Gå til innhold
Arkivverket

Når og hvor ble Nels Jenson fra Sogn født, og hvem var hans foreldre?


Frank Stokker
 Del

Recommended Posts

Nels Jenson skal være født omkring 1844 -45 i Sogn. Han kom til USA da han var ca. 7 år. Han skal ha bodd mesteparten av sin tid i Pleasant Springs, Dane, WI. Ble gravlagt fra West Koshkonong church i Pleasant Springs ca. 1915. Han var gift med Susanna (Susan) (Susie) Botolfsdtr. De hadde 7 sønner og 4 døtre.

 

Mvh

Frank Stokker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg saksar frå manuskriptet mitt for garden Solvi i Hafslo (kjem i band X av bygdebokserien for Luster):

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

2. Nils Jensson, f. {i Hafslo} 22.11.1845, {son av gardbrukar Jens Jensson på Solvi og kona Kari Nilsdotter}

 

Nels Jensen utvandra òg til Amerika med foreldri sine i 1852 og gifte seg kring 1868, dato og stad ukjende, med Susanna Bottolfsdotter frå Tufte i Aurland, i Amerika kjend som Susan B. Aaker. Ho var dotter av husmann Bottolf Erikson på Åkeren under Tufte og kona Martha Ellingsdotter frå Hemre og f. i Aurland 28.6.1844, men utvandra til Amerika med foreldri sine i 1858. Nels og Susan slo seg ned som farmarar i Pleasant Springs township, Dane Co., Wis. og vart buande der levetidi ut. Nels d. i Dane Co., Wis. 30.1.1916, medan Susan Jensen d. i Deerfield, Wis. 25.9.1930. Dei fekk tretten born i lag:

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Manuskriptet går i trykken om kort tid, og eg har ikkje greidd å finna ein vigselsdato for Nils og Susanna. Veit du kva tid og kvar dei gifte seg?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane, bygdebokskrivar Luster kommune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som kjent viktig å sjekke opplysninger i familietrær på nett, og det er jo veldig kjekt at det finnes slike som Lars her inne som stiller med fasit :)

 

Tenkte bare jeg skulle legge ut listen over barn i dette ekteskapet, hentet fra det samme treet: (Som vel neppe kan medføre riktighet...)

 

Intet mindre enn 4 tvilling-fødsler, og en firling-fødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for utrolig rask respons fra dere alle. En særlig takk til Lars for alle opplysninger. Skal låne bind X på biblioteket når boken kommer ut. Takk til Anne-Lise som har funnet utreisen fra Norge. Ser i ettertid at jeg burde ha vedlagt nekrologen (dødsannonsen) som Bente har hentet fra mitt familietre i Ancestry. Er ny her på forumet så jeg har vist litt å lære.

Mvh Frank :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg saksar frå manuskriptet mitt for garden Solvi i Hafslo (kjem i band X av bygdebokserien for Luster):

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

2. Nils Jensson, f. {i Hafslo} 22.11.1845, {son av gardbrukar Jens Jensson på Solvi og kona Kari Nilsdotter}

 

Nels Jensen utvandra òg til Amerika med foreldri sine i 1852 og gifte seg kring 1868, dato og stad ukjende, med Susanna Bottolfsdotter frå Tufte i Aurland, i Amerika kjend som Susan B. Aaker. Ho var dotter av husmann Bottolf Erikson på Åkeren under Tufte og kona Martha Ellingsdotter frå Hemre og f. i Aurland 28.6.1844, men utvandra til Amerika med foreldri sine i 1858. Nels og Susan slo seg ned som farmarar i Pleasant Springs township, Dane Co., Wis. og vart buande der levetidi ut. Nels d. i Dane Co., Wis. 30.1.1916, medan Susan Jensen d. i Deerfield, Wis. 25.9.1930. Dei fekk tretten born i lag:

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Manuskriptet går i trykken om kort tid, og eg har ikkje greidd å finna ein vigselsdato for Nils og Susanna. Veit du kva tid og kvar dei gifte seg?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane, bygdebokskrivar Luster kommune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og igjen mange takk. Ut i fra "1900 United States Federal Census" ble Susanna og Nils gift i 1869, men det er ikke oppgitt hvor. Jeg har ikke lenger tilgang til kildene i gjennom Ancestry så jeg har ikke mulighet lete videre der.

Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i ettertid at jeg burde ha vedlagt nekrologen (dødsannonsen) som Bente har hentet fra mitt familietre i Ancestry.

Mvh Frank :rolleyes:

 

Hei!

 

Treet er administrert av bruker "Valerie Shahan", og er lagt inn som "Fitzgerald Family Tree".

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har søkt etter denne vigsli til Nils Jensson og Susanna Bottolfsdotter i lengre tid, både på ancestry.com og i andre kjelder, men finn ikkje vigsli nokon stad! Logisk sett bør dei ha gift seg i Dane Co., WI, men nokre ganske få vigser frå den tidi kan eg bere ikkje finna, jamfør spørsmålet mitt om vigsli til Ole Olson (Bjerke) med Bertha Ingebrigtsdotter Hillestad i eit anna emne. Dei skal òg vera gifte om lag på same tid som Nils og Susanna, rimelegvis òg i Dane Co., WI!

 

Det kan sjå ut til at nokre vigsler frå denne tidi rett og slett manglar...

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Treet er administrert av bruker "Valerie Shahan", og er lagt inn som "Fitzgerald Family Tree".

 

Mvh Bente

 

 

Hei!

Fikk i sin tid melding gjennom Ancestry at Valerie Shahan hadde kopiert nekrologen og flere gamle familiebilder inn i sitt slektstre. Kan ikke helt forstå at vi har noe slektsforhold. Men, men.

Igjen mange takk for god hjelp.

 

Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.