Gå til innhold
Arkivverket

Canelig


Åse Anna
 Del

Recommended Posts

Jeg har en gutt/mann Canelig Larsen (Hansted) d. 14 feb 1694 i Tønsberg,, St, Laurentii, med foreldre Lars (Laurdis) Pederssen (Hansted) (1642-1720). fra Jylland antakeligvis. Mor Maren Michelsdatter (ca. 1659 -?), datter av smed Michel Poulsson (d. før 1699) og mor Marthe Bendsdatter, d. 1699.

 

Opplysning om fødsel er fra Familysearch.org. Spørsmålet mitt gjelder navnet. Kjenner noen dette navnet opprinnelse? Har googlet uten hell.

 

Takknemlig også for alle andre opplysninger om denne slektens opprinnelse og fortid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter dette som en korreks fordi jeg har lagt ut et snøre både på DISNorges forum og gså dette forum. Oj - visste ikke at det var galt men ved eventuelle framtidige innlegg skal jeg så klart gi fulle opplysninger --mvh Åse Anna- som fortsatt er like sugen på noe mer om slekten Hansted - innvandret til Tønsberg etter midten av 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else har nok bare lagt inn disse lenkene for at eventuelle hjelpere skal kunne se om andre har funnet noe til deg, så de slipper å gjøre dobbelt arbeid.

Samtidig er det nok indirekte et lite hint om at alle som legger inn spørsmål bør opplyse om eventuelle andre steder samme spørsmål er lagt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har undersøkt i ganske mange trykte navneleksika uten å finne svar (kort oversikt nedenfor), og har også sjekka for varianter med Ch, K og G først, med bl.a. a og e deretter. I oppføringa i kirkeboka, som ligger i et innlegg hos DIS-Norge, syns jeg det er tydelig Canelig. Kilder som er undersøkt, er bl.a.: Norsk personnamnleksikon (Kruken, 3. utg., 2013), Norderlendske fyrenamn (Vågslid, 1988), Norsk navnebok (Vågslid, 1930), Historisches Deutsches Vornamenbuch (Seibicke, 1996-2007), Danmarks Gamle Personnavne (delen Fornavne), Sveriges medeltida personnamn (som har kommet til noe ute i J), Namengebung in Ostfriesland (Tammena, 2009), Prisma Voornamen (J. van der Schaar, 2005). Dersom noen har forslag til navneformer som bør undersøkes, så meld fra på e-post (nedenfor). Jeg har lagt ut div. kilder om navn på mine nettsider, http://www.uib.no/lle/24845/personnavn, men ser at historiske kilder ikke er med i øyeblikket. (Jeg ble tipsa om denne saken fra en fast bruker av forumet, noe jeg ikke er. ivar.utne@uib.no) Skal prøve å få lagt inn samme svar hos DIS-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har lurt på om det er en mannlig variant av det noe merkelige kvinnenavnet Canilken-Canilchen-Canelken (dukker opp i Familysearch), som betyr hva?

Elsken = Lille Else, Anniken = lille Anne, Lisken = lille Lise. Men Canilken fant jeg ikke ut av.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant flere som het Canelis, Canelius o.l. i Danmark på FS. Søkte kun på fornavnene Canelig/Canelix/Caneliz. Samme hvilket av navnene jeg søker på så blir svarene det samme.

 

Kan jo se ut som en for-dansking/norsking av Cornelius/Cornelis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har vært passord-løs noen dager derfor ingen kommentar fra meg til dette arbeidet dere har gjort for Canelig. Det ble også diskutert på Norsk slektshistorisk forenings "lanpary" sist lørdag. De fleste mente det faktisk sto Canelig i kirkeboken - alternativt Carelig eller Careli?. Det er klart det kan være en form for Cornelius - eller kanskje rett og slett en feilskrift av skriveren.

 

Jeg vet ikke hvor mye lenger det går an å komme - uten å finne Canelig som død. Han nevnes ikke i skiftet etter Laurids (Lars) Pedersen Hansted i 1721, Tønsberg protokoll 2 - s. 122 b - det gjør imidlertid de andre barna.

 

Takk for veldig god hjelp til et sært navn og vanskelig spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.