Gå til innhold
Arkivverket

Kjersten Olsdtr. Berg 1785-1874


lars@storstrand.no
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg har forsøkt å lete frem informasjon om foreldrene (og eventuelt lenger tilbake) til Kjersten Olsdtr. Berg som ble født i Flisberget ved Elverum, og senere ble gift med en av mine aner.

 

Jeg er imidlertid ikke kar om å finne noe som helst, kan digitalarkivet på Hamar hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det for lite informasjon til at vi kan gjøre noe oppslag. Kildene som det i første omgang vil være relevante å lete i er lagt ut på Digitalarkivet www.digitalarkivet.no . Denne forespørselen flyttes til Brukernes eget forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at denne Kirsti Olsdatter er født i Flisberget, og har du noen kildehenvisninger til dette?

 

Finner bare to damer med dette navnet som kan linkes til Flisberget, og det er først tjenestejenta Kirsti Olsdatter 15 år i 1801 i Flisberget, men hun var født i Sverige http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=64&filnamn=f18010427&gardpostnr=91&personpostnr=3151&merk=3151#ovre som var i tjeneste hos Ole Mattisen Suroinen.

 

Denne Ole Mattisen fikk en sønn Ole i 1801 som ble gift med ei finsk jente som het Kirsti Olsdatter, men hun var født på Larsgaarden i Tørberget i Trysil.

 

Finner ingen andre med dette navnet som kan knyttes til Flisberget

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hun som ble gift i Trondheim med lensmann Udnes og døde i Hemnes i Nordland i 1874.

 

Hun er ikke fra Flisberget, der det ikke er født noen med dette navnet i aktuelt tidsrom. Hun er heller ikke identisk med jenta fra Suren i Siljuberget, døpt 10. juli 1785, da hennes livsløp er greit dokumentert i et skifte fra 1820-21 (hun ble i Elverum).

 

Jeg har vært borti denne saken tidligere. Bevises kan det nok ikke, men sannsynligheten taler for at hun er lik jenta som ble døpt i Elverum 5. august 1781 som datter av Ola Jørnsen i Horndalen. Fødested er oppgitt til Elverum i 1865-tellinga, og aldersoppgaven peker mot fødsel ca. 1780/1781. Hun kalles Berg da hun gifter seg i Trondheim. Hun er nok tjenestejenta på Berge (Nordre Berger) i Elverum i 1801. Ved skiftet etter Ola Jørnsen i 1801 er dattera sagt å være i tjeneste på Berge, så at de er identiske er dermed helt sikkert. Derimot er det ikke helt sikkert at det er samme dame som dro nordover, men sannsynligheten taler altså for det. Berg-navnet hun bærer ved vielsen kan være avledet av gardsnavnet Berge (Berger) i Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hun som ble gift i Trondheim med lensmann Udnes og døde i Hemnes i Nordland i 1874.

 

Hun er ikke fra Flisberget, der det ikke er født noen med dette navnet i aktuelt tidsrom. Hun er heller ikke identisk med jenta fra Suren i Siljuberget, døpt 10. juli 1785, da hennes livsløp er greit dokumentert i et skifte fra 1820-21 (hun ble i Elverum).

 

Jeg har vært borti denne saken tidligere. Bevises kan det nok ikke, men sannsynligheten taler for at hun er lik jenta som ble døpt i Elverum 5. august 1781 som datter av Ola Jørnsen i Horndalen. Fødested er oppgitt til Elverum i 1865-tellinga, og aldersoppgaven peker mot fødsel ca. 1780/1781. Hun kalles Berg da hun gifter seg i Trondheim. Hun er nok tjenestejenta på Berge (Nordre Berger) i Elverum i 1801. Ved skiftet etter Ola Jørnsen i 1801 er dattera sagt å være i tjeneste på Berge, så at de er identiske er dermed helt sikkert. Derimot er det ikke helt sikkert at det er samme dame som dro nordover, men sannsynligheten taler altså for det. Berg-navnet hun bærer ved vielsen kan være avledet av gardsnavnet Berge (Berger) i Elverum.

 

Dette stemmer bra overens med de opplysningene jeg har. Men det var mer her enn jeg visste.

I og med at hun var født 27. juni, høres ikke dåp den 5. august veldig usannsylig ut, så det kan kanskje underbygge dette, selv om det ikke foreligger dokumenter.

Men jeg finner ikke informasjon om "Ola Jørnsen"+"Horndalen". Mange Ola Jørnsen, men tidsangivelsene og stedsangivelsene er ikke korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Noen som har mer opplysninger om denne damen?

Jeg fant denne, sitat fra Lensviksboka: http://www.geocities.ws/Heartland/Plains/4105/Lensvikboka/114UTNES.html
"1.      Ole Johnsen, døpt 13.08.1786, død 13.09.1859 i Hemnes i Nordland, gift 28.03.1815 i Nidarosdomen med Kjerstin Olsdatter Berg fra Solør, født 1785, død 25.11.1874 i Hemnes. I 1819 ble han lensmann i Hemnes i Nordland. Han etterlater seg en stor slekt der oppe og i Trøndelag, Oslo og flere steder. Før sitt ekteskap hadde han en sønn med Anne Olsdatter Indergård, døpt 22.04.1787, død 22.11.1869 ved navn Johannes Olsen, født 22.09.1810, død 10.09.1877, gift 14.10.1838 med Anne Martha Pedersdatter Grønningen, født 15.12.1809. Han kjøpte seg en gård i Grønningen. Ole Johnsen var medlem av Stortinget i 1827."

Her er det oppført at Kjerstin Olsdatter Berg er fra Solør. Er det noen som har DNA testet seg og kan opplyse om feks om det er finske navn som dukker opp. I utgangspunktet er jo damen fra Flisberget og fra historien så kan hun da være av Skogfinne slekt. Hun har da muligens tatt navnet Berg etter stedet der hun var tjenestepike. Var alle fødsler registrert på den tiden? 
I Lensvikboka er datoen for fødsel oppgitt til 1785. Hvor er data i boka hentet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.