Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn Piro

Halvor Tostensen Alvim (f.ca.1734, d. 1792), gårdbruker på Alvim i Tune, Østfold. Hvem var hans foreldre?

Recommended Posts

Bjørn Piro

Halvor Tostensen var født ca. 1734, begr. Tune 31 oktober 1792. Han kjøpte gården mellom Alvim i Tune av kirkeeier Ziegler i 1778, men hadde bygslet gården siden 1765. Men hvor kom han fra og hvem var foreldrene? Halvor giftet seg i Tune 12 november 1765 med Karen Jensdatter Ryen, f. ca. 1743, begr. Tune 24 juni 1787. Likeledes søker jeg hennes foreldre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Har du riktig navn på bruden?

Eneste Halvor Tostensen jeg finner som giftet seg i Tune i 1765 er denne Halvor Tostensen som giftet seg med Berthe Pedersdatter den 29 nov 1765.

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Tune, Ministerialbok nr. 2 (1758-1781), Trolovede 1766, Ekteviede 1766, side 78-79.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7493&idx_id=7493&uid=ny&idx_side=-43

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061020030208.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Mulige barn av det samme paret:

Pernille Halvorsdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 30 August 1767 Tune, Østfold, Norway residence: Tune, Østfold, Norway

• father: Halvor Tostensen
  • mother: Berthe Pedersdr

Pernille var født på Alvim.

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Tune, Ministerialbok nr. 2 (1758-1781), Fødte og døpte 1767, side 46-47.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-27

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61020030192.jpg

Dorothea Halvorsdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 18 October 1772 Tune, Østfold, Norway residence: Tune, Østfold, Norway

Peder Halvorsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 4 December 1774 Tune, Østfold, Norway residence: Tune, Østfold, Norway

Elen Halvorsdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 24 August 1777 Tune, Østfold, Norway residence: Tune, Østfold, Norway

Kari Halvorsdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 16 April 1780 Tune, Østfold, Norway residence: Tune, Østfold, Norway

• father: Halvor Torstensen

Siri Halvorsdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 9 March 1783 Tune, Østfold, Norway residence: Tune, Østfold, Norway

• father: Halvor Torstensen
  • mother: Birthe Pedersdr

?

Halvor Tostensen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 24 May 1736 Tune, Østfold, Norway residence: Tune, Østfold, Norway

• father: Tosten Kalnae

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Piro

Du godeste hvor jeg har rotet det til!! Halvor var absolutt ikke gift med Karen Jensdatter Ryen!! Karen Jensdatter Ryen var derimot gift i Tune 12 november 1765 med Gunder Helgesen Sande Eie. Og jeg ettersøker for øvrig også hvem som var deres foreldre? Men hvis du slår opp i kirkeboka for Tune så vil du se at det ekteskapet som du refererer til i Tune 20 november 1765 var mellom soldat Halvor Tostensen og Gunhild Pedersdatter og ikke Berthe Pedersdatter. Det kan jo være en skrivefeil, eller at Halvor først var gift med Gunhild Pedersdatter og så med Berthe Pedersdatter. Beklager rotet fra min side. For øvrig mange takk så langt og jeg mottar mer enn gjerne ytterligere opplysninger fra deg! Redsel og gru - jeg får ikke fjernet "understreket" på innlegget mitt, så jeg får bare si "sorry".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Rotet jeg også!Det sto at bruden het GUNHILD,ikke Berthe. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.