Gå til innhold
Arkivverket

Hans Jørgen Hagerup 1712-1792


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Mange kilder har motstridende opplysninger om hans ekteskap og barn. Jeg forsøker derfor å få bekreftet hva som er riktig.

 

Hans Jørgen Hagerup ble døpt 4.jan.1713 i Christiania og døde 3.jun.1792 i Arendal. Han var bl.a. kammerråd. Det er også sikkert at han giftet seg med Anne Jørgensdatter Richard i Arendal 3.jan.1754. Hun ble døpt 9.feb.1716 i Arendal og ble begr. der 25.nov.1777. De fikk 3 barn: Bente Catharine 1754-1802, Bodil Marie 1756-1809 og tollinspektør Søren H. 1757-1796.

 

Det opplyses som nevnt også at han først var gift med Gunhild Moss(?) ca 1733 og hadde 2 barn: Nicolay f. des. 1736 død 24.mai 1810 i Folldal som proviantskriver/bergskriver og Hans Jacob Hagerup født c1747 og død c1770.

 

Når jeg forsøker å ettergå dette så finner jeg en tråd på DIS Norge http://www.disnorge....ic.php?t=117006 hvor det fremkommer at Nicolay ikke er sønn av Hans Jørgen Hagerup. Opplysningene der ser korrekte ut. Da begynner jeg også å tvile på om Hans Jørgen var gift med Gunhild og at Hans Jacob heller ikke er hans sønn. Da Nicolays mor fortsatt heter Gunhild så tyder mye på at nevnte ekteskap nr. 1 til Hans Jørgen Hagerup et falsum.

 

Vet noen noe mere om Gunhild og Hans Jacob ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også en Hans Jacob Hagerup som er født i Kristiansand http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9559&idx_id=9559&uid=ny&idx_side=-43 hvor faren er løytnant Caspar Andreas Hagerup og moren Maren Dorothea Bontrov/Bützow/Buntzou. Fødselsår passer inn, døpt 3. mai. 1746. Han er bror av generalmajor Søren Andreas Hagerup 1745-1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg tror at man har antatt Gunnhild og Hans Jørgen er oppført som foreldre til Nicolay ut fra navneoppkalling. Blant Nicolays barn bl.a. Jørgen Andreas og Gunnhild, og at man har trodd at Nicolays etternavn er kommet fra faren. Imidlertid er hans etternavn kommet fra morens slekt. Nicolay Hagerups slekt kom fra Nærøy i Nord-Trøndelag. Han er nok kalt opp etter sin bestefar Niels Jørgensen Hagerup. Nicolays far het Anders Olsen Giærdingen. Alt dette fremkommer i skiftet etter moren Gunnild Nielsdatter Hagerup. Nicolay fikk vel jobb som proviantskriver på Folldalsverket etter onkelen Jørgen Nielsen (Hagerup).

 

Hans Jørgen Hagerup er av en annen Hagerup-slekt på Østlandet. Han var kammerråd i Oslo og var gift med Ane Richard. Jeg tror det er falsum at han først var gift med ei Gunnhild. Han burde vel da også stå oppført som enkemann i kirkeboka når han giftet seg, men det gjør han ikke. Hans Jacob Hagerup kjenner jeg ikke til.

 

mvh Svein E. Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Svein Erik.

 

Slik tenker jeg også, men nevnte "falsum" er sterkt utbredt. Jeg har også notert Sofus Elvius: "Familien Hagerup i Danmark og Norge" som kilde, men er usikker på om opplysningen kommer derfra da jeg ikke har notert sidenr og for øvrig ikke har tilgang til boken nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.