Gå til innhold
Arkivverket

Slektsgårder; Hva er definisjonen på en slektsgård?


Per Otto Asak
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer også på om hva skal til for å bli kalt en slektsgård? Dette har blitt nevnt i TV 2 program: "Jakten på kjærligheten". jeg trur begrepet "slektsgård" er i ferd med å skli ut. Hvor mange slektsgårder har vi i dette landet? Minste krav bør vel være minst 100 år og minst 3 generasjoner.

Så har vi slektsgårder i "superklassen" mer enn 400 år. eller 12 generasjoner. Her vil vil vel tallet komme ned mot de 100 i Norge. Finnes det litteratur om dette?. Siden jeg er født i Sørum så kjenner jeg til Hønsi som kan bevise 450 år i samme slekt ( Horgen:Sørum bygdebok nr.4). Ellers har jeg hørt om Ringnes, Krødsherad og Gulsvik i Flå, Hallingdal, Bergsjø i Høland.

Er det noen som veit mer om definisjoner av slektsgåder og hvilke slektsgårder som som har vært lengst i ætta.

Per O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om hva skal til for å bli kalt en slektsgård? Dette har blitt nevnt i TV 2 program: "Jakten på kjærligheten". jeg trur begrepet "slektsgård" er i ferd med å skli ut. Hvor mange slektsgårder har vi i dette landet? Minste krav bør vel være minst 100 år og minst 3 generasjoner.

Så har vi slektsgårder i "superklassen" mer enn 400 år. eller 12 generasjoner. Her vil vil vel tallet komme ned mot de 100 i Norge. Finnes det litteratur om dette?. Siden jeg er født i Sørum så kjenner jeg til Hønsi som kan bevise 450 år i samme slekt ( Horgen:Sørum bygdebok nr.4). Ellers har jeg hørt om Ringnes, Krødsherad og Gulsvik i Flå, Hallingdal, Bergsjø i Høland.

Er det noen som veit mer om definisjoner av slektsgåder og hvilke slektsgårder som som har vært lengst i ætta.

Per O

 

Jeg ville vel definert en slektsgård som der slekten har navnet sitt fra, eller en gård som slekten har bodd på i minst tre generasjoner inntil nylig (bør vel da også ha odelrett..). Ellers er det sikkert mange gode kandidater for slektsgårder som har vært lengst i slekta, den jeg kjenner best til er gården Øvre Skjerven (Skjærum, Skjerveim), denne gården har tilhørt slekten siden Olav Olavsson (nevnt 1515) og eies fortsatt av slekten Schjerven (men var en kort periode solgt ut av slekta) Se denne: http://www.genealogi...chjerven_(slekt)

 

Ellers er Follestad også en veldig god kandidat: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Follestad_(slekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.