Gå til innhold
Arkivverket

Dødsårsak - 1889 Verdal NTL. LØST.


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp med tyding av hva som skjedde ved dette dødsfallet. Noe har jeg funnet ut, men mangler vesentlige ting.

 

Jeg har: Nr.30 2/11 - 13/11 1889 Gift, gaardbr., kirkeverge Ole Eliassen Lyng, ......?/1815/Lyng/slagtilfelde. Så faller jeg mere eller mindre av lasset.

Jeg tror jeg har en god del av teksten , men ikke nok.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3811&idx_id=3811&uid=ny&idx_side=-212

 

 

 

Skriften er for liten for meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har tror jeg at jeg skrev av fra bygdeboka, og det er lenge siden nå.

Jeg ønsker derfor å vite fra primærkilden hva som egentlig står ang. hans dødsfall.

 

Dette er hva jeg har "Han ble funnet død ved slagtilfelle på veikanten nedenfor N.Lyng, hesten fraspent og langvognen trukket tilside ved veikanten. Hodet var lent ned mot den ene vogn......?".

Og tar jeg ikke helt feil så er ikke dette det som står i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Trond og Kjell. Jeg kan være enige med dere i hva dere har klart å tyde. Det er så synd at skriften er så liten.

 

Leif, Ole Eliasen Lyng er min tippoldefar, eller farfar til min morfar. Lenka du har lagt inn, ttp, er det feil på.

 

Jeg har hele slekta(min gren) fra begynnelse helt opp til i dag, også damesidene. Nå gjennomgår jeg alt og prøver å finne manglende data o.l.

 

Jeg kan legge til at Else B. Rustad har tydet delen om leger til: 2 læger straks hentede, og sier at resten blir for smått.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fantes død ved Slagtilfelde paa Veikanten nedenfor N. Lyng. Hesten fraspent og langvognen trukket til side ved Veikanten, med hodet lænet ned til den ene Vognarm."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som Trond har skrevet, står i bygdeboka Heimer og Folk Stiklestad 1800-1940, s. 552 under Lyng søndre vestre og samsvarer med det som står notert ved dåpen i lenka som Leif Salicath la inn.

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra den første lenken leser jeg dette:

 

Været med Hest og Langvogn paa N. Lyng - (blev?) efter fundet nede paa ...... Hesten fraspændt, Vognen trukket hen til Veikanten, hvor han sat ..(død?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere alle sammen ha for god hjelp. Da anser jeg tydingen som ferdig.

 

Hei Trond, jeg kunne ikke forstå at det var plass til så mye tekst i krk.boka. Trodde du kanskje hadde funnet det et annet sted. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.