Gå til innhold
Arkivverket

Feil i "Årdals-boki", Hovland!


Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Det vises til debatt i det gamle brukerforumet http://forum.arkivve...ntry753314 Jeg vet ikke hvilken bok dette er hentet fra, debatten i 2002, men feil er det.

 

Skiftet etter Svend Joensen i Årdal viser at han døde i 1740 og etterlot seg sønnene Svend, Christopher og Joen. Enken var, helt riktig, Gjertrud Christophersdatter. M.a.o. så var ikke Ole Svendsen Hovland hans sønn. Hvor Svend og Gjertruds barn tok veien har jeg imidlertid ikke funnet ut av.

 

http://forum.arkivve...crdal-prg-1740/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnfrid!

 

Eg forstår ikkje heilt kva du leiter etter. I den gamle debatten frå 2002 er jo feilen frå Bygdeboki for Årdal grundig "avslørt". Ole Svendson er IKKJE frå Hovland i Årdal, men ganske sikkert ein son av omreisande hesteskjærar Svend Svendson med vintertilhald på Skildeimsslottet i Luster. Om borni til Svend Hovland i Årdal har eg ingen opplysningar.

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnfrid!

 

Eg forstår ikkje heilt kva du leiter etter. I den gamle debatten frå 2002 er jo feilen frå Bygdeboki for Årdal grundig "avslørt". Ole Svendson er IKKJE frå Hovland i Årdal, men ganske sikkert ein son av omreisande hesteskjærar Svend Svendson med vintertilhald på Skildeimsslottet i Luster. Om borni til Svend Hovland i Årdal har eg ingen opplysningar.

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

 

Avslørt, men ikkjej dokumentert/kildebelagt, så vidt eg har kunna sjå. Derfor ville eg sjå kva som sto i KB og i skifteprotokollen. Svend Joensen og Gjertrud Christophersdatter i Årdal, slektsnavnet ser ut til å vere Herdal (kom dei frå Stranda, der er Joensøner i 1701, og Joen på nabogarden Emdalen), har altså ingen son Ole, men ein son Svend, f før 1740. Ole Svendsen var f ca 1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.