på denne nye opplysningen ser jeg fra tellingen i 1865 at det bor en familie på gården Skjelbred i Skjee som passer. Johan H Olsen født i Sandefjord ant i 1829 sammen med sin kone, Gunhild M Andersdatter født i Stokke i 1827 med sin ett år gamle sønn bor her hvor Johan arbeider på gården til Lars Christophersen fra Stokke. Jeg leter da videre etter Laura😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her har presten i venstre kolonne notert 40-38/1855. Det er denne prestens "kode" for at foreldrene var henholdsvis 40 og 38 år gamle og gift i 1855.

 

Foreldrene treffes på Skjelbred i Skjee i folketellinga 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kjempenyttig. Jeg har gått igjennom den samme kirkeboken hvor vi så at Helle Susanne var døpt og jeg finner en oppføring den 13 desember 1875 hvor det er født tvillinger, Elvine og Laura. Her er foreldrene oppført som Ole Jonsen og Anne Kistine Amundsdatter. Det ser ut til at de fremdeles bor på Skjelbredholmen på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kjempenyttig. Jeg har gått igjennom den samme kirkeboken hvor vi så at Helle Susanne var døpt og jeg finner en oppføring den 13 desember 1875 hvor det er født tvillinger, Elvine og Laura. Her er foreldrene oppført som Ole Jonsen og Anne Kistine Amundsdatter. Det ser ut til at de fremdeles bor på Skjelbredholmen på dette tidspunktet.

 

Innførselen er fra 1. januar 1875 (dåpsdatoen), og tvillingenes fødselsdato er 13. desember 1874.

 

Det ser derfor ut til at folketellinga 1900 har rett fødselsår (1874), mens folketellinga 1910 har rett dato, men feil fødselsår (13. desember 1876) på Laura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppsummering så langt stadfester at skibstømmermann Ole Johnsen født i Stokke i 1832 gifter seg i 1855 med Anne Kirstine/Kristine Amundsdatter/Andersdatter født i Hedrum i 1835. I 1865 er familien registrert som boende på Skjelbredholmen i Skjee i Stokke. På dette tidspunktet har de disse barna: Lene Marie 55, Maren Andrea 60, Johan Ant. 62 og Anderine 64. Senere blir Helle Susanna født den 10 nov 1872 og tvillingene Elvine og Laura født 13 desember 1874.

Det finnes noen Anne K'er i Hedrum i kirkeboken over døpte på samme måte som det i kirkeboken for Stokke finnes noen Ole'er. Ingen er imidlertid så klare at det er mulig å si at dette er rette vedkommende slik at jeg kan komme videre å finne ut hvem foreldrene er. noen som har et godt råd om hva jeg bør gjøre videre?

Mvh G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett nærmere på inførslene i kirkeboken ifm dåpen til tvillingene Elvine og Laura skriver presten her i margen 48 - 38/1860, mens ifm dåpen til Helle Susanna var den tilsvarende innførslen 40 - 38/1855. Hva tror du om dette Kristian?

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=47&uid=129908&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R2%25B546%25071%2581B%25C5J%25D6%2599V%2526%25E6%25D6%25B5%2500%25C0R%2509%25C5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppsummering så langt stadfester at skibstømmermann Ole Johnsen født i Stokke i 1832 gifter seg i 1855 med Anne Kirstine/Kristine Amundsdatter/Andersdatter født i Hedrum i 1835. I 1865 er familien registrert som boende på Skjelbredholmen i Skjee i Stokke. På dette tidspunktet har de disse barna: Lene Marie 55, Maren Andrea 60, Johan Ant. 62 og Anderine 64. Senere blir Helle Susanna født den 10 nov 1872 og tvillingene Elvine og Laura født 13 desember 1874.

Det finnes noen Anne K'er i Hedrum i kirkeboken over døpte på samme måte som det i kirkeboken for Stokke finnes noen Ole'er. Ingen er imidlertid så klare at det er mulig å si at dette er rette vedkommende slik at jeg kan komme videre å finne ut hvem foreldrene er. noen som har et godt råd om hva jeg bør gjøre videre?

 

Husk at fødselsårene er beregnet ut fra aldersangivelsene gitt i folketellinga 1865. I folketellinga 1865 står det at familien bodde på løpenr. 282b Skjelbred; det er ikke sikkert at dette er Skjelbredholmen, men det kan kanskje undersøkes i en matrikkel eller i panteregisteret.

 

Det neste du må gjøre, er å finne vielsen mellom Ole og Anne Kirstine. Der vil du kunne finne opplysninger, blant annet navn på deres fedre, som gjør det enklere å finne dem i dåpslista i neste omgang.

 

Etter å ha sett nærmere på inførslene i kirkeboken ifm dåpen til tvillingene Elvine og Laura skriver presten her i margen 48 - 38/1860, mens ifm dåpen til Helle Susanna var den tilsvarende innførslen 40 - 38/1855. Hva tror du om dette Kristian?

 

Presten har vel surret litt. Det er ikke uvanlig. Ettersom eldste datter i folketellinga 1865 var 10 år gammel, dvs. at hun skulle fylle 10 år i 1866, er 1855 det mest sannsynlige vielsesåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest kirkebøker i mange dager uten å finne ekteskapet til Ole Johnsen og Anne Kirstine Amundsdatter gikk jeg tilbake til dåpsanførslene til barna og ifm dåpen til Lene Marie som er født i Stokke 19 april 1856 er det anført en dato: 29 februar 1856 helt i høyre marg. Ganske riktig viser det seg at dette paret giftet seg bare 6 uker før deres første barn av i alt 11 (derav Elevine i 1874). Fra anførselen i Stokke kirkebok vedrørende ekteskapet fremgår det at Ole Johnsen er født i 1830 - ant i Stokke og Anne Kirstine Amundsdatter er født i 1836 i Hedrum. Oles far heter John Larsen og det ser ut som om han er fra Arendal med mindre det finnes en plass i Stokke eller Vestfold med et stedsnavn som likner på dette. Anne Kirstine sin far heter Amund Hansen fra Hedrum. Da er jobben halveis gjort, nå gjenstår å finne deres hustruer B)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=gigant&info=ingen&hode=nei&show=296&uid=147347&js=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest kirkebøker i mange dager uten å finne ekteskapet til Ole Johnsen og Anne Kirstine Amundsdatter gikk jeg tilbake til dåpsanførslene til barna og ifm dåpen til Lene Marie som er født i Stokke 19 april 1856 er det anført en dato: 29 februar 1856 helt i høyre marg. Ganske riktig viser det seg at dette paret giftet seg bare 6 uker før deres første barn av i alt 11 (derav Elevine i 1874). Fra anførselen i Stokke kirkebok vedrørende ekteskapet fremgår det at Ole Johnsen er født i 1830 - ant i Stokke og Anne Kirstine Amundsdatter er født i 1836 i Hedrum. Oles far heter John Larsen og det ser ut som om han er fra Arendal med mindre det finnes en plass i Stokke eller Vestfold med et stedsnavn som likner på dette. Anne Kirstine sin far heter Amund Hansen fra Hedrum. Da er jobben halveis gjort, nå gjenstår å finne deres hustruer B)

 

Permanent lenke til sida med vielsen. Ole Jonsens fødested er angitt som "Dahler i Arendal", altså gården Daler i Arnadal sogn i Stokke prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å finne dåpen til Anne Kirstine i Hedrum og har funnet 3 navn som sammenfaller med hennes i den aktuelle perioden 1835/36 og de tilsvarende fødsels datoene er 23 jan 1836, 20 mars og 3 mai, men ingen av disse ser ut til å ha en far som tilsvarer Amund Hansen. Det er imidlertid noen kommentarer og uekte barn?? Noen som får noe ut av dette??

Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å finne dåpen til Anne Kirstine i Hedrum og har funnet 3 navn som sammenfaller med hennes i den aktuelle perioden 1835/36 og de tilsvarende fødsels datoene er 23 jan 1836, 20 mars og 3 mai, men ingen av disse ser ut til å ha en far som tilsvarer Amund Hansen. Det er imidlertid noen kommentarer og uekte barn?? Noen som får noe ut av dette??

 

Anne Kirstine f. 23/1-1836 er datter av ekteparet David Larsen og Kari Olsdatter på Nordre Odberg i Hvarnes sogn. Hun kan elimineres pga farens navn.

 

Anne Kirstine f. 20/3-1836 er datter av ekteparet Sven Iversen og Anne Maria Knutsdatter på Østre Ringdal i Hedrum sogn. Hun kan elimineres pga farens navn.

 

Anne Kirstine f. 3/5-1836 er datter utenfor ekteskap av pike Live Hansdatter fra Ragnhildrød og ungkar Anders Andersen. Jeg er usikker på stedsnavnet som står etter hans navn. Men også denne Anne Kirstine kan vel da elimineres pga farens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette avklarte endel og jeg har nå først funnet Oles konfirmasjon den 1 oktober 1843 hvor familien bodde på Skjelbred (Holmen/282b) og hans dåp den 8 mars 1929. Han ble født på Dahler i Arnadal den 15 februar 1843. Oles foreldre er John Larsen og Anne Maria Hansdatter. Jeg har ikke funnet Anne Kirstine sin konfirmasjon eller dåp så langt slik at hennes mor er fremdeles ukjent 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet Anne Kirstine sin konfirmasjon eller dåp så langt slik at hennes mor er fremdeles ukjent.

 

Det er ei Anne Kirstine Amundsdatter født 2. februar 1835 på Holmene under Nomme i Kodal sogn i Andebu, døpt 20. april 1835 i Hedrum (Nomme tilhørte Hedrum fram til 1877). Foreldrene var Amund Andersen og Anne Elisabet Kristoffersdatter. Denne Anne Kirstine Amundsdatter ble konfirmert 29. september 1850 i Andebu; foreldrene bodde da på Hvitstein i Kodal sogn.

 

Farens navn, Amund Andersen, stemmer riktignok ikke med at din Anne Kirstine Amundsdatters far - ifølge vielsen - het Amund Hansen. Det er imidlertid ikke umulig at dette siste er en feil i kirkeboka. Men vi kan ikke bare anta at kirkeboka er feil på dette punktet, uten å ha noe å underbygge antakelsen med.

 

Når man har problemer med å finne opphavet til en person X, er det alltid verdt å undersøke hvem som stilte som faddere for barna til X. Inderst Ole Jonsen og Anne Kirstine Amundsdatter på Skjelbred-eie døpte 26. mai 1861 dattera Maren Andrea (født 20. mai). Én av fadderne var Kristoffer Amundsen fra Tveitan i Kodal. Det er naturlig å tro at han var en bror av Anne Kirstine.

 

Så viser det seg at Amund Andersen og Elisabet Kristoffersdatter på Hvitstein 5. november 1843 døpte sønnen Kristoffer (født 26. oktober). Hvis denne Kristoffer Andersen er identisk med fadderen i 1861, er din Anne Kirstine Amundsdatter temmelig sikkert identisk med den Anne Kirstine Amundsdatter som ble født 1835 på Nommeholmene.

 

Anne Elisabet Kristoffersdatter finner du som husmannsenke på Hvitstein i Kodal i folketellinga 1865.

 

---

 

Jeg har engasjert meg i denne saken fordi Hedrum og Stokke er min hjemmebane. Oldemora mi, Olava Caroline Olsdatter, ble faktisk født på Skjelbred i Skjee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian

Takk for bidragene og finalen 😥 det er ikke alltid så lett for en nybegynner å konkludere med at det er kirkeboken som er feil. Det var også noe usikkerhet innledningsvis om Anne K sitt etternavn var Amundsdatter eller Andersdatter. Dine funn forklarer muligens også denne sammenblandingen.

Jeg har nå kartlagt egen slekt i alle ledd tilbake til 1814. Denne siste delen var særlig vanskelig fordi det stod svært lite i både Lorens Berg og Vilhelm Møllers bøker om gårdshistorie i Sandar. Beboerne på Holmen var ikke selveiere og det gjorde det ekstra vanskelig. Det er interessant at nesten uten unntak er de som bor i dette området på Skjelbred å finne innenfor snekkerfaget?

Reisen fortsetter .......

Mvh Geir Gade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også noe usikkerhet innledningsvis om Anne K sitt etternavn var Amundsdatter eller Andersdatter. Dine funn forklarer muligens også denne sammenblandingen.

 

Jeg har sett på innførselen fra 1872 på nytt. Det står nok Amundsdatter også her, men presten har først skrevet Andersdatter og deretter rettet seg selv ved å skrive oppå, noe som har resultert i at navnet er vanskelig å lese. Så det er ingen sammenblanding å forklare.

 

Det er interessant at nesten uten unntak er de som bor i dette området på Skjelbred å finne innenfor snekkerfaget?

 

Det var et snekker- og møbelsnekkermiljø på Skjelbred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.