Gå til innhold
Arkivverket

FT1885: dett err mye rarrt i Kristianssund


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Så du visste kanskje at Kristiansund ikke skrives Kristianssund? Det visste ikke alle tellerne i 1885!

Det skal jammen ikke være enkelt: Jeg lette etter Johanne Bolette Hoel f Bersvendsdatter i Kristiansund, og hennes mor Jonette/Jonetta/Jonethe (kirkebøker og andre folketellinger har disse variantene).

 

Da skal man starte med et ganske bredt søk når resultatet er:

 

Johane Bolete Hoel 1884 Kristianssund

Joneta Hoel 1846 Kristianssund

 

Det eneste riktig stavede ordet er Hoel! På samme side er også folk født i Kvernes og Kvernæs.

 

Ekstra morsomt er det når tellingen gjelder: Folketelling 1885 for 1503 Kristiansund kjøpstad. Mon tro om det var stavet riktig på toppen av tellearket?

http://digitalarkive...f01053299005925

 

Så husk, finner du ikke personen i første omgang, bruk fantasien, gjør søkeordet kortere, og søk igjen, men legg inn bare ett nytt ord/tall av gangen. Du må kanskje bla igjennom 1048 treff, men det positive er at du blir godt kjent med norges befolkning på det aktuelle tidspunktet! Bruk knappen Åpne søkeskjema og legg inn én og én ny variabel med søk imellom, ingen av folketellingene og kirkebøkene har samme rubriker, så du kan ikke forvente at du får tilslag på alle på en gang. Det er også en liten tabbe å søke på alder i folketellinger der de har lagt inn et beregnet fødselsår, de må du aldri stole på.

 

Og hvis noen i arkivverket leser dette: Vær så snill, lag mulighet for å søke på to påfølgende personer i samme søk i f.eks. Finn Kilde - Viede , slik som i det gamle søkesystemet. Det gjør jo verden litt enklere når man skal finne et brudepar.

 

Jeg savner forøvrig også en knapp for å komme direkte tilbake til digitalarkivet herfra, du kan jo klikke på Digitalarkivet ovenfor her og se hvor du havner...

 

Mvh, Olaf

 

PS Jeg er vanligvis ikke SÅ sur og grinete, jeg bare lufter litt frustrasjoner av og til! :) DS

 

 

 

 

 

 

 

 

PPS ... forresten så er jeg nok kanskje bare sur og grinete ... DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og hvis noen i arkivverket leser dette: Vær så snill, lag mulighet for å søke på to påfølgende personer i samme søk i f.eks. Finn Kilde - Viede , slik som i det gamle søkesystemet. Det gjør jo verden litt enklere når man skal finne et brudepar.

 

Jeg savner forøvrig også en knapp for å komme direkte tilbake til digitalarkivet herfra, du kan jo klikke på Digitalarkivet ovenfor her og se hvor du havner...

 

 

Vi savner også muligheten for å søke på to personer samtidig. Det skal vi få på plass igjen, men arbeidet med å flytte data og tilrettelegge for import, søk og visning i dataene har tatt utrolig mye tid slik at vi har måttet skyve på videreutviklingen. Men denne type søkefunksjonalitet står øverst på listen over ting som skal gjøres når vi har fått på plass den grunnleggende funksjonaliteten.

 

Jeg forstår ikke hva som er vanskelig med å komme tilbake til Digitalarkivet. Klikker du på Digitalarkivet i menyen øverst kommer du til framsiden, klikker du på logoen Digitalarkivet kommer du til framsiden. Alternativt kan du klikke på Nytt søk så får du fram søkeskjemaet for den kildetypen du er i. Får du et annet resultat enn meg?

 

Ellers er det flott at du tipser andre brukere om svært varierende stavemåter. Trunkering er viktig når en holder på med søking i historisk materiale. Vi anbefaler søkeveiledningen vår: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anette, takk for responsen.

Jeg har sett at det er mange som tydeligvis har mislyktes i ganske elementære søk, så jeg passer på å legge ut en påminnelse i ny og ne.

Og joda, jeg vet dere holder på med mange ting på én gang, så det kommer vel forandringer etter hvert som dere får alt på plass. Jeg venter jo ikke at alt funker enda, så jeg pøser på med noen påminnelser i takt med frustrasjonene! :)

 

...du kan jo klikke på Digitalarkivet ovenfor her og se hvor du havner...

Du må ha magiske fingre, Anette, for vi andre havner på Digitalarkivets forumoversikt:

http://forum.arkivve...digitalarkivet/

 

menyer.png

 

Knappen i logoen øverst, forventer jeg egentlig burde lenke til Arkivverkets hjemmeside http://www.arkivverket.no

 

Knappen Digitalarkivet bringer en til Digitalarkivets liste over underforum, popup-teksten sier Gå tilbake til Digitalarkivet, også litt misvisende.

 

Forlag til endring i den øverste menylinjen:

Arkivverket Forum Medlemmer

endres til:

Arkivverket Digitalarkivet Medlemmer

Det jeg synes mangler, er en knapp merket Digitalarkivet, som bringer en til digitalarkivets forside http://www.arkivverk.../digitalarkivet Når man leser i et forum, er det ofte man samtidig vil gjøre et oppslag i en folketelling, skannet kirkebokside eller annen kilde, fra listene på Digitalarkivets forside.

Knappen Forum kan evt. fjernes, den gjør jo det samme som andre knapper, se forslag nedenfor.

 

Forslag til en presisering i den nederste menylinjen:

Arkivverket -> Digtalarkivet -> Brukernes eget forum

kan f.eks. endres til:

Arkivverkets forumforside -> Digitalarkivets underforum -> Brukernes eget forum

ev.

Arkivverkets forumoversikt -> Digitalarkivets underforum -> Brukernes eget forum

ev.

Fora i Arkivverket -> Fora i Digitalarkivet -> Brukernes eget forum

ev.

Forum i Arkivverket -> Forum i Digitalarkivet -> Brukernes eget forum

 

Bruker arkivverket flertallsformen forum, fora eller forumer? For meg høres fora riktig ut, forum ser best ut, men det er jo valgfritt.

 

Jeg antar at det også snart kan være behov for en knapp til: Arkivert brukerforum, det er jo ikke lenge til...

 

Tanken bak endringsforslagene, er at den øverste menylinjen kun lenker til arkivadresser, mens den nederste kun lenker til forumadresser. Om Medlemmer hører til i arkiv eller forum, er jeg ikke sikker på.

 

Dere har jo alt dette i felles style/CSS filer som er lett å endre.

 

Mvh, Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misforstod. Jeg trodde det var problemer når du stod i 1885-tellingen. Jeg må lese teksten bedre...

 

Du har helt rett at det er fryktelig forvirrende på forum-siden. Jeg skal bringe videre ditt forslag, så skal vi se hvordan vi kan få navigeringen der best mulig, men dette er også noe som må skje etter nyttår. Det er nok tenkt at debatt-sidene skal være selvstendige nettsider, slik at logo må nødvendigvis peke til framsiden av debattene, men Arkivverket på menylinjen er jo noe malplassert. Evt burde forum-sidene pakkes inn slik at de så ut som en del av arkivverket.no Noe bør vi ihvertfall få til.

 

Arkivert forum har vi. Det opprettet vi da vi tok i bruk dette forumet i februar 2011 http://forum.arkivverket.no/forum/24-arkiv/ Her er alle tråder fra gamledebatten samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er varierende stavemåter i transkriberte folketellinger o.a., ville det være fint om en kunne få muligheten til fonetiske søk. Kan SOUNDEX som en er kjent med fra søking på FamilySearch være mulig på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette skrev i http://forum.arkivve...t/#entry1589157

Skrevet 31 October 2013 - 11:46

Mens dere snakker om det gamle forumet, så iler jeg til med en påminnelse om at det gamle forumet er deaktivert og erstattet av dette nye fordi de gamle nettsidene går ned ved årsskiftet

 

Arkivert forum har vi. Det opprettet vi da vi tok i bruk dette forumet i februar 2011

 

Jeg vet det, det er bare en knapp i menylinjen jeg savner.

 

Mvh, Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er varierende stavemåter i transkriberte folketellinger o.a., ville det være fint om en kunne få muligheten til fonetiske søk. Kan SOUNDEX som en er kjent med fra søking på FamilySearch være mulig på norsk?

 

Ja vi ser absolutt at fonetisk søk hadde vært en fordel. Desto mer materiale vi putter inn i basen, desto større vil stavevariantene av et navn bli. Jeg vet ikke om eller evt. når vi får til noe slikt, men at behovet presser seg på er helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var nok ein av dei som etterlyste det å søkje på fleire personar samstundes då det "nye" Digitalarkivet kom, og eg forstod det då slik at dette var "umogeleg". Eg tykkjer det er svært gledeleg at dette no skal komme på plass. Elles saknar eg litt mogelegheitene til å søkje på deler av ord frå det Oldervollske Digitalarkivet. I det "nye" Digitalarkivet er det som kjent ein del begrensningar, som minimum antal bokstavar eller at ein ikkje kan bruke "*" midt inne i eit søkjeuttrykk.

 

Andre søkjemotorar som Ancestry eller Familysearch har mogelegheit for omtrentlege søk, og dette kunne kanskje ha vore ein annan måte å gjere det enklare å finne folk der ikkje alt er stava slik som ein forventar. Likevel tykkjer eg at det som er så fint med Digitalarkivet er mogelegheita til å gjere eksakte søk. Familysearch er etter mi meining heilt ubrukeleg på dette området. Om ein har ein Ole Olsen fødd dd.mm.åå får ein ikkje "lov" til å leggje inn informasjon om dato eller årstal, og den ein leitar etter "druknar" i alt det andre.

 

Elles støttar eg det Olaf seier i #3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.