Gå til innhold
Arkivverket
Svein Erik W. Olsen

Kaufmann

Recommended Posts

Svein Erik W. Olsen

Hei

Er det noen som kjenner til opprinnelsen/anene til Johan Georg Kaufmann og hans hustru Anne Maria Dorothea Liewerckhusen ?

Disse dukket opp i Kristiansand ca. 1748 og bodde der i hvertfall til 1752. Jeg tror de senere oppholdt seg i Bergen ettersom noen av sønnene (Friedrich og Nicolay Conrad) reiste derfra Bergen til Ankenes i Ofoten. Jeg finner ei Ane Dorthea Kaufmann død i Bergen i 1774.

Jeg har notert 3 barn. (Drøftelser fremgår av forumet i Dis-Norge).

1. Nicolay Conrad Kaufmann, født 1745 i Mariager i Danmark. Jekteskipper, Ytre Seines i Ofoten. Flere etterkommere.

2. Carl Ludvig Kaufmann, født 1748 i Kristiansand. Urmaker i Oslo

3. Friedrich Luy Kaufmann, født 1751 i Kristiansand. Ytre Seines i Ofoten

Kan Johan Georg Kaufmann være sønn av Conrad Kaufmann (død 1720, kommandør Christiansfjeld festning) ? Finnes noe militært skifte etter ham?

Jeg tror denne slekten stammer fra Slesvig-Holstein, og Conrad har også en sønn som heter Nicolay Conrad Kaufmann (1701-76, militær, død i Sønderborg i Danmark) som kan tyde på en forbindelse.

En mulig slektning til Anne Maria Dorothea Liewerckhusen kan være Wilhelm Jacob Adolph Liewerckhusen (ca 1722-63) som ble løytnant i Kristiansand i 1752. Er det noen som kjenner til noen forbindelse her, og evnt. aner tilbake?

mvh Svein Erik Olsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.