Gå til innhold
Arkivverket

"Ny" FT 1900


Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at folktellingen fra 1900 er lagt over på det nye søkesystemet - det er flott!

 

Men jeg tror jeg har funnet et problem med søkningen på fødedsted.

I tellingen står jo bokstaven "T" i stedet for det faktiske herredet/prestegjeldet når de bor samme sted som de er født, og det ser ut som dette også har blitt med i søkefeltet.

 

Søker jeg på min tipp-tipp-oldemor Hanna Hansdatter, f. 1829 i Gildeskål med å bruke parameterne "Han* Han* 182* Gil*, finner jeg ingen treff. Bytter jeg ut "Gil*" i rubrikken med fødested med "T", kommer hun opp sammen med en del andre Hanna-er.

 

mvh FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å følge opp, så ser det ut til at godt over én million er lagt inn i søkeskjemaet med fødested 'T' i stedet for herredet de var bosatt i på tellingstidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for beskjeden!

 

T er en kode som man bruker når man registrerer folketellingsdata. T betyr at vedkommende er født i tellingsområdet, dvs. herredet. Disse T-ene forekommer på de gamle nettsidene også, men der har man ved søk i det landsomfattende søket sørget for at programmet forstår hvilket område T står for til enhver tid.

 

I det nye systemet har vi ikke tatt høyde for denne koden så her må vi regelrett fikse i dataene. Nå vil det ta en god del dager bare å kjøre gjennom filene og få dem ut på nytt, så vi kan ikke prioriterer dette nå. Men vi skal heller være påpasselig med å gi beskjed om T-en og hva den står for når vi har fått alle 1900-dataene over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er 'T' i fødested erstattet med herredet i 1900-tellingen som ligger i nye digitalarkivet. Jeg har lagt på * bak navn på herredet for å indikere at opplysningen er lagt til. Og nå er hele 1900-tellingen over på nye digitalarkivet, den siste kommunen Kristiania kom inn i natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at husholdningsnumrene har falt ut i den nye utgaven av 1900-tellingen. I hvert fall gjelder dette om man søker opp familien til Helene Ovidie Hansen (født 1878 i Båstad, Trøgstad) på Lillestrøm i Skedsmo. I den gamle utgaven ser man tydelig hvem av beboerne i "Brandvoldsboligen" på Lillestrøm i Skedsmo som hører til samme husholdning, men det kan jeg ikke se at man gjør i den nye versjonen. Mulig problemet er kjent, men jeg sier i fra allikevel :-)

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du så dette. Jeg ble litt nervøs nå, men det ser ut for at det er feil i visningen i nye Digitalarkivet, og det er relativt enkelt å rette i forhold til om jeg hadde glemt å få dette med over fra det gamle i selve dataene.

 

Saken er at det ikke var husholdningsnummer i gamle DA heller, men det stod 1 i feltet for ny husholdning når en ny husholdning starter, slik at man ser det som du sier. Tallet 1 er kommet med over i nye Digitalarkivet, men feltet vises ikke, og da er man jo ikke helt i mål. Det står nå i rettelisten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem med den nye 1900-tellingen:

 

Ved søk etter hvilket som helst fornavn i Rakkestad (ved først å huke av for rett fylke og kommune/prestegjeld), så skjer det at Rødenes henger seg på og kobler ut/overstyrer søkeresultater fra Rakkestad. Dette gjør det også umulig å få frem en liste med gårdsnavn for Rakkestad da det er resultater fra Rødenes kommer opp. Avhukingsboksen til Rødenes kobler seg automatisk på ved søk i Rakkestad og kobler ut sistnevnte.

 

Har ikke sjekket om dette gjelder andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en feil i geografi-inndelingen vår som fører til dette, det gjelder Rakkestad og Idd og Marker i Østfold, men det rammer også enkelte andre kommuner, f.eks. Inderøy og Orkdal. Det er rett og slett feil i noen kommunenr. i en av tabellene våre. Det jobbes med å rette dette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.