Gå til innhold
Arkivverket

Carsten Lütken Wold, Bergen; Hvorfor ble han fengslet og når/hvorlenge.


Tore Andreassen
 Del

Recommended Posts

Ifølge fengselspresten i Bergen's kopibok, satt han inne 8.3.1861 og søkte da om overflytting til Botsfengslet. CLW søkte om opptak til den nye teaterskolen i Trondheim i 1860, etter anbefaling i brev fra Henrik Ibsen til Olaus Krabbe Lysholm, men kom ikke inn. Han debuterte ved Det norske Theater i Bergen spillåret 1853/54 som Eduard Frank i "Æktemandens representant". Hva skjedde? Jeg greier ikke helt å tyde skriften i kopiboken: http://www.hist.uib.no/fengselspresten/htm/I059a.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er merkelig. Han står ikke i registrene til tukthuset, fengselet eller slaveriet i Bergen. Jeg har bladd gjennom listene for 1860, fortsatt uten å finne ham.

 

Presten skriver at han var vokst hos dannede borgerlige foreldre, og at han anbefalte flyttingen til Bodsfengslet, både fordi han da kunne avsondres "fra et ham saa unaturligt Selskab som det blant herværende Fanger", og "tillige opnaae en tidligere Gjenforening med sin ulykkelige Familie". Var fangene i Botsfengslet så mye mer dannede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Yngve. Merkelig at det ikke finnes andre spor etter fengselsoppholdet enn i fengselsprestens kopibok. Jeg lurte for øvrig på om det kunne være religiøse grunner, f.eks. militærnekting, men jeg ser at fengselsstraffen for det gjerne var 3-4 uker i isolat og at det gjerne var kvekere som var på den tiden. I FT1865 står han oppført i Nedre Slottsgate 13 i Christiania, med kone (Mathilde Helene f. KRUM) og tre barn. Deres eldste sønn Hans Eilertsen Wold er da sendt til Trondheim til Mathildes bror fotograf Hans KRUM som pleiesønn. Når han ble sendt dit vet jeg ikke, men det har antagelig avhjulpet et problem? Han står fortsatt oppført som skomakermester og i samme hus bor ennå en skomakermester og to skomakersvenner og en skomakerdreng. Det ser ut som de blir boende i her, til de emigrerer til Amerika i 1879. I denne perioden får de ennå tre barn og han begynner som emissær i indremisjonen og som bladutgiver. Det er en del ting jeg lurer på: Datter Mathilde Helene f.1856 i Christiania? Sønn Frits Wilhelm August f.1865 på Askøy? Beklager at dette er satt opp litt rotete, men alt om Carsten Lütken Woll er av stor interesse. Deres amerikanske etterkommere er veldig spent på hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.